Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på begagnade 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Supply and demand det är nog som vanligt som gäller, finns det köpare för 10kkr fortfarande ligger annonserna därikring.. personligen tycker jag att det är bondfångeri då slutnotan (inkl slutarbyte osv osv) för en 10D kan hamna på vad en ny 350D inkl. duglig lins skulle gå loss på

300D+kit priserna är å andra sidan nästan värre, de verkar ha någon sorts affektionsvärde som gör att värdeminskningen inte står i förhållande till dess prestanda.. visst, den är fortfarande en hyfsat kompetent kamera men känner säljaren ett behov av att byta upp sig måste han/hon ju förstå att den minskat i värde till minst 60% av dagens nypris (dvs kring 4.8-5kkr), speciellt med tanke på att D70 är bättre

Kort sagt, så länge det finns bönner är det svårt att få ett vettigt beg.pris :)
 
Jag tycker att det är märkligt att många tror att slutpriserna är samma som annonspriserna. 10D är en typisk produkt där säljaren har övertro på prisnivån.
 
dofmeister skrev:
10D finns ju att köpa för 9995:- (här http://www.fotoquick.com/analoga_kameror/canon/) sprillans ny, så det låter som överpris. 6000-6500:- för ett hyffsat exemplar låter rimligt.

Med tanke på att jag nästan bor granne med butik i fråga så kan jag säg att deras begagnade priser ofta ligger i klass med nypris eller över nypris. När det gäller den specifika kameran som dom utannonsera så har dom försökt sälja den i närmare 1.5 år utan framgång.

Köpte själv en 10D för 1 år sedan och då ansåg många att ett rimligt pris var runt 10000: för endast huset. Personligen skulle jag nog inte ge mer än 6000:-, för det är vad den skulle vara värd... Vilket är bra när vad jag även gav för huset. :eek:)
 
froderberg skrev:
Jag tycker att det är märkligt att många tror att slutpriserna är samma som annonspriserna. 10D är en typisk produkt där säljaren har övertro på prisnivån.

Och försöker man övertyga dom att det är ett överpris så blir många förbannade på att man inte fattat att den kostar så mycket som dom begär. När man sedan svarar på annonsen för 3 gången (Av någon anledning så fick dom den inte såld så man säker priser från ca 10000:- till 9500:- till 9000:) Men då slutar man att svara mig som då erbjöd att köpa huset för 8000:- :eek:/
 
morfius skrev:
Och försöker man övertyga dom att det är ett överpris så blir många förbannade på att man inte fattat att den kostar så mycket som dom begär. När man sedan svarar på annonsen för 3 gången (Av någon anledning så fick dom den inte såld så man säker priser från ca 10000:- till 9500:- till 9000:) Men då slutar man att svara mig som då erbjöd att köpa huset för 8000:- :eek:/

Tycker du det är konstigt?
 
lagus skrev:
Tycker du det är konstigt?

Det bör kanske påtalas att det inte bara var jag som hade mailat dessa personer. Och alla var vi intresserade av huset, men ingen av oss vill betala dom 9-1000:- som dom begärde.

Och får man en massa personer som ringer och säger att dom kan tänka sig betala ca 8000:- för huset, så bör man ju fundera på om man inte satt priset för högt. I varje fall efter 2 försök. ;o)

3 av personerna i frågan hittade jag sedan även på Blocket, etc. där dom sålde kameran för 8000:- Så man får ju en känsla att dessa personer inte vill skämma ut sig mer här på Fotosidan.

Men jag misstänker att jag möjligen kan ha trampat på en öm tå, när jag och många med mig återkom vid nya annonser. Vi var fortfarande intresserade men att priset var ännu för högt.
 
Jag satte ut min Eos 1V HS för 8000 kronor - ingen hörde av sig. Lite senare sänkte jag priset till 7500 och fick många svar och ingen prutade.

Då kan man undra hur folk tänker? Fattar de inte att pris är en förhandlingsfråga. Tycker man att priset är för högt kan man ju skriva det och inte tro att att prislappen är skriven i sten.
 
froderberg skrev:
Jag satte ut min Eos 1V HS för 8000 kronor - ingen hörde av sig. Lite senare sänkte jag priset till 7500 och fick många svar och ingen prutade.

Då kan man undra hur folk tänker? Fattar de inte att pris är en förhandlingsfråga. Tycker man att priset är för högt kan man ju skriva det och inte tro att att prislappen är skriven i sten.
Folk är väl vana vid fotohandlarnas små(?) marginaler. När man köper ett "kit" och frågar efter paketpris (prutning)...så efter ett långt mummel:
"ja, du kan få det här fina gummibandet på köpet- och så slipper du betala för påsen!", så är det inte så konstigt....

blink.
 
Är inte läget det samma för de flesta kameramodellerna?

De flesta begär ju till exempel ~10k för sina ett år gamla 20D utan garranti kvar.

Samtidigt kan man beställa en helt ny 20D med europeisk garranti från Tyskland för 12k med kitobjektivet. Lyckas man tillgodoräkna sig Canons cash-back kampanj (€150) så är hamnar man strax över 10k för en ny 20D + 18-55.

Jag kan förstå att de svenska ny-priserna är något högre och att folk kanske har betalat mer. Men SÅ mycket har väl inte priset på 20D förändrats på ett år i Sverige?

Är det så att kamerautrustning knappt faller i värde? Jag är ny i fotosvängen så jag är mest nyfiken på om det är så eller ej?

Om inte, kan man ju undra vem som pungar ut 10k för en begagnad 20D utan någon som helst garranti? :)
 
Senast ändrad:
Jag gav upp med att försöka pruta några hundra hit eller någon tusenlapp dit på Annonstorget och köpte annan kamera istället.

Folk verkar ointresserade av att sälja under nypris. ;)
 
Rätt pris direkt

Det exakta priset på en begagnad Canon 10D är det lägsta pris som ägaren kan tänka sig sälja för och det högsta kunden är beredd att betala.

Det spelar för övrigt ingen roll om jag har världen bästa produkt till ett fantastiskt pris.
Ingen köper om de inte vill ha produkten.
Kallas ibland kapitalism.
 
Hur mycket påverkar antalet exponeringar på priset?
Jag tycker att jag tittat en hel del på annonser för att kunna se vad min 10D är värd när jag ska sälja den men det verkar som att de som säljer sina kameror fotat max 10000 exponeringar. Slutaren är väl beräknad till 50000 exponeringar men kan hålla betydligt längre. Att byta slutaren är ju en dyrbar historia vilket borde ha stor ganska betydelse, eller?
 
Allvarligt talat

Är det så enkelt som utbud och efterfrågan? På en upplyst marknad skulle folk inte inbilla sig att dom kan sälja sina grejjer för ett pris som är över NYP, vilket ju händer titt som tätt. Prylen är att folk inte fattar att deras gamla vindsmög kanske tappar i värde. Härom veckan såg jag en 300D+18-55 för 8000. Helt barockt! Det är ju omöjligt att köpa en begagnad dator eftersom samma mskin är billigare ny på datorbutiken.se. Nej dom absurda priserna på blocket handlar om en massa människor som inte har nån koll...
Ironiskt nog tycks man göra bäst affärer med människor som vet vad deras prylar är värda för dom tar iaf inte sjukt mycket betalt för dom...
 
Spanade igenom Traderas avslutade auktioner och där ligger priset mellan 5000:- och 6000:- för en 10D i variewrande skick och bifogade tillbehör. Dock verkar marknaden inskränka sig till ett fåtal bud, med tanke på de höga utropsprisen. Utropspris som jag tycker är för högt satta för att budgivningen ska komma igång på allvar. Med ett lågt utropspris utan reservationspris ökar benägenheten att bjuda. Är det varor med hög åtråvärdhetsfaktor kommer sannolikt priset bli högre med 1:- i utrop än med 5000:- iutrop, med tanke på attett lågt utrop lockar till sig fler budgivare, samt att auktioner med många bud invaggar spekulanterna i någon slags trygghetskänsla eller behov att bjuda över till något högre belopp, än vad som annars skulle bli fallet. Högst ovetenskaplig iaktagelse.

Tradera är större marknad, där priset oftast blir rätt för ögonblicket, tack vare att marknaden omfattar ett stort geografiskt område med gått om befolkning som har tillgång till utbudet.
 
Allvarligt talat

Johan Carlström skrev:

Ironiskt nog tycks man göra bäst affärer med människor som vet vad deras prylar är värda för dom tar iaf inte sjukt mycket betalt för dom...

Det finns ingen som vet så ycket om priset på en begagnad kamera som säljare och köpare på Blocket.
Om du anser att det är för dyrt för dig så betyder inte det att priset är för högt för alla andra.
Eftersom de kameror som annonseras ut på Blocket och andra ställen blir sålda är priset rätt. Det är ju så själva systemet fungerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.