Annons

Dia fastnat i diaramens glas

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde ett snabbtest med att fotografera mina dia istället för att scanna.
Jag fortsätter med scanningen även om det tar längre tid.

Detaljrikedomen var helt annorlunda till scannerns fördel.
MEN. Det kan mycket väl bero på att jag inte har ett MACRO och kan därför inte nå 1:1
AF klarade inte av att fokusera rätt på diat heller. Nära men inte lika rätt som scannern.

Ett exempel ligger här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/324130/3281297.htm

Samma dia som den andra bilden jag lade upp igår.
Scannern har jag redan, men även om jag inte hade den så hade en scanner varit billigare än det objektiv jag måste köpa till för att kunna ta foto på dia istället.

Kornigheten i bilden jag lade upp igår beror på filmen. Jag har andra dia som ger ett resultat som mer likna dagens högpresterande kamerors foton. Så scannern klarar det om underlaget är det rätta.
 
Låter vettigt, tack för tipsen!

"T o m i Uppsala" antar jag betyder att kranvattnet inte har den kvalité man önskar. Här i Norrköping är vattnet numera hyfsat. Har en flaska destillerat vatten i kylen också. Den får stå framme och bli rumstempererad tills det är dags.

Vattnet i Uppsala var väldigt hårt tidigare men sedan några år behandlas det ,men ger fortfarande kalkfläckar om man inte gör en sista avspolning av filmen med dest. eller avjoniserat vatten (aqua demineralisata kallas det ibland om det ska verka lite finare) Jag tror inte att det destilleras så mycket vatten numera, det körs genom jonbytarfilter eller genom en anläggning för omvänd osmos.
Det finns mindre sådana "filter" för småförbrukare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.