ANNONS
Annons

pris på film

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Någon som vet varför photax blivit så dyra? 1st Tri-X kostar 60kr på photax och 46kr på cyberphoto. Lite väl stor skilnad tycker jag. Vad tycker ni andra?
 
Film är dyrt i Sverige.
Det beror på den digitala boomen.
Tyvärr är pappret ännu dyrare.
& att få tag i kemi skall vi inte tala om.

Silverprint i England har vettiga papperspriser.
 
På Brunos Bildverkstad AB kan du köpa trix för 39,20 rullen om du handlar 10 rullar, köper du mer kan du säkert få ett ännu bättre pris. Dom säljer kemi och papper också bland mycket annat.
 
En annan grej med Photax. Varför i h-e har de inte en ordentlig prislista på webben? Istället har nån beslutat sig för en Java-applet där jag måste fylla i artikelnummer för att få pris. What the fuck. Java-applet? Hur svårt kan det då vara att istället se till att uppdatera hemsidan med priserna. Funktionaliteten är ju klar.
 
En annan grej med Photax. Varför i h-e har de inte en ordentlig prislista på webben? Istället har nån beslutat sig för en Java-applet där jag måste fylla i artikelnummer för att få pris. What the fuck. Java-applet? Hur svårt kan det då vara att istället se till att uppdatera hemsidan med priserna. Funktionaliteten är ju klar.

Jag laddar alltid ner PDF-prislistan.

M
 
Och ingen webbshop har de. Nä Photax, dags att uppdatera er digitala närvaro lite.

Jag är medveten om PDF-listan. Men det är ett extra och helt onödigt steg.
 
Man behöver inte ladda ner pdf-listan.
Gå in på tex Film, Kentmere, svv och titta en bit ner under bilderna på flmförpackningarna så finns det ett par grå smala fältremsor med specifikationer. Till höger i fältremsan står det Pris& lagerstatus. Tryck där så dyker priset upp i fältet högst upp på sidan.
Förmodligen måste java vara aktiverat, jag som använder NoScript tillåter allt på Photax sidor och då är det inga problem.
 
Korrigering

Och ingen webbshop har de. Nä Photax, dags att uppdatera er digitala närvaro lite.

Jag är medveten om PDF-listan. Men det är ett extra och helt onödigt steg.

Jag tycker inte att Photax system är det smidigaste av alla möjliga som finns. Jag vill bara korrigera lite. De har en webbshop.

Dessutom kan man (som någon eventuellt redan påpekat) få fram pris om man klickar på "Pris & lagerstatus" när man väl nått fram till artikeln.
 
Någon som vet varför photax blivit så dyra? 1st Tri-X kostar 60kr på photax och 46kr på cyberphoto. Lite väl stor skilnad tycker jag. Vad tycker ni andra?

Photax verkar även dyrare än t.ex brunos bildverkstad på de 2 sorters fiberpapper brunos har. Å andra sidan har Photax som det ser ut ett lite större sortiment än brunos, både på fotopapper och annat. De har en ganska stor lagerbyggnad med butik i Nybro som säkert inte är gratis. Men Brunos har ju två butiker i centrala Stockholm, heller inte gratis. Jag tror Photax fått en konkurrent att räkna med, som de nog får se upp med. Nybro Fotomagasin var väl på sin tid Sveriges största postorderfirma för foto med årlig fotomässa mm, men de gick i konkurs när Scandinavian Photo kom in i leken med lägre priser.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
En annan grej med Photax. Varför i h-e har de inte en ordentlig prislista på webben? Istället har nån beslutat sig för en Java-applet där jag måste fylla i artikelnummer för att få pris. What the fuck. Java-applet? Hur svårt kan det då vara att istället se till att uppdatera hemsidan med priserna. Funktionaliteten är ju klar.

OBS! MAC-datorer och Google Chrome(PC).
Om man använder t.ex Safari eller Google Chrome, så får man manuellt mata in artikelbeteckningen i inmatningsfältet på prisfunktionen som finns till höger om Photax-loggan. (Knapparna för "Pris- & lagersaldo" på hemsidan (javascript) stöds alltså inte av Safari, Chrome eller på vissa MAC:ar och Apple-produkter.
.... suck, något daterat gränssnitt... Det var några år sedan sidan var ny.

De skulle till exempel börja köra med www.prestashop.com som är gratis.
 
Är det någon som beställer från staterna då? Amazon och BH har ju lägre priser, även om man tvingas betala svenk moms... Jag har bara handlat där när jag varit i usa, men jag funderar på att lägga en beställning...
 
Freestylephoto har riktigt bra priser, särskilt på sina egna märken. De aäljer även ompaketerad tri_x för $2 per rulle.
 
Jag tycker inte att Photax system är det smidigaste av alla möjliga som finns. Jag vill bara korrigera lite. De har en webbshop.

Dessutom kan man (som någon eventuellt redan påpekat) få fram pris om man klickar på "Pris & lagerstatus" när man väl nått fram till artikeln.

Ja se där! Om man använder Firefox så funkar deras 'webbshop'. När jag tänker webbshop, så menar jag något som stöds av alla moderna webbläsare, inte är beroende på OS och som dessutom är lätt att använda. Dock ska man ge Photax en klapp på ryggen för att de har en digital lösning, om än väldigt daterad.
 
Min erfarenhet är att köp från BH eller Adorama är hindrat av svindyr frakt (typ 500 kr eller mer). Jag handlade från Freestyle som har en billighetsfrakt som funkade bra, men de har en övre gräns för hur mycket godset får vara värt om man ska använda den frakttypen. Jävligt kasst! Jag köpte tre lådor 4x5 tums portra 160 som skulle kostat 1600 kr från photax. Priset inkl frakt och moms blev ca 1100 kr om jag inte minns fel. Hade blivit billigare per blad om jag hade fått köpa fem lådor, men då blev frakten plötsligt typ 600 kr...

Det här med frihandel verkar mest gälla om man ser till att kränka så många mänskliga rättigheter som möjligt. ;)
 
Min tanke var inte o klanka ner på någon försäljare. Men varför kan cyberphoto va biligare på film när det inte är deras inriktning, de är väl mer åt den digitala världen.
 
Min tanke var inte o klanka ner på någon försäljare. Men varför kan cyberphoto va biligare på film när det inte är deras inriktning, de är väl mer åt den digitala världen.

De sålde kameror och film innan någon tänkte på digitalkameror
och de var billigast på film 2005 när jag skulle ha 25-30 rullar diafilm inför en resa till Australien och Indien
 
Min tanke var inte o klanka ner på någon försäljare. Men varför kan cyberphoto va biligare på film när det inte är deras inriktning, de är väl mer åt den digitala världen.

Prisskillnader har ju funnits förut mellan olika detaljhandlare, men att det just nu skiljer så mycket mellan priserna på t.ex Tri-X (även inom Sveriges gränser) är anmärkningsvärt. Tycker inte det är att klanka ner om man tycker det är konstigt. Man kan ju mejla Photax och fråga hur det kommer sig, kanske har de köpt in ett parti alldeles nyligen (Kodak har ju höjt sina filmpriser ganska rejält för inte så länge sedan) och att den Tri-X de billigare handlarna säljer är inköpt före det?

http://gelatin-silver.blogspot.com
http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.