Annons

Pris - jag vet, det är tjatigt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag vet att det är väldigt tjatigt och jag har tittat igenom många trådar för att försöka få lite kött på benen.

Har tagit några reportagebilder om en butik till en branschtidning som kommer ut fem gånger per år och är lite osäker på vilken nivå jag ska lägga mig när jag ska ta betalt.

Jag veeet, det är jättemånga som frågar denna eviga fråga. Men jag har inte tillgång till någon prislista där jag kan få stöd eftersom jobbet kom ganska överraskande.

Jag antar att det kommer att handla om en lite större bild (halv A4 eller nåt sånt) och kanske en eller två mindre bilder som hamnar i tidningen.

Hur ska jag resonera?

Den här typen av frågor löser man lättast genom att ta en titt i BLFs prislista. Den kan man beställa från www.blf.se

Jag har den inte själv framför mig, men gissar att priset i det fall du beskriver ligger på ungefär en tusenlapp per bild.

Har du plåtat på beställning av tidningen är det inte per bild utan per timme för redaktionell fotografering du bör ta betalt. Gäller det arkivbild (att du ändå hade bilderna och inte gjorde dem på beställning av tidningen) så är det per bild, men då är tidningens upplaga, placeringen i den och bildstorleken mer relevant än antal nr/år.

Är det uppdrag är det dumt att inte göra upp priset innan det utförs.
Prislistor finns hos både blf och hos sff.

1000 kr i timmen + moms om det handlar om uppdragsfoto. Då pratar vi alla nedlagda timmar. Plus eventuell resekostnad. Detta bör dock kommuniceras före uppdraget startar, för att unvika tjafs i efterhand.

Fast tyvärr ligger oftast just redaktionell fotografering precis aningen under 1000-lappen (skiljer sig från kommersiell.) Jag kan inte ge dig ett pris ur en lista för tillfället, men 950:-/h är vad jag själv tar och det har jag för mig är några tior mer än vad riktprislistorna rekommenderar som minsta pris i just redaktionella sammanhang. (Tidningar kan ofta och tillämpar blfs lista.)

Jag hijackar tråden lite för att det inte ska bli 10 likadana trådar på forumen.
Jag har tagit bilder på artister för ett större svenskt skivbolag och vet inte riktigt vad man ska ta ut för bilderna, det är 5-10 st som ska retuscheras och sedan publiceras på tex myspace och även affischer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar