Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pris och villkor - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Jag vet att det här är en känslig fråga (att fråga om priser; varsågod och köp en prislista, osv...), men jag har aldrig sålt någon bild förr, så här står jag som ett fån. (läs: 'det fån jag är'.)

Fick idag förfrågan från Tyskland om en av mina bilder.

"....We would like to use this picture for this product's communication / advertising / POS material.
It would be for Germany only and for one year.
How do you stand with your copyrights conditions?
Finally, if you should show interest, we would be needing a DUP- DIA / 6 * 6."

Jag har ingen aning om vad det är för 'produkt' (men bilden är av en växt, som dom säger att dom använder för sin 'produkt', så jag antar att det kan vara allt från någon skönhetsprodukt till något skumt naturmedel!?)

1) Vad ska jag fråga dom om ang. bildanvändningen? Upplaga? Storlek på bilden? Vilken typ av utnyttjanderätt vore det vettigt att föreslå? (Att dom får utnyttja den - i ett visst antal ex/obegränsat? - under ett år och att copyright efter det går tillbaka till mig?)
Och, hm, ungefär vilket pris? (Bilden behöver jag aldrig mer själv - jag kommer aldrig att använda den till något och är fruktansvärt överraskad av att min lilla blomma används i någon kommersiell produkt!)

(Vad är POS material förresten?)

2) Vad är en DUP-DIA / 6*6? Kan man göra en sådan av en vanlig småbildsdia? Eller är det kört för mig? (Ska jag försöka erbjuda en högupplöst bild på CD?)

Dom stressar mig - förstås - med att det är så URGENT. Och jag som ska åka bort i morgon...

Hjälp!
/Gitte

Det dom efterfrågar är ett diaduplikat i formatet 6*6cm dvs på mellanformat. Jag föreslår att du kontaktar ett yrkeslabb eller reprofotograf i din närhet som kan hjälpa dig att göra detta duplikat.

Ang nyttjanderätt kanske det är smidigast att erbjuda dem ensamrätt och fria publiceringar under ett år. Att de och du ska behöva hålla reda på antalet publiceringar, tryckningar etc är bara trassel.

Vad priset beträffar är det ju självklart en förhandlingsfråga. Utan att riktigt vara insatt i de kontinentala priserna (eller kundens betalningsförmåga) föreslår jag att du går ut med t ex €3000-5000. Känner du dig lite räddhågsen kan du kanske erbjuda dem bilden för hälften, men kom ihåg att denna bild är en marknadsföringsbild.

Senast ändrad:
Tack för (dom snabba) svaren!
POS = Point of Sale - aha! (Jag kom bara till 'Promotion something something...')

Priset svindlar för mig! Jag slet som ett djur med att planera/konstruera lektioner, undervisa, handleda (= skriva hundra e-mails och försöka leda in: 'jag vet inte vad jag ska skriva om...' på fruktbara spår), rätta skrivningar, diskutera resultat med en extern examinator och räkna ut komplicerade betyg för en skock studenter under ett år - och fick £1000. Och då har jag en doktorsgrad i ämnet.
I foto har jag ingen utbildning alls.
Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta (det senare med tanke på undervisningen jag slet med)!

Jag ska försöka få firman att nappa på en CD (med argumentet att det är snabbare fixat. Hur många fotar förresten med mellanformat? Vad med majoriteten digitala fotografer?)
Skall också föreslå ett pris som gör att jag inte känner mig som en total skit som undervisade för listpriset för timlärare vid universitet i det här landet...

Tack igen!
/Gitte

gitte edelman skrev:
Jag ska försöka få firman att nappa på en CD (med argumentet att det är snabbare fixat.

Hur många fotar förresten med mellanformat?

Skall också föreslå ett pris som gör att jag inte känner mig som en total skit som undervisade för listpriset för timlärare vid universitet i det här landet...

Om du tänker föreslå att du lämnar dem en digital fil måste du se till att ditt dia scannas proffessionellt.
Gör också klart för dem att det är ett småbildsdia och inte ett mellanformatsdito.

Är ett 6*6 duplikat viktigt för dem, haka inte upp dig på det utan låt göra en repro på din dia.

Vad gäller mellanformatet så är det ännu inte på långa vägar så uträknat som kanske vissa ibland gör (eller åtminstonde vill göra) gällande.

Vad gäller det akademiska systemets löner så får du väl istället se det som att du där fick möjligheten att träffa och inspirera en massa människor in i de akademiska irrfärdernas zon och att det i sig kanske är en del av det hela.

Att prissätta sitt eget material är däremot svårare. Säkert svårast första gången också. Nedvärdera däremot inte ditt eget bildmaterial. Syftet med bilden är marknadsföring, dvs att företaget i sig ska försöka använda din bild till att tjäna pengar.

Om det gör det lättare, tänk såhär. Om din bild nu ska användas av dem under ett år och du tar t ex €3600 för detta så innebär det en kostnad på €300 per månad för dem för att de fritt ska få använda din bild. Utslaget på säg 100 försäljningsställen så blir kostnaden per försäljningsställe futtiga €3 per månad.

