Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris nya 105 VR Micro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varsågod Tomas, eftersom jag redan hade beställt från annat ställe missade jag "rabatten". Men jag kan kanske köpa din för 7000 ;)

Nåja, priset är inte så viktigt som leveransdatum. Man är ju rädd att det blir ett nytt fiasko a la D200. Dvs dom levererar ett objektiv till Sverige och sen säger dom -Efterfrågan överträffar våra vildaste fantasier, nästa leverans kommer om några månader.:)

Att Nikon har problem i Europa beror vad jag förstått på att man helt lagt om sina logistikfunktioner här. Jag försvarar inte att man inte sköter sig, men jag kan se en förklaring.

Mitt 105/2.8 VR Macro kan jag vänta länge på. Jag har ingen stress, och priset blev ju bra.

Nja Magnus, jag tar nog och behåller objektivet. :)
Jag har heller ingen stress, brukar mest bli insekter och andra småkryp med 105:an. Kryllar ju inte av sådana just nu ändå.

När det gäller Nikons leveranstider har jag full förståelse för att det kan ta lite tid när det gäller nya prylar. Vad jag däremot inte förstår är Nikons konstiga förmåga att även ha ”oändliga” leveranstider på saker som funnits i flera år. Exempelvis fick en kompis nyligen en filmstrippsadapter till en Nikon skanner efter att ha väntat i fem (5) månader!!! Jag vet inte var/hur det har gått snett men jag kan inte inse att ett mellanlager skulle vara problemet – det är ju ingen ”raketvetenskap” precis. Har inte detta ”lagerproblem” använts som ursäkt lite väl länge också (om det nu är Nikon som skyller på det)?

Ett annat exempel på Nikons hemliga liv är att det uppstår diverse rykten som jag ser det helt i onödan. Jag funderade t.ex på ett AF Zoom Micro Nikkor 70-180/4,5-5,6 för ganska exakt två år sedan och fick följande besked från en väldigt stor detaljist i USA:

”At the moment, this lens is not available, and we are not taking orders on it. It looks like the lens may be on its way to being discontinued.” (2004-02-24)

Detta är i och för sig ingen högvolymsprodukt men den går fortfarande att beställa idag.
Nikon behöver inte denna osäkerhet ang. sitt produktprogram och borde med lite enkel information kunna förhindra den.

För övrigt är jag positivt överraskad av Nikons supportsida ( finns här )
Ett besök rekommenderas.

ha de

Tomas

På dpreview.com står det "Nikon Corporation will launch the AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED worldwide from April 2006.", så förhoppningsvis börjar dom trilla in snart.

Ni som uppgraderar er från tidigare varianter av micro/macro-gluggar bör fundera över följande som Nikon skriver på sin supportsida.

------------------------------------
Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED kan inte användas med Nikon Auto ring BR-4, någon modell av PK automellanringar, PN-11 automellanringar, K-ringar eller några bälgfokuseringsfästen.

Objektivet Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED har ingen bländarring och kräver att bländaren väljs med kamerans kommandorattar. Kommunikationen mellan kameran och objektivet sker via elektroniska kontakter. Eftersom Nikons utbud av närbildstillbehör inte har elektroniska kontakter kan det inte ske någon kommunikation mellan kameran och objektivet. Detta förhindrar styrning av bländaren när närbildstillbehör används med objektivet Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2,8G IF-ED.

Läs mer här
------------------------------------

Om man brukar använda gluggen tillsammans med en bälg får man väl överväga att även behålla den gamla gluggen. Har man Nikons mellanringar får man kanske investera i nya, t.ex. från Kenko som jag antar fungerar.

Nu borde väl Nikon inse hur pinsamt det är för dem att de inte uppgraderat sin serie närbildstillbehör. Får man väl hoppas.

jimh skrev:
Nu borde väl Nikon inse hur pinsamt det är för dem att de inte uppgraderat sin serie närbildstillbehör. Får man väl hoppas.

Det hoppas man, även om närbildstillbehören kanske inte gör sin största nytta på en makroglugg ;)

De gör störst nytta på makrooptik - som ju är optimerad för höga avbildningsskalor. På annan optik är de mer kompromisser.

Ingen som fått gluggen ännu ?

Är väldigt intresserad av hur den presterar, vad jag sett och läst på DP så verkar den vara mycket bra.

kent.

I postens hantering

Jag har en som ligger i postens hantering på Arlanda, legat där sedan i onsdags. Helt otroligt, det tar 2 dagar för paketet att resa från Japan till Arlanda, sedan blir Posten inblandad och nå beräknas jag att få paketet på måndag eller tisdag...suck!

Japan-Arlanda 2 dagar. Dåär det givertvis helt logiskt att Arlanda Skåne skall ta 5-6 dagar, eller...

Skall bli kul i alla fall.

//Tobias

läst en usa testsnubbes oroade uttryck över att AF inte är lika säker som den brukar..han var riktigt sne på det. Men Vr var fantastisk..tyckte väl inte den var värd att byta upp sig till om man redan har en 105 osv..fast jag skall åxå tjacka denna..

Hur är den jämfört med Tamrons 90:a

Vad tycker ni som har den nya Nikon optiken ?
Är Nikons 105:a värd det dubbla priset jämfört med Tamrons 90:a ?

Tar tacksamt emot era synpunkter då jag är i färd med att införskaffa ett macroobjektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto