Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för reportage?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Jag har skrivit ett resereportage som jag håller på att sälja till en dagstidning.

Min fundering är vad jag ska begära för pris.
Texten är runt sjutusen tecken, och jag har åtta bilder till. Alltså gott och väl material att fylla ett helt uppslag med.

Jag har tittat lite i prislistor som det tipsas om i andra forum här på fotosidan.se, men det handlar oftast om hur man prissätter enstaka bilder. Nu är det ju ett helt reportage.

Jag har funderingar på att begära pris som om jag säljer EN bild som ska fylla hela uppslaget.
Är det rätt tänkt?

på ett ungefär

Det beror förstås på vilken upplaga tidningen har. Är det en mindre-medelstor tidning så skulle jag lägga mig någonstans mellan 2000-4000 kr + moms.

Oj, det kanske jag skulle ha skrivit.
Det handlar om 150.000 läsare, vad nu det kan göra i upplagestorlek.

kan betyda vad som hellst

150 000 läsare kan betyda vad som hellst. Tidningarna använder ibland sådana siffror för att tidningen ska verka störrre än den är. Tidningen Sydöstran har en upplaga kring 20000 och uppger att tidningen har 58000 läsare. Ska man gå efter detta så har väl "din" tidning kring 50000 i upplaga. En ganska stor medelstor tidning i så fall. Vad du begär är en sak - vad de vill betala är en annan. Det är i alla fall bättre att begära för mycket och få lite mindre. Det spelar också roll hur mycket de brukar betala för reportage av den här storleken. Vissa redaktioner är väldigt snåla vad det gäller frilansknäck-andra är betydligt lättare att ha och göra med.
Testa med att lägga dig lite högt i pris-du kanske får vad du begär!

Helt rätt Tonyeagle.

Samt som priserna varierar beroende på vem som arbetar som redaktör för tillfället.
Vissa är bra, några är dåliga.

Jag känner ett flertal som byter "tidning" när redaktören gör det.
En bra redaktör tar hand om sin "lansar",

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar