Nja Magnus, jag tar nog och behåller objektivet.
Jag har heller ingen stress, brukar mest bli insekter och andra småkryp med 105:an. Kryllar ju inte av sådana just nu ändå.
När det gäller Nikons leveranstider har jag full förståelse för att det kan ta lite tid när det gäller nya prylar. Vad jag däremot inte förstår är Nikons konstiga förmåga att även ha ”oändliga” leveranstider på saker som funnits i flera år. Exempelvis fick en kompis nyligen en filmstrippsadapter till en Nikon skanner efter att ha väntat i fem (5) månader!!! Jag vet inte var/hur det har gått snett men jag kan inte inse att ett mellanlager skulle vara problemet – det är ju ingen ”raketvetenskap” precis. Har inte detta ”lagerproblem” använts som ursäkt lite väl länge också (om det nu är Nikon som skyller på det)?
Ett annat exempel på Nikons hemliga liv är att det uppstår diverse rykten som jag ser det helt i onödan. Jag funderade t.ex på ett AF Zoom Micro Nikkor 70-180/4,5-5,6 för ganska exakt två år sedan och fick följande besked från en väldigt stor detaljist i USA:
”At the moment, this lens is not available, and we are not taking orders on it. It looks like the lens may be on its way to being discontinued.” (2004-02-24)
Detta är i och för sig ingen högvolymsprodukt men den går fortfarande att beställa idag.
Nikon behöver inte denna osäkerhet ang. sitt produktprogram och borde med lite enkel information kunna förhindra den.
För övrigt är jag positivt överraskad av Nikons supportsida (
finns här )
Ett besök rekommenderas.
ha de
Tomas