Annons

Prickar på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinberg

Aktiv medlem
Jag håller på att scanna in ett antal gamla diabilder åt en kompis. Diabilderna är av modell lite äldre med diat monterat mellan två glasskivor. Bilderna är antagligen från 1957. Som man ser på bilden är det prickar på bilden och jag undrar vad det kan vara? Är det smuts mellan glasen, mögel eller helt enkelt diafilmen som börjar ge upp? Kan man göra nått åt det?

/Stefan
 

Bilagor

  • prickar.jpg
    prickar.jpg
    34.3 KB · Visningar: 244
Inte helt hopplöst, men tidskrävande arbete...

Visst går det att ordna. Det är fullt möjligt att "rensa" bilderna i PS. Mest troligt kommer det att ta en stund...med tanke på hur omfattande skadan ändå är.
/M
 
Kan man göra nått åt själva diat, ta bort möglet på nått sätt, för jag antar att han jag scannar in dom åt vill ha dom kvar ett par år till.
 
Vet ej...möjligen finns det någon form av restaureringsförfarande för sådana "förvaringsskador"...har dock inte en aning om vem som utför sådant arbete.

Har du riktigt tur så sitter mögelsporerna på/inanför glaset och inte i emulsionen. Har du undersökt detta?
/M
 
Det är med all säkerhet emulsionen som är angripen, de mögelsvampar som man hittar på diafilm kan nämligen utnyttja gelatin som "mat".

Glas angrips inte av mögelsvampar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.