Lycka till!

Senast ändrad:
Kör hårt!

Hoppas du lyckas sälja bilden dyrt ... jag håller tummarna. Skulle vara roligt att höra hur du lyckas :)

Johan Okker skrev:

Vad gäller mellanformatet så är det ännu inte på långa vägar så uträknat som kanske vissa ibland gör (eller åtminstonde vill göra) gällande.

Öh, vad menar du med 'uträknat'?

F.ö. måste jag förstås uppge att det är ett småformatsneg som är originalet. Skulle helst skicka iväg det och låta dom göra repron.
Hör att det låter naivt och dumt, men är det egentligen så farligt?
Jag har tillräckligt bra kopia för mitt begränsade behov av bilden.(=Att plåga kamraterna på servicehemmet med bildvisning en gång i framtiden...)

Priset ger mig fortfarande darr på manschetten - önskar jag kände till storlek och omsättning på firman.
Hur kan man fråga det på ett elegant sätt? ('Är det L'Oreal eller en liten struntfirma som är beställaren?' låter inte riktigt smidigt...)
/Gitte

PS. Tack för uppmuntrande tillrop! Det behövdes verkligen!

gitte edelman skrev:
Öh, vad menar du med 'uträknat'?

Som i boxningsringen.. =)
Jag ser att jag var otydlig.

gitte edelman skrev:
Skulle helst skicka iväg det och låta dom göra repron.
Hör att det låter naivt och dumt, men är det egentligen så farligt?

Priset ger mig fortfarande darr på manschetten - önskar jag kände till storlek och omsättning på firman.
Hur kan man fråga det på ett elegant sätt? ('Är det L'Oreal eller en liten struntfirma som är beställaren?' låter inte riktigt smidigt...)

Du ska aldrig skicka iväg originalet utan att åtminstonde ha sådana avtal som täcker ett skadat eller förkommet original från kundens räkning. Och jag tror att kunden i sig nu begär ett duplikat för att slippa dylikt. =)

Du kan väl ta dem lite på pulsen och fråga ungefär hur många försäljningsställen det rör sig om t ex.

Hej!

Vill bara ge Johan lite stöd.
3000+ euro är helt rätt pris för ett år fri användning.

Tänk på att Tyskland är ett gigantiskt land och upplagan på en annons är ofta mycket större än i sverige.

Du kan höra med dem om de inte vill att du trumscannar ditt orginal i stället för att göra ett 6x6 dup.

Har du flera identiska exponeringar eller kan ta en ny bild så skicka orginalet med krav på retur.
Förkommen org.dia kostar 700 euro.

Var noga att skriv alla villkor det är bättre att vara övertydlig.

MVH
Magnus

Ja, måste bara meddela utvecklingen - eller rättare sagt bristen på utveckling - i frågan.
Fick svar från Tyskland att eftersom mitt dia var så litet, bara 36x36mm (sic!), kunde dom bara använda det för en 50mms bild i sin 'broschyr'. (Uppgiften kom uppgivligen från 'the design department'.)
Jag sa att det var väl underligt - jag får, med hjälp av en enkel diascanner och hemmaprinter ut bilder i A3format i utställnings/tävlingskvalitet av småbildsdia.
Hade också bett dom om deras 'going rates'...
Dom skulle återkomma.
Sedan blev tyst. J-ligt tyst.

Undrar om deras adress 'Germany' är 'Germany, Europe' eller om det finns ett Germany på någon annan planet. Jag fattar i alla fall inte vad dom surrar om.
Men jag fattar mycket väl att dom inte hade tänkt betala något alls för bilden.

Produkten är förresten en naturprodukt som används som ginseng, mao ett 'livsförlängande och föryngrande' medel, men uppges ha 'färre bieffekter' än ginseng och johannesört, mm. Dessutom botar det cancer hos råttor... Används av astronauter för att utjämna hjärtrytmen. Även bra för potensen. (Allt efter uppgifter på nätet. Extraktet framställs och säljs i många länder.)
Nu ska jag inte försöka sälja bilden av plantan - jag ska ge mig ut på jakt efter 'the real thing' i arktis igen!
Bäst att vara förutseende och ställa sig i dagiskö - ifall medlet funkar!
/Gitte

Ja, om dom tycker att ett småbildsdia inte ger bra nog kvalitet är det deras fulla rätt, men dom lovade specifikt återkomma i går e.m.
Jag har inte hört ett ljud sedan dess.
En alltför vanlig stil i många sammanhang, men jag gillar den inte.
Återstår en gnagande känsla av att det var något oärligt från första början med det hela.
Kollade dom upp ifall jag var tysk? Tänker dom att dom nu lugnt kan knycka bilden (agenturen uppgav aldrig vad deras kund/firman heter...)?
Så var det flera detaljer som, tom för mig, verkade oproffsiga så jag förblir undrande vad det 'egentligen' handlade om.
Om det bara var en liten källarfirma - varför inte säga det? Dom kunde fått bilden till källarpris!
Nåja, every cloud has a silver lining - jag blev glad att få hjälp av er FS-medlemmar!
Det var den stora positiva behållningen av den lilla dumma icke-affären!
Mvh
/Gitte

