Annons

Prins Carl Philip + Klum

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan !

Jag såg precis på "efter tio" med Mallo på TV4.
Hon intervjuade Mattias klum och fokus var natur-miljö = oro & hopp samt den nya filmen som Mattias och Folke Rydén har producerat i sammarbete.

http://www.expeditionlinne.se/

Mattias nämnde också Prinsens arbete som assistent och engagemang i eget skapande. Spännande uttalanden om Prinsens kvaliteter som fotograf!
Kanske svårt för Klum att säga annat...
Prinsen har också fått en fin inblick i det att vara NTfotograf.. "från ax till limpa" tror jag Klum kallade det ;)

-Ngn som sett ngr av Prins Philips bilder ??
Jag vet att han har studerat reklam-vissualisering på Forsbergs skola i Stockholm men vet inget mer.

Jag blir så nyfiken. Kanske blir man lite avis också, att man nästan måste vara prins för att få en sådan NTchans..

MEN visst hade det varit kul med en Svensk Prins bland världens "ledande" fotografer :) !!

Tankar ?

MVH Niclas,

Wikipedia skriver så.

"Från 2003 studerade prinsen grafisk design vid Forsbergs skola i Stockholm, och har sedan dess ägnat sig åt visuell konst, särskilt konstfotografi, och har haft några utställningar. Hösten 2006 hade han praktik vid National Geographic, under det att han medverkar i Folke Rydéns och Mattias Klums TV-film Expedition Linné, om Carl von Linnés resor.[1] I samband med Linnés 300-årsjubileum gjorde prinsen en tolkning av botaniska trädgården i Uppsala som visas med anledning av firandet"

Detta betyder ju att många torde-borde ha sett lite av Prinsens bilder.

Få höra nu då !! ;)

MVH Niclas,

Egentligen så tycker jag att det är förjävligt att prinsen har tid för att fota. Borde han inte ha viktigare saker för sig? Typ klippa band och vinka till folket?
Undra om han hade varit lika framgångsrik om han inte hade varit prins.

"Pappa, jag vill fota och ha en egen utställning."

trevlig prick prinsen, tror jag men jag håller med dig.
vill väl egentligen inte erkänna att man är aingen avis på prinsens möjligheter, med tanke på hur omöjligt man har själv att nå ut på det sättet med ens bilder.. man kanske skall sälja in lite dyra bilder till prisen som han kan få påstå vara hans egna (skratt) ;)

Det var väl en diskussion om prinsen blomsterbilder här för ett tag sedan, och det var väl ärligt talat inget speciellt med dom bilderna. Men han har ju å andra sidan rätt mycket annat för sig än att fotografera så vad ska man begära, dom flesta av våra hobbybilder är väl heller inget att yva sig över direkt. Han fick någon utmärkelse av kommunen och/eller botaniska trädgården för utställningen, men det ser jag mer som ett reklamjippo för dom organisationerna.

Att göra en utställning är väl i sig inget märkligt eller svårt, snacka med lokala biblioteket, folkets hus eller liknade så ställer dom säkert upp med en vägg. :)

"jippo" var ett bra ord i sammanhanget.
hela fotobranschen lider ju av korrupt jippomögel om du frågar mig. men mer vågar man ju inte skriva här om den saken med tanke på hur utskälld man blir ;)

jag skulle inte vilja jämföra en utställning på folkets hus med den uppmärksamhet som prinsen fick med sin utställning. Det handlar ju rättså onekligen mer om att nå ut med själva exhibitionen och inte bara att få bilder på vägg så att säga.

Kan Persbrandt köra bil? Nja, inte så där jättebra egentligen, men det drog det största mediauppbåd som skådats till dom tävlingar han körde, där det normalt är total nyhetstorka. Det är ju lite synd om fotografin, motorsporten eller vad du vill, när det inte är verksamheten och deras riktiga utövare som får rättmätig uppmärksamhet utan bara kändisen. Kändisar lockar, så är det bara.

Prinsen fick medalj för sin instats och sitt "öga". Har diskuterats här och finns även som artikel för den som orkar söka. De få bilder som fanns med där visade en egendomligt beskuren och överexponerad gul blomma. Han hade nog fått det tufft i bildkritiken här men visst vore det kul om vår prins klättrade upp bland de främsta. Alla ska vi den vägen vandra ;)

Kan Persbrandt köra bil? Nja, inte så där jättebra egentligen, men det drog det största mediauppbåd som skådats till dom tävlingar han körde, där det normalt är total nyhetstorka. Det är ju lite synd om fotografin, motorsporten eller vad du vill, när det inte är verksamheten och deras riktiga utövare som får rättmätig uppmärksamhet utan bara kändisen. Kändisar lockar, så är det bara.

visst är det så.
Det är den värld vi lever i.
Det som är roligt ang Prinsen är ju att han är en rättså Overbal person, han har kanske en visuellestetisk läggning som han borde utveckla. Menar såklart inte att det är roligt i sig att grabben är "Overbal" utan att han kanske har hittat en nisch bland sina intressen som är rätt för honom!
Han har ju studerat ett par år på Forsbergs Reklamskola,, så en estetisk och grafisk intriktning bland Prinsens intressen är ju inget nytt.

MVH Niclas,

Prinsen fick medalj för sin instats och sitt "öga". (...)...visst vore det kul om vår prins klättrade upp bland de främsta. Alla ska vi den vägen vandra ;)

Märkligt att en utmärkelse gavs för dessa bilder som enligt min mening var ytterst amatatörmässiga och innehållsfattiga både när det gäller komposition och utförande. Bara för att en fotograf använder proffsutrustning och att bild förstoras upp i 2 m-förstoring så blir den ju inte automatiskt "bra". De som nu bestämt vilka bilder som skulle visas upp verkar gravt underskatta besökarna/publiken vad det gäller grundläggande fotokunskaper. (Ungefär som när ngn står och sjunger falskt inför Idoljuryn och hoppas på ett skivkontrakt...) Det behövs både en fallenhet samt ett tekniskt kunnande för att få fram en intressant bild, ngt som saknas i detta fall. Om prinsen ska "klättra upp bland de främsta" så är det en hel del kvar att lära... Hittills har han glidit fram på en gigantisk räkmacka!

mycket möjligt, men visst är det tråkigt att han aldrig kan bli en av oss.. alltså en av oss med sitt namn bland alla våra.

Märkligt att en utmärkelse gavs för dessa bilder
...
Hittills har han glidit fram på en gigantisk räkmacka!

Självklart, en person med kontakter och anseende får fler möjligheter, det är inget konstigt alls tycker jag. Sedan är det inte bara han själv som får nytta av det, alla som associerar sig med kändisen får ju också fördelar, Mattias Klum t.ex. får ju massor av reklam och säkert också nya möjligheter till betalda skojiga projekt på exotiska platser.

Jag har inte listat ut hur man hamnar i det läget riktigt ännu, men när jag kommer på tricket så ska jag ha en massa kul. :)

Jag har inte listat ut hur man hamnar i det läget riktigt ännu, men när jag kommer på tricket så ska jag ha en massa kul. :)

Eller hur! Visst vore det roligt om man kunde välja och vraka bland olika prestigefyllda uppdrag. Men tyvärr har jag ingen kung som släkting och alla andra celbriteter lyser även de med sin frånvaro i släktträdet. Återstår alltså att gå den hårda vägen om man vill lyckas slå igenom som fotograf.

känna kändis eller fota kändis .. många har ju gått den vägen ;)
själv så orkar jag ingen slags mingelmiljö i syftet att skapa kontakter eller sälja mig själv så ngn direkt kariär lär jag ju aldrig få smaka.

min enda chans att uppnå kariär inom foto är ju förbi,, hade ju tänkt att stöta på Madelene där på Solliden för X antal år sedan men det blev aldrig. Det var nog min chans, inte liten chans heller !! :)

(relaterar till Ari Behn.. som rider på Märta Louvise, eller om det är tvärt om.. (skratt)!

Nej jag är också otroligt dålig på att göra reklam för mig själv eller vilja synas i rätt kretsar så jag kommer heller aldrig att få något gratis på det sättet.

Hittade den här intervjun kring Carl Philip och Klum på Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article495869.ab

"[...]Min pappa är väldigt duktig på fotografering. Jag har fått lite från att ha tittat på hans bilder [...]"

Lite kul uttalande.

"Utställningen bär tydliga spår av mentorn Mattias Klums teknik och perspektiv, inte minst de extrema närbilderna på växter. Prinsen träffade Klum för tio år sedan, på ett djungeläventyr i samband med ett statsbesök i Malaysia.

Vad har Mattias Klum lärt prinsen?
– Mycket.

Har prinsen lärt Klum något?
– Nej det tror jag inte. Han är så duktig så."

Ja, vad ska man egentligen svara då man intervjuas? Redogöra för allt i minsta detalj.

Men, jag håller med om många här som säger att de är lite avis. Själv tänkte jag att om jag bara varit kändis så skulle jag också kunnat "slå mig in" i vilken bransch som helst, även om det bara är för att göra ett litet jippo.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto