Annons

Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
I kritikpoolen "Hård kritik" har jag då och då gett just hård kritik. Men inte enbart förstås. Tycker jag en bild är bra så säger jag det.

Problemet är bara att de som får hård kritik ogillar det starkt (alltid är det män)

De tycker jag ska "hålla käften" och så vidare.

En del vill ha "konstruktiv kritik". Det uppfattar jag mer som en variant (light) av "håll käften".

En del kommer med undringar av teknisk natur. Så var finns då alla förståsigpåare på sajten. De kan förklara.

Min kritik är såklart inte sanningen i sista instans eller någon "objektiv" bedömning av en bild. Hur sjutton kan man vara objektiv. Det fattar jag inte.

Min kritik är skamlöst subjektiv och utgår från min bildsyn.

Så grabbar i tuffa tuffingars klubb. Hur ska vi ha det? Prinsessan på ärten eller Knocke och Smocke?

/U
 
Kan hålla med lite, men jag får säga att jag tillhör skaran konstruktiv kritik gillas. Men för mig betyder det inte "light håll käften" utan snarare om du säger till mig att den skuggan du fått där kommer sig av detta och för att det skulle blivit bra om du gjort så här. Så att man inte bara säger jag gillar inte det utan man får motivera varför och hur man kan komma till rätt med det :)

Men vissa tål inget så är det bara !
 
Tanken med kritik är väl att det är något som den kritiserade ska kunna få användning av. En positiv kommentar som: Jag gillar din bild skarpt" är en morot för fotografen då det han/hon gjort uppenbarigen går hem hos vissa. En kommentar som: "Urkass bild, inget att lägga på minnet" hjälper ju inte ett dyft. Visst det är hård kritik som man ska kunna ta, men till vilken nytta? Är vi inte här för att hjälpa varandra, inte stjälpa varandra.

Säg varför du inte gillar bilden så kanske du kan hjälpa fotografen i fråga. Om du själv håller till i "Hård kritik"-poolen borde du ju vara så duktig att du åtminstone kan säga varör du inte gillar bilden. Inte tvunget ge förslag på vad han/hon skulle ha gjort istället.

Jag har själv inga problem att ta hård, icke-konstruktiv kritik, men jag ser inte poängen med den.

Så ja, då fick jag det sagt ;)
 
urbano skrev:
I kritikpoolen "Hård kritik" har jag då och då gett just hård kritik. Men inte enbart förstås. Tycker jag en bild är bra så säger jag det.
/U

Jag har läst en hel del av dina kommentarer och får väl erkänna att jag har haft rätt roligt när jag gjort det. Sedan kan jag också förstå att någon som tagit en i sitt tycke pangbild på en fågel han inte träffat på förr blir lite syrak när den blir nersablad. Men - jag tycker att du har all rätt att framföra dina åsikter. Det är ju onekligen så att det är många fågel- och insektsbilder upplagda nu, och ska man lägga sådana i Hård kritik så ska det väl krävas lite extra.

Det är lätt att man blir förblindad av sin egen bild och inte inser att andra kanske tycker den inte är något vidare.
 
Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

Stuge skrev:
Men - jag tycker att du har all rätt att framföra dina åsikter.

Tack för det!

Eller som det står i regeringsformen:


1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt.
 
urbano skrev:
Problemet är bara att de som får hård kritik ogillar det starkt (alltid är det män)

Det är väl inget att dryfta, Hr Urbano.
Du har ju själv lagt ribban på en nivå
som inte överrensstämmer med reglerna
för s.k. "Hård kritik", så det är väl smällar
en tuff kille som du kan ta utan gnäll,
och det tror jag faktiskt du gör [ingen sarkasm].

Jag gissar att du bara fiskar efter likasinnade "hårdingar". Det är väl ensamt på "toppen".

Gör som du vill.
 
Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

Stuge skrev:
Det är ju onekligen så att det är många fågel- och insektsbilder upplagda nu, och ska man lägga sådana i Hård kritik så ska det väl krävas lite extra.

Så alla dessa porträttbilder som laddas upp behöver vi inte kräva något extra av då?
 
Re: Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

jkene skrev:
Så alla dessa porträttbilder som laddas upp behöver vi inte kräva något extra av då?

Självklart ska vi det. Jag bara exemplifierade med dessa kategorier som kanske varit Urbanos huvudsakliga måltavlor.
 
urbano skrev:
I kritikpoolen "Hård kritik" har jag då och då gett just hård kritik. Men inte enbart förstås. Tycker jag en bild är bra så säger jag det.

Problemet är bara att de som får hård kritik ogillar det starkt (alltid är det män)

De tycker jag ska "hålla käften" och så vidare.

En del vill ha "konstruktiv kritik". Det uppfattar jag mer som en variant (light) av "håll käften".

En del kommer med undringar av teknisk natur. Så var finns då alla förståsigpåare på sajten. De kan förklara.

Min kritik är såklart inte sanningen i sista instans eller någon "objektiv" bedömning av en bild. Hur sjutton kan man vara objektiv. Det fattar jag inte.

Min kritik är skamlöst subjektiv och utgår från min bildsyn.

Så grabbar i tuffa tuffingars klubb. Hur ska vi ha det? Prinsessan på ärten eller Knocke och Smocke?

/U

Som man ropar får man väl svar - det står också i poolbeskrvningen att

"Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg"

vilket väl inte kan betyda något annat än att fotografen också får vara extra hård i sina svarskommentarer.
 
Varje fotograf lägger väl upp vilken bild man vill till hård kritik. Vem ska annars bedöma det om inte fotografen själv?
 
Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

jkene skrev:
vilket väl inte kan betyda något annat än att fotografen också får vara extra hård i sina svarskommentarer.

Bra att du tar upp det!
Nu föreslår jag att svarskommentarerna
ska visas i "dina kommentarer"
Det vore bra och leder ju till mer dialog kring bilderna!
 
Re: Re: Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

Juha Leinonen skrev:
Ja, men det är bara subjektivt tyckande från min sida. Ingen sanning i sista instans ;-)

Hehe
DET var roligt
Underbart med lite humor bland alla allvarsmän!
 
"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen, och detta innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider. Som vanligt gäller reglerna för kritik.

OBS! Poolens syfte inte är att det är ok att vara taskig och såga folk vid knäna, men det är däremot ok att vara lite mer pang på. Var därför extra noga med netiketten, eftersom raka puckar på webben kan upplevas extra hårda."

Så lyder reglerna för kommenterande i den poolen.

Tolkningen kan väl inte vara annan än att det är helt ok att vara hård OM man samtidigt är rättvis OCH konstruktiv. Enbart sågningar är INTE ok och man skall vara noga med netiketten.

Har ingen aning om hur dina kommentarer är formulerade Ulf, så se inte detta som ett inlägg mot dig. Det är bara ett inlägg i debatten där jag visar min ståndpunkt (kanske också FS´s?): Kommentarer skall vara konstruktiva även i den poolen. Är man det är det helt ok att vara hård men inte taskig.

/Arne
 
Jag har varit bortrest i 9 dagar så jag har inte hängt med riktigt. Har man ändrat i kritikpoolerna igen?
 
Arne S skrev:
Det är bara ett inlägg i debatten där jag visar min ståndpunkt (kanske också FS´s?): Kommentarer skall vara konstruktiva även i den poolen.

/Arne

Jo, men vad är konstruktiv kritik? VEM kan ge det? Gud?

Om jag ger förslag på hur jag skulle vilja ha bilden så är det ju enligt min bildsyn. Är det konstruktivt? Var och en måste väl själv komma fram till en egen bildsyn.

Då säger någon kanske; var objektiv! Men hur sjutton ska någon kunna vara det? Kanske finns det något dussin drivna bildrescensenter där ute i världen som klarar det. Men jag tvivlar.

Jag anser det är fegt att gömma sig bakom "konstruktiv kritik". För sådan existerar knappast.

Otrevlig vill jag inte vara, däremot.
 
urbano skrev:
Jo, men vad är konstruktiv kritik? VEM kan ge det? Gud?

Om jag ger förslag på hur jag skulle vilja ha bilden så är det ju enligt min bildsyn. Är det konstruktivt? Var och en måste väl själv komma fram till en egen bildsyn.

Jag anser det är fegt att gömma sig bakom "konstruktiv kritik". För sådan existerar knappast.

Otrevlig vill jag inte vara, däremot.

Ja, för MIG är det i högsta grad konstruktivt om du skriver hur du skulle vilja ha bilden, kan du dessutom ge förslag på hur man kan nå dit är det ju ännu bättre. Och det tror jag att du med flera är fullt kapabla till. Det innebär ju inte att fotografen behöver instämma i dina synpunkter, du har ändå varit konstruktiv som jag ser det. Och i förlängningen KANSKE fotografen reflekterar över dina förslag och på det sättet förändrar/utvecklar/fördärvar (välj själv...:) ) sin bildsyn.

Att det skulle vara fegt att gömma sig bakom konstruktiv kritik håller jag definitivt inte med dig om. Ärligt talat tror jag inte att jag förstår vad du menar med det, du får gärna utveckla det så att jag kan bemöta dig där. I mitt sinne existerar konstruktiv kritik definitivt, men vi kanske har olika bild av vad det är och därmed olika uppfattning?

Exempel 1, enligt mig inte konstruktivt: "Den här bilden ger mig ingenting, väcker inga känslor. Ligger i fel pool"

Exempel 2, konstruktivt: "Skulle hellre sett att fågeln varit i skärpa, som den är nu är det svårt att se vad som händer och nästan omöjligt att se vad det är på bilden, därför känns den inte intressant för mig".

Så tänker jag, rätt eller fel.

Du kan ge konstruktiv kritik, Ulf. Jag är övertygad. Som sagt, jag har inte sett dina kommentarer. Du kanske är konstruktiv redan. Även om du inte är Gud.. :)

När det gäller objektiv så brukar jag halvt på skämt och halvt på allvar påstå att det är ett subjektivt begrepp...


/Arne
 
Senast ändrad:
Arne S skrev:


Du kan ge konstruktiv kritik, Ulf. Jag är övertygad. Som sagt, jag har inte sett dina kommentarer. Du kanske är konstruktiv redan. Även om du inte är Gud.. :)
/Arne

Du har fått en kommentar på en mycket bra bild du tagit.
Jag får återkomma till de mindre bra
;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.