Jag hade avfärdat hela affären - som synes ovan - som nys. Nu kom tyskarna plötsligt tillbaka och beställde två bilder.
Är utlovad 900 euros för dom. Inte illa, tycker jag!
Jag som aldrig sålt något förr - den här veckan har jag plötsligt sålt tre bilder. Måste ligga något skumt i tvillingarnas stjärntecken den här perioden!
Utan ert stöd hade jag aldrig vågat be om ett sådant pris heller... Tack!
Jag tror banne mig jag ska investera i en digital burk! Är det nåt som heter 350D som kan vara brukbart?
/Gitte

Att sälja första bilden kan ta en halv livstid, den andra på halva tiden (mot den första alltså) och fyra bilder på halva tiden av två. Den där kurvan kan gå så där raskt uppåt. När du sen börjar sälja sex så blir det riktigt lönsamt. STYCKEN alltså, inte missuppfatta den meningen för då kan det bli dags för dagiskön och andra kön.

Då tror jag inte betygen på Fs har så stor betydelse utan det har väldigt mycket med att känna samhället och veta hur man uppfattas i affärsläget.
Därmed inte sagt att jag vet att det är regel utan mest tror. Men jag ser inom mig Gitte som gammal gumma när hon sitter i takvåningen i NY och myser och säljer någon bild när lusten till en resa faller på.

Gatufoten skrev:
När du sen börjar sälja sex så blir det riktigt lönsamt. STYCKEN alltså...

Ojdå! Tur jag läste tillägget - hade redan börjat författa en prislista...;)

Då tror jag inte betygen på Fs har så stor betydelse...

Nej, jag ser FS betyg mer som en liten test i hur andra ser på mina bilder - ibland är tystnad det mest talande!
Jag har ju tävlingscirkusen här i UK som ett annat test. Samt foto-vänner med olika smak och erfarenhet. Resultaten är väldigt olika! Bilder som fått bra betyg på FS, eller av domare, får betyget 'Du borde skämmas!' av min - ibland alltför 'effing' - ärliga kollega här...
Dessutom kan jag tillägga att köparna av mina bilder kom från alldeles speciella nischer. Hade ALDRIG kunnat gissa att mina bilder skulle attrahera sådana intressen! (Small Arms Research och naturmedel.) Det var inte bildkvalitén i första hand, utan att bilden illustrerade något dom behövde som gjorde det.

Men jag ser inom mig Gitte som gammal gumma när hon sitter i takvåningen i NY och myser och säljer någon bild när lusten till en resa faller på.

He, he. Knappast NY. Köpte inte t-skjortan när jag var där... Nej, det blir nog kära skruttiga UK! Trots att så mycket driver mig til vansinne i det här landet är den brittiska humorn som ett gift. Man blir beroende! Real ale och humor - det klara man sig långt på! (Även om kombinationen tenderar att ge en ömma magmuskler och darrig kamerahand. Men det finns ju IS...)
Cheers/ Gitte

gitte edelman skrev:
den brittiska humorn som ett gift. Man blir beroende! Real ale och humor - det klara man sig långt på!

*muttrar* Aha, är det där de är allihop? *sneglar på resväskan*
Eller så är det Alen som ger real humor.

gitte edelman skrev:
Det var inte bildkvalitén i första hand, utan att bilden illustrerade något dom behövde som gjorde det

Exaktemente. Inte tusan måste man väl leka konstnär hela tiden- för då blir det att jobba rätt mycket eller det kanske inte hjälper heller - och vänta på någons gudomliga välvilja. Är lika kul att titta neråt när alla andra tittar uppåt och sen går det att räkna ut vem som kan tänkas ha intresse. Är helnöjd med att inte ösa in pengar på luftslott utan noll utgift för att leka och resa lite är gott nog. Man kan prioritera sina ambitioner, fast givetvis repekterar jag andras annolunda prioriteringar.

BTW Är prislistan publicerad? :)

Gatufoten skrev:
Är prislistan publicerad? :)

När jag upptäckte att det var SIFFRAN 6 du menade så kastade jag utkastet till prislista i papperskorgen.
Är nu tillbaka till det ursprungliga - ingen avgift. ;)
Cheers (just tillbaka från puben, som synes...)
(Jisses vad endel blev tysta idag när det framkom att jag överväger en 350D. 'Endel' har nämligen just i dagarna köpt en 300D, i tredje hand, för dyra pengar - och klarar inte att få ok. bilder överförda till datorn. Har inte fått instruktionsbok heller. Humorn tog visst slut...)
/Gitte

ANNONS