ANNONS
Annons

Prickig/kornig 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
Jag vill bara kolla med er om det är normalt med småprickig "bild" när man tittar i kameran med canons 100-400 L IS USM 4,5-5,6.

jag är inte säker på att det syns på bilderna men vissa bilder jag tar blir lite korniga och jag misstänker att det beror på objektivet.

kornen/prickarna syns ganska tydligt, när jag använder mitt andra objektiv (sigma ex 18-50 2,8) syns det inga prickar.

så, är det normalt med prickig "bild" med detta objektivet?

Damm? Kolla framlins, baklins, spegel och sökare.

Objektiv ska inte påverka kornighet.

/Henri

inget damm på baklins, spegel eller sökare men ytterst lite på framlinsen.

men eftersom det inte syns med mitt andra objektiv borde det väl inte ha med sökare eller spegel att göra?

Mjäe men håll prylarna rent ändå för säkerhets skull.

Kolla igenom objektivet att du inte har dammkorn inuti.

Syns prickarna i sökaren eller på bild? Om dom syns endast på bild, det kan vara damm på sensorn också.

Kolla också att du inte har Auto-ISO på, och att den inte drar upp ison när du har ljussvagare objektiv.

/Henri

jo, slälvklart!

hmmm... vet inte hur man kollar det, men jag köpte objektivet för en vecka sen.
så damm tror jag inte det är om det inte var där från början.

sensorn är ren! prickarna syns i sökaren och kanske på bild, är lite osäker.

har inte autoISO på men har aktiverat brusreduceringen i kameran.

Vad menar du med kornig eller prickig? Är det så att hela bildytan i sökaren blir grynig/kornig, eller? Prova att montera ditt 18-50/2,8 och blända ner det till 5,6 eller 8 och tryck in nedbländningsknappen. Blir sökaren lika kornig då?

Mattskivan kan upplevas som mer eller mindre grynig med ljussvag optik (iaf upplever jag det så på mina kameror).

Mvh Anders, som kanske är helt fel ute?

alltså man ser prickar i sökaren, jag vet inte hur jag ska förklara det..

det är hela bildytan som är kornig.

det verkar bli lite kornigt när jag bländar ner men jag ska testa i dagsljus imorgon det är lite svårt att testa det så här mitt i natten :)

vad är mattskiva?

Mattskiva = sökarskivan, den skiva du ser bilden på i sökaren. Hoppas det förklarar ordet.

Antagligen är det så att det är teleobjektivets låga ljusstyrka som spökar. Hoppas du får svar från nån med erfarenhet av den objektiv/kamera kombination du använder.

mitt bredband fungerade inte...

jag provade i helgen att blända ner till 8 med 18-50 objektivet, men såg inte nån direkt skillnad i kornighet.

men däremot lekte jag lite med 100-400 objektivet och upptäckte att prickarna blir mer synliga i ytterkanten av objektivet. om jag vrider på fokusringen så hela bilden är i lite oskärpa syns prickarna mer

Det låter, precis som Anders sa, att det är gluggens ljusstyrka i kombination med mattskivan som gör det. Jag har sett liknande "mönster" med en 300D och ett 100-400.

Ta en bild i bra ljus (på iso 100) och ladda upp den i skala 1:1 så är det lättare att se om bilden ser normalt ut.

jag har fortfarande inte förstått vad mattskivan är men strunt samma ;-)

går det ladda upp så pass stora bilder här på forumet?

om mitt bredband är igång ikväll ska jag slänga upp en bild, eller imorgon om bredbandet inte fungerar.

Mattskiva

Om du tar bort objektivet och tittar in i kameran ser du en spegel och en "frostad" skiva. På mina analoga kameror går spegeln att lyfta på.
Mattskivan är den "frostade" skivan, kallas även Sökarskiva. Den sitter vinkelrätt mot filmen. Bilden reflekteras mot mattskivan av spegeln.
Enl mitt Fotolexikon är mattskivan det äldsta hjälpmedlet för skärpeinställning. Med mattskivan är det möjligt att exakt bestämma bildplanet.

Loke skrev:

Mattskivan kan upplevas som mer eller mindre grynig med ljussvag optik (iaf upplever jag det så på mina kameror).

Det upplever jag också med min Pentax. Vissa objektiv ger en väldigt grynig sökarbild. Jag har stora problem med att få in skärpan då. :)

AHA!!!
nu fattar jag vad mattskivan är!
tack för förklaringen!

jo men det kanske är mattskivan som gör att bilden blir lite kornig då.
jag slänger upp en bild senare

var kan man lägga upp bilderna i full storlek?
här på fotosidan går det bara läga upp 1024x1024 max.

Mattskivan påverkar ej bilden på något sätt dock.
Syns det på bilden är det inte den.

/Henri

Jag tankade ner bilderna... men jag såg ingen korninghet eller något annat konstigt... zoomar man in 200% ser man förstås pixlarna längs kanter, men det är väl helt normal...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar