Annons

Pris på bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

idovoodoo

Aktiv medlem
Hej!

Fotar bröllop emellanåt och har prissättningar för porträttserie, per timme eller heldag. Eftersom jag normalt jobbar digitalt och bara levererar digitalt har jag valt att göra det även vid bröllop.

Är lite fundersam kring det här med priserna då man lämnar ifrån sig allt material digitalt
.
Man kan ju tycka olika om att leverera utan att man behöver gå till fotografen för att köpa förstoringar och tackkort. Vissa kunder gnäller att de ändå inte får några kopior för pengarna medan andra inte vill betala fotografen extra för tex tackkort.

För mig handlar det mest om att det är det sättet som fungerar för mig praktiskt just nu.

Frågan är hur man egentligen borde prissätta då de köper rätten till alla bilder?

Om vi tex säger 10 porträttbilder i A3 på CD?

Heldag?

Extra svårt att prissätta då inte så många säljer på detta sätt. Sneglar man på de som gör det så kan de dumpa priserna på en porträttserie på Cd till 1500 med moms och då är det ju inte ens värt mödan egentligen.

Vad tycker ni?

Det är väl egentligen bara att räkna av vad kopian kostar hos labbet ifrån det pris du vill ha på en A3. Sedan ta det gånger antalet bilder. Till detta så borde du ha någon form av startavgift eller grundavgift. Alternativ ta fullpris för A3, eftersom de kan göra mindre bilder från dessa såsom tackkort plus startavgift. Sedan lägga på kanske 50% åtminstone för att de har friköpt bilderna.

Kontentan är väl att du bör se till att få betalt för mödan vad är annars vitsen?

En heldag med friköpta bilder har jag svårt att tänka mig att det skulle landa speciellt mycket under 10k rent företagsekonomisk. 8 timmars fotografering, ytterligare 8 timmar åtminstone för att iordningställa bilderna. Kanske borde man räkna på tre dagar om man ska göra ett bra jobb och inte bara bränna ner filerna rakt av efter fotograferingen.

/Maverick

Hej.
Jag tar 2000 kr (inkl.moms) för en plåtning med digitalleverans men då är det en halvtimme i studion och knappast bröllop.

Vid bröllop tar jag betalt för arbetstiden och sen extra för de bilder de vill ha(papperskopior och/eller digitalt). Jag har aldrig lagt mindre än 12 timmar effektiv tid på ett bröllop med 1,5 timmes plåtning. Det blir inte så värst mycket i timpenning egentligen och då vägrar jag ändå att sälja mig billigt.

Värdera ditt arbete högt Ulrika, ett tips är att alltid lämna tidrapport med fakturan. Då ser kunden hur mycket arbete du har lagt ner på dem och värderar då prislappen annorlunda.
Lycka till!
//
Nina

Hej och tack för svar!

Jag tycker det är svårt. Kanske att priserna är låga på Gotland?
Jag vet ju vad jag borde ta för att det över huvud taget ska löna sig att ta jobbet, men min erfarenhet är att då får man heller inga uppdrag..

idovoodoo skrev:

Jag vet ju vad jag borde ta för att det över huvud taget ska löna sig att ta jobbet, men min erfarenhet är att då får man heller inga uppdrag..
Men lönar det sig inte är det väl värdelöst att ens utföra uppdraget?

Personligen tycker jag det är smartare att bara lämna ett litet urval digitalt i litet format, sänka priserna aningen på själva jobbet och ta vettigt betalt för tackkort och efterbeställningar i stället om det inte bakas in i paketpris (där det kan specas vad det hade kostat separat också.) Brudpar efterbeställer alltid.

ANNONS