Annons

Pris på begagnade 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cva

Avslutat medlemskap
Är priserna på begagnade 10D rimliga?
De allra flesta verkar begära runt 7-8000:- för kamerahuset. Är det värt det tycker ni?
Nu när 350D och 20D finns också..
Visst, 350D är ju i plast, och huset är litet. Men pixlarna är fler och om man ser på inställningarna så är de väl ungefär samma?

10D gick ju på en rejäl slant när den kom ut, men borde inte priset sjunka mer?

Vill bara höra vad ni tycker och anser. Vill inte klanka ner på någon som har en 10D till salu.
 
Har haft flera 10D förr i tiden och min högst personliga åsikt är att 10D'n inte är värd mer än max 5000 kr. Man ser "paketpriser" 10D + BG-ED3 för mellan 9-10.000 kr ibland och det är vad jag anser på tok för dyrt.

Själv sålde jag min Eos 10D med BG-ED3, Speedlite 550EX med bouncer, Canon EF 50/1,8 II DC, Canon RS-80 N3 Fjärrutlösare + ett extra BP-511 för cirka ett år sedan. Då tog jag 10.000 kr för det paketet.

Så mitt svar är nej, priserna idag för en Eos 10D är inte rimliga.
 
Tja begagnat priser verkar ibland leva sitte eget liv.
Jag skulle dock säga att en 10D kan omöligt vara värd 7-8kkr. Kan inte se någon orsak att köpa en 10D för samma pengar som man får en 350D. Nä runt 5 kkr tycker jag skulle vara ett vettigt pris för dem.
 
dofmeister skrev:
10D finns ju att köpa för 9995:- (här http://www.fotoquick.com/analoga_kameror/canon/) sprillans ny, så det låter som överpris. 6000-6500:- för ett hyffsat exemplar låter rimligt.
Fotoquicks 9995:- är också ett rövarpris även om den är ny, går ju nästan att få en 20D för det priset och gällde ju bara huset.
10D har funnits så länge nu att det är en risk att köpa begagnat, den kan vara mycket välanvänd och slutaren kan sjunga på sista versen. Tycker också att 5000:- verkar rimligt för en begagnad om det ingår ett objektiv och ett minneskort så man kan börja fota direkt. Annars kan man lika gärna köpa 350D och få en bättre kamera dock med sämre känsla.
 
Tycker också att priserna är lite väl höga. Är de som säljer så dåligt insatta? :)

Ska skaffa ny kamera och det står mellan 10D och 350D. Skulle gärna vilja ha en 10D på grund av att huset är mer gediget och 20D har jag tyvärr inte råd till. Behöver ett objektiv också :)

350D är så liten och känns rätt plastig. Men med de priser som är på 10D så känns det lite sådär.. Kommer undan billigare om jag köper ett nytt 350D hus. Svårt är det..
 
Måste bara säga....

....att egentligen är det rätt ointressant att tycka till om sådant. Det torde vara självreglerande. Rätt pris är ju det pris marknaden är beredd att betala. Personligen hade jag hellre köpte en 10d för samma pengar som jag hade lagt på en 350d, den är alldeles för liten för mina händer.
 
Det kanske inte handlar om att man är dåligt insatt i vad kameran är värd! Det kanske är så att många säljare inkusive mig själv resonerar så att om jag inte får det jag begär så behåller jag kameran. Sen är det inte omöjligt att man hittar någon som är villig att betala!

//Uffe
 
För 6-7000 så är det mycket kamera för pengarna.. om allt är i bra skick alltså. Men mycket mer än 6500-7000 är den knappast värd idag.

Begagnad 20D ligger ju strax över 9500,-, men ärju såklart svårare att hitta,,, Det är ju dock en rejält mycket bättre kamera än 10D för så lite pristillägg..


Mvh Niclas,
 
Niclas skrev: Begagnad 20D ligger ju strax över 9500,-, men ärju såklart svårare att hitta,,, Det är ju dock en rejält mycket bättre kamera än 10D för så lite pristillägg..


Jag håller inte med.... Det finns saker som är bättre på 20d, men om man inte tex behöver den snabbare serietagningen eller fotar mycket på höga ISO så är skillnaden marginell. Och jag betonar igen. Det är lönlöst att diskutera det här eftersom man kan tycka precis vad man vill, men kan folk få så bra betalt för sina kameror, vilket jag tror eftersom inte priserna går ner. Ja då tycker ni helt enkelt fel :)
 
Klart att det finns fördelar med 10D.. Minneskortet räcker längre t.ex:),,,

Skämt å sido..
De priser som står i typ Blockets annonser är ju inget som motsvarar den rådande efterfrågan på marknaden. Dra av prutmånen på runt 10-20% så hamnar du nog rätt i förhållande till den egentliga efterfrågan, tror jag.



Mvh Niclas,
 
Anser man att det finns en prutmån som standard på 10-20% så anser man ju inte att priserna är så fel då heller....
 
casting skrev:
Anser man att det finns en prutmån som standard på 10-20% så anser man ju inte att priserna är så fel då heller....

Precis det jag menar.

Tror knappast att det är ngn som lägger ut en annons idag utan prutmån heller... Visst är det säkert blandade taktiker ute och går men i överlag så är det prutmån på det mesta. Det kan man utgå ifrån tycker jag.

Mvh Niclas,
 
Sjävreglerande

Visst är begagnatmarknaden som någon sa självreglerande. Tycker man att utanonnserade priser är för höga, vilket de säkert är i många fall, så är det ju bara att låta bli. Leta vidare eller köp ett nytt hus av annan modell.

Jag har inte kollat runt så mycket, men det intryck jag får är att många är otroligt heta på att byta upp sig. Ibland kan man ju undra om det är vettigt? Smartaste och mest ekonomiska taktiken kanske är att ständigt ligga ett år efter nymarknadens senaste framsteg?

När många vill sälja (för att byta upp sig) så bör ju priserna falla kraftigt just då? Kanske stiger de något när det lugnat sig igen?

Själv har jag nyligen sålt en ovanlig kompaktkamera för många tusenlappar. Men innan dess så fick jag ett par skambud som ansåg att film är dött. Men har man "rätt" produkt och "rätt" pris (vilket inte innebär att ge bort den) så hittar man för eller senare "rätt" köpare.

mvh
Peter
 
Precis, det handlar om rätt pris till rätt köpare vid rätt tidpunkt.

Det handlar också om att köpa när man inte måste ha och sälja när man inte måste sälja.. Praktiserar man den filosofin så förhastar man sig inte åt ngt håll och man går inte på ngr nitar utan inväntar rätt ögonblick.

Mvh Niclas,
 
Jag tror att en av anledningarna till att 10D inte säljs beg. för 5000:-, är att dom flesta köpt den för runt 20.000:-, och då tar det emot att gå ner så lågt som 5000:-, även om den inte är värd mer.

Men visst borde det bli självreglerande med tiden, för det kan väl inte finnas många köpare på 10000:- nivån.
 
Jag har nyligen bytt upp mig och funderade först på att avyttra min 10D men med tanke på att det lär bli värsta förlustaffären (som med alla digitalkameror) kom jag fram till att det är lika bra att behålla den för 10D är trots allt en bra kamera, oavsett vad folk säger. :)
 
casting skrev:
Det finns saker som är bättre på 20d, men om man inte tex behöver den snabbare serietagningen eller fotar mycket på höga ISO så är skillnaden marginell.

Finns ju saker som är bättre på 10D också, den har bättre grepp!

Men det verkar ju inte vara så viktigt idag ;-)

//Larsa, som duckar...
 
Jag sålde nyligen min 10D, fick 5000:- för den, sålde den med 2 batterier, alla originaltillbehör och ett minneskort... Sen beror det kanske lite på i vilket skick kameran är också, har den kanske inte gått så många exponeringar kan man nog få ut en del mer än vad jag fick!
Men, som Staffan W. skrev, visst tog det emot lite att gå ner "så lågt" som till 5000kr, men å andra sidan skulle den inte bli värd mer om jag väntade med att sälja den tror jag!
/Milan
 
Min kompis köpte sin för 5500, säljaren begärnde 7000.

Svårt att sälja beggade 10D dyrare än nya 350D:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.