Annons

Preview på redan behandlad bild i ACR?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns något sätt att se före/efter på en tidigare behandlad bild i ACR (dvs en som redan fått "develop setting")?

Medan man "framkallar" så kan man ju klicka i och ur previewrutan så länge man befinner sig i samma flik. Byter man flik så gäller previewrutan den nya fliken och de övriga ändringarna går inte längre att jämföra före och efter. Så dels vore det intressant ifall det fanns något sätt att att kunna se ACR default kontra de ändringar man gjort, men också som ovan, dvs om man läser in en redan behandlad fil.

Hoppas någon förstår vad jag menar? :)

Kan du inte använda menyalternativen i den lilla menyn till höger?

Image settings (sparade inställningar), Camera Raw defaults och Custom (de du ändrat till nu) borde motsvara det du är ute efter. Fast det gäller att inte klicka på Done eller så vid fel tillfälle om man håller på och jönsar runt.

Precis! Den där lilla menyn hade jag förträngt sedan jag ställde upp defaultkontrasten en gång i början av 2010. Tack Martin!

Du kan väl spara snapshots för alla olika versioner du vill ha? Gör du en reset får du tillbaka grund raw-versionen och kommer tillbaka till viken sparad variant du vill via snapshots.

Du kan alltid välja profilen "Camera Raw - Standardinställningar" för att se hur bilden såg ut från början, märk dock att du kan göra egna ändringar i profilen för Standardinställningar (så att du får standardinställningar anpassade efter dina behov).

Så om du vill se bilden som den skulle ha sett ut innan du gjorde din egen standardprofil måste du först välja att återställa till Camera Raw standardinställningar. Alla dessa val finner du under (den lite väl diskreta ikonen) till höger om flikrubrikerna.

Men vill du regelmässigt jämföra olika inställningar är det enklare att använda fliken Ögonblicksbilder (den sista fliken), där kan du spara alternativa snap-shots och snabbt växla mellan dem.

Tack ni också. Som sagt, hade förträngt den där menyn som nästan är osynlig. Men den är ju riktigt användbar som jag nu begripit. Tack för tips om snapshots också, har inte utnyttjat det, men det beror nog på att jag stannar rätt kort tid i ACR och vill över till PS så fort som möjligt. Tack ska ni ha