Annons

Pris på fotosession, tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde ett snabbt sökande men svårt att hitta en specifik tråd när man söker efter "pris" men ber om ursäkt om detta redan finns, posta då gärna länk :)

Hur som helst, jag ska för första gången göra en betalt fotosession i studio med ett par (har gjort TFP innan). Ska ta lite gulliga bilder på dom osv.
Så då till mina frågor:

1. Vad är ett rimligt pris att ta ut för en session på... 1 timme?
2: Vad är rimligt att ta betalt per bild om dom vill köpa dom digitalt? Ska man sätta vattenstämpel på isåfall eller avsäger man sig allt sånt då enligt lag och anda eller vad man nu ska kalla det?
3: Pris på pappersbilder? Såklart svårt att säga beroende på storlek, papper osv... men om man säger att dom vill ha 5 kort på A4, vilket kostar 49kr i matt papper från digital bild (39 för blankt) för privatpersoner där jag jobbar... Hur högt kan man med att ta utan att det är "dyrt"?

Kräver absolut inga exakta svar men riktlinjer och lite guidening vore topppen.
Tackar på förhand!

Det är alltid svårt som fasen att ta betalt. Man kan gå till väga på flera olika sätt. SFF har säkert någon prislista man kan kolla i. Man kan kolla med några konkurrenter. Man kan fråga på forum. Osv. Men till syvende och sist handlar det ju om att köpare och säljare ska komma överens. Om du nu är lite nybörjare och du fotar lite bekanta så ligger det nära till hands att bli lite billig. Om Feta Firman anlitar dig så tar du i mer. Men oavsett så gäller det att både du och kunden ska vara glada när affären är över. Annars får du inga fler jobb alternativt har du inte råd att hålla på.

Jag svamlar vidare lite till.

Om man börjar med att var billig så är det svårt att höja priset till nästa kund. Om du är för billig tror folk att du är en kass fotograf - är du tillräckligt dyr är du en konstnär...

En mycket snabb kik på dina bilder säger mig att du tar helt ok bilder och kommer att göra ditt myspyspar glada.

Nu kommer två prisförslag:

Ta 1500 spänn i timman inklusive moms. Ge bort ett urval av 20 grundjusterade högupplösta bilder i jpg med en snygg logga i hörnet. Sälj in 5 A4 för 500 pix. Då blir det jämnt och bra. Papperskopiorna säljer du in av bara farten med argumentet att du levererar bättre kvalitet än det lokala labbet osv.

En annan lösning, som min systerdotter nyligen köpte utan att blinka, var en sminkning + ca 20 min blixt blixt blixt varefter hon köpte 20 jpg för 2600kr.

Jag själv skulle föredra mitt första förslag.

Lycka till!

/björn

Jag har själv varit i din sits och vet hur svårt det är!!
Mitt tips är följande:
Kolla in vad konkurenterna tar så att du får en uppfattning.
Hur mycket du kan ta beror på var du finns rent geografiskt, i storstäderna är konkurensen större & priserna mer pressade etc. Så börja med att kolla det.

Något jag INTE tycker att du ska göra är att ta betalt per timme.
Mitt råd är att du i förväg, tillsammans med dina modeller/kunder, gör upp en 'plan' som passar både dem och dig. Ge sedan kunden ett fast pris! Detta brukar vara mycket uppskattat, och att kunna säga till kunden - 'vi håller på tills vi är nöjda' är väldigt 'säljande'...
I verkligheten innebär detta i de flesta fall en foto tid på 60-90 minuter. Längre 'orkar' de flesta inte. På detta sätt får du nöjda kunder som känner att de inte behöver stressa och samtidigt blir fototiden ungefär den samma som om du tillämpat timpris!

I övrigt håller jag i stort med tidigare skribenter, leverera bilderna med en snygg, diskret men ändå fullt synlig, logga på lämplig plats.
Erbjud även ett album/fotobok med X antal bilder i 'lämpligt' format till ett 'runt' & 'bra' pris - precis som ovanstående talare skriver.
När det gäller de digitala negativen är det ditt val om du vill 'sitta och hålla på dem' eller ge dem till kunden.
Oavsätt vilket är bildrättigheterna ALLTID din och det kan aldrig tas i från dig med annat än att du medelst skriftligt avtal avsäger dig rätten/säljer rättigheterna.
Lycka till & berätta gärna hur det gick!!
Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se

Johannes har helt rätt - bättre att erbjuda ett fast pris än ett timpris. Det var nog så jag också menade, fast jag inte skrev det :)

/björn

"Modell för en dag" tar ca 800:- för tre bilder och lite smink. Du tar säkert inte sämre bilder än dom.
Ett fast pris är vad de flesta förväntar sig och sen vill dom pruta lite på det. Se till att du täcker dina kostnader och får en peng över för jobbet. Det gör alla andra som tillhandahåller en tjänst åt dig, inget att skämmas för alltså. 200 - 250:- / bild utskriven i A4 är ett vettigt pris. Om det är gruppbilder med många kopior så kan man gå ner lite i pris / st. kanske 180:- SEK / Bild. Tar du många bra bilder med mycket variation så kan det nog bli 10-15 bilder som du kan ta betalt för. Var noggran när du tar bilderna så att du slipper sitta för länge vid datorn, med retusch!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar