Advertisement
ANNONS
Annons

Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

Produkter
(logga in för att koppla)
urbano skrev:
I kritikpoolen "Hård kritik" har jag då och då gett just hård kritik. Men inte enbart förstås. Tycker jag en bild är bra så säger jag det.

Problemet är bara att de som får hård kritik ogillar det starkt (alltid är det män)

De tycker jag ska "hålla käften" och så vidare.

En del vill ha "konstruktiv kritik". Det uppfattar jag mer som en variant (light) av "håll käften".

En del kommer med undringar av teknisk natur. Så var finns då alla förståsigpåare på sajten. De kan förklara.

Min kritik är såklart inte sanningen i sista instans eller någon "objektiv" bedömning av en bild. Hur sjutton kan man vara objektiv. Det fattar jag inte.

Min kritik är skamlöst subjektiv och utgår från min bildsyn.

Så grabbar i tuffa tuffingars klubb. Hur ska vi ha det? Prinsessan på ärten eller Knocke och Smocke?

/U

All kritik är förstås subjektiv, går det att ge en objektiv sådan?

Tittade lite på de kommentarer du gett och jag får intrycket av att du vill provocera, alternativt bli av med aggressioner/irritationer?
Det sägs att fotograferna i "tuffpoolen" skall tåla lite mer men jag skulle vilja lägga till att det krävs lite mer av kritikerna också. Att kortfattat såga respektive hylla en bild är inte speciellt användbart för mottagaren.

Jag är en varm vän av sågningar men att göra det för sakens skull fyller ingen funktion. Det går ju att räkna ut från början att det finns betraktare som kommer tycka att min bild är både fantastisk och usel -> det tillför inget om kritiken bara omfattar sådana omdömen.

Jag tror många gör 'konstruktiv kritik' synonymt med ändringsförslag. Men jag vill påstå att konstruktiv kan vara detsamma som att vara konkret i sina omdömmen.

Såga/hylla (gärna det första alternativet) men gör det på ett användbart sätt för mottagaren.

/Johan

Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

hansen2 skrev:
men jag skulle vilja lägga till att det krävs lite mer av kritikerna också. Att kortfattat såga respektive hylla en bild är inte speciellt användbart för mottagaren.

Jo, det krävs mycket av kritikerna
...till slut kommer ingen
att vilja kommentera bilder.

Eller så blir det som att sitta av en riktigt tråkig högmässa fylld av snusförnuft och förmaningar.

Re: Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

urbano skrev:

Eller så blir det som att sitta av en riktigt tråkig högmässa fylld av snusförnuft och förmaningar.

Ulf!

Jag har för mig att jag för nåt år sedan läst i K&B om dig, och dina bildkommentarer. Då sa du att att ingen tjänade på att du säger vad du verkligen tycker.

Jag tycker dina, nya ärliga, kommentarer är högst uppfriskande, och förmodligen kan tillföra en hel del till FS. Det är naturligtvis bra för en nybörjare att få snälla kommentarer, men om man som jag tror sig kunna teknik etc. är en ärligt kommentar mycket mer värd.

Fortsätt du att kommentera i de snällare poolerna på samma sätt som förr, men i "elaka poolen" tycker jag du kan dänga på allt du orkar - det är ju liksom poängen där.

/afe

Re: Re: Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

AFE skrev:
Ulf!

Jag har för mig att jag för nåt år sedan läst i K&B om dig, och dina bildkommentarer. Då sa du att att ingen tjänade på att du säger vad du verkligen tycker.

Jo, du har rätt.
Jag trodde länge på de goda bildernas makt
att tränga bort bruset av de dåliga.
Håller absolut med om att det är fånigt
att vara "tuff" mot nybörjare, ungdomar osv.
Jag kan ha gjort några misstag där. Det är jag ledsen för.

Men när nu fotosidan inrättat en hård kritik pool och den översvämmas av (i mitt tycke) undermåliga bilder. Så blev väl hr Urbano lite full i f-n.

En rötmånadsoffensiv kanske.

Nu har jag tittat på några av kommentarerna och jag tycker dom är bra och rättvis.
Inga direkta jättesågningar men en del pikar som nog behövs.

Kör hårt Urbano, jag önskar jag orkade kommentera lite bilder, men antingen är det skitbilder o då vill jag inte skriva det eller så är det kanonbilder och då har redan hundra andra sagt allt.

Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

hansen2 skrev:
Att kortfattat såga respektive hylla en bild är inte speciellt användbart för mottagaren.

Varför inte?

Det är klart att det är roligare (och oftast bättre) att få en längre och uttömmande kommentar. Men betyder det att de kortfattade kommentarerna är värdelösa? Tio stycken korta kommentarer av typen "bra" eller "dålig" kan i mitt tycke också ge mer än en lång och uttömmande. Om inte annat visar de ju om jag lyckas eller misslyckats med att förmedla något eller väcka någons/någras intresse.

/ F.

Re: Re: Re: Prinsessan på Ärten eller Tuffa Tuffingars Klubb?

urbano skrev:

Generellt stöder jag ditt handlande. Vi är inte så bra fotografer som fs-kommentarerna antyder och vi lider ett betydande underskott av ärlig bildkritik.
Men jag tycker vi skall leva upp till ordet 'kritik'. Korta ordalag om att en bild är bra eller skit har inte så mycket med det att göra, då rör det sig mer om 'omdömen'.

/Johan

Skulle bildkritik göras enklare om:

personen som lägger upp bilden förklarar,

1. syftet med val av motiv
2. komposition
3. annat relevant
4 samt kanske en egen självkritisk insikt.

(Jo, 4:an kan vara knepig då man frågar efter kritik från andra. Dock tror jag man har säkert ett hum om vad som kan vara att förbättra eller inte.)

annars är det lätt att fastna i Omdömen istf Kritik.

Usch va krystat om kritik. Över 70000 fotografer är medlemmar och med lika många synpunkter. Tänk om alla skulle ge kritik på allt!!! Då skulle det väl bli samma tankar om kritikbegränsning som uppladdningsbegränsning...

Lägger man upp en bild en kritikpool får man väl leken tåla men jag tror ju att 69000 medlemmar lägger upp bilder i kritikpooler för att synas..o då svider väl den eventuella negativa kritiken väldigt hårt...varför man sen skall synas bland andra fotografer kan man ju undra. Vill man få ut sin "förträfflighet" till ev kunder är väl inte kritikpoolerna rätt forum...

Håller med urbano men jag är själv väldigt dålig att kommentera...mest tips om någon vill ha de...av de lilla jag ev kan. Om mina få bilder som råkar hamna i olika kritikpooler får ju vem som helst kommentera efter behag...bryr mej eg inte så mycket för jag känner nog rätt så väl mina begränsningar...tackar mest för synpunker.

Däremot är urbanos m.fl. "udda" fotografer här på FS värligt lärorika att studera...både i forum och i bilder.

Internet är anarki...leve internet OCH FS!!!

En som kan mycket vet lite...

Om man sen tittar i FS statistik så ser man ju lätt att det är bara 10% av dessa drygt 70000 som är brons, silver eller guldmedlemmar...

Det är alltså drygt 7000 medlemmar som fyller kritikpolerna med bilder varje dag...de andra har en möjlighet var 4.e dag... Kanske nåt för FS att läga krut på istället...

Idag var det förfärligt många dåliga bilder i poolen. Har folk storhetsvansinne i sommarvärmen, eller vad är det fråga om?

Makten skrev:
Idag var det förfärligt många dåliga bilder i poolen. Har folk storhetsvansinne i sommarvärmen, eller vad är det fråga om?

Men varför måste bilderna vara så himla bra i den poolen? Det förstår jag inte...
För mej går det ut på att om man lägger in sin bild i "hård kritik" så vill man ha just de... hård kritik på sin bild. :eek:)
Ganska enkelt ser jag det.

evalisen skrev:
Men varför måste bilderna vara så himla bra i den poolen? Det förstår jag inte...
För mej går det ut på att om man lägger in sin bild i "hård kritik" så vill man ha just de... hård kritik på sin bild. :eek:)
Ganska enkelt ser jag det.
Javisst, men lite självinsikt är väl på sin plats? Jag upplever det inte som att de som nu lagt i mitt tycke dålig bilder i poolen verkligen är ute efter just hård kritik.

"Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider."

Ofta stämmer detta heller inte alls.

Makten skrev:
Javisst, men lite självinsikt är väl på sin plats? Jag upplever det inte som att de som nu lagt i mitt tycke dålig bilder i poolen verkligen är ute efter just hård kritik.

"Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider."

Ofta stämmer detta heller inte alls.
Nä det vet ju inte jag... jag kan inte bedöma andra hur erfarna dom är. Kan du?
Jag tycker nog dom flesta tar kritiken bra om den är konstruktiv. :eek:)

urbano skrev:
I kritikpoolen "Hård kritik" har jag då och då gett just hård kritik. Men inte enbart förstås. Tycker jag en bild är bra så säger jag det.

Problemet är bara att de som får hård kritik ogillar det starkt (alltid är det män)

De tycker jag ska "hålla käften" och så vidare.

En del vill ha "konstruktiv kritik". Det uppfattar jag mer som en variant (light) av "håll käften".

En del kommer med undringar av teknisk natur. Så var finns då alla förståsigpåare på sajten. De kan förklara.

Min kritik är såklart inte sanningen i sista instans eller någon "objektiv" bedömning av en bild. Hur sjutton kan man vara objektiv. Det fattar jag inte.

Min kritik är skamlöst subjektiv och utgår från min bildsyn.

Så grabbar i tuffa tuffingars klubb. Hur ska vi ha det? Prinsessan på ärten eller Knocke och Smocke?

/U
Dina kommentarer är oftast uppfriskande och i mitt tycke är det alldeles för få på FS som vågar säga sin uppriktiga mening, vilket är synd. Du ska därför ha alla heder för att du orkar gå mot strömmen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar