Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prime eller zoom till Nikon D750?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Nikon 24-120/4 verkar inte alls vara lika skarpt som dom andra, i alla fall inte på dom tester jag har sett. Tex på Cyberphotos test.

Nikon´s 24-70/2.8 är ett svårslaget objektiv. Färger, skärpa och känsla.

Visst det har nackdelar också, men fördelarna med det överväger, om det är ett zoom man vill ha.

Sen jag började använda min fasta 85/1.8 till min Nikon D4 så kan jag knappt gå tillbaka till en zoom. Det är sällan jag använder fast optik för "bokeh" utan snarare är det så att det blir så mkt skarpare och finare färger jmf med mina zoomar.

Köp: 35/1.8, 50/1.4 och 85/1.8! Sen kan du utöka med mera tele när du har råd!

Jag har faktiskt köpt ett 50/1.8 och ett gammalt 300/4 för en riktigt bra peng! 2000kr för båda. Jag är sjukt nöjd med dom!
Dock funderar jag på att hoppa över 85an och bara ta dessa: 35mm, 50mm, 105mm macro och sen 300mm. Men det blir kanske ett för stort steg mellan 50 till 105?

Nikons 50/1.4 är slö i AF. Jag hade valt Sigmas Art

Jag har också hört att 50/1.4 är lite slött så det blir det inte.
Jag hade gärna haft art serien men dom är tyvärr för dyra, jag kommer köra Nikon 35/1.8, 50/1.8, 105/2.8 och sen 300/4. 50 och 300 fick jag extremt billigt nämligen :)

Nikon´s 24-70/2.8 är ett svårslaget objektiv. Färger, skärpa och känsla.

Visst det har nackdelar också, men fördelarna med det överväger, om det är ett zoom man vill ha.

Jag testade faktiskt det i en fotoaffär, det var ett riktigt trevligt objektiv dock har jag gått och blivit lite kär i fasta gluggar nu så det får bli det istället :D
Men om jag någon gång kommer skaffa ett zoom så blir det 24-70/2.8!

Jag kör mest modellfoto och då lägger jag numera fram alla fasta objektiven och byter broende på vilket avstånd jag behöver till modellen. Jag föredrar att ofta ha så mkt tele det bara gå... och funkar det inte tar jag ett kortare objektiv helt enkelt. 85 är favoriten som sagt då det ger ett bra arbetsutrymme.

Vad och hur du plåtar får stor betydelse för vilka längder du behöver. Samma sak när det gäller autofokus för en 50mmF1.4. Behöver du snabb? Ja välj en annan... men är det bara så att du har hört att den är lite slö från fotografer som använder den annorlunda än du kommer göra så finns det ju andra parametrar att fundera på också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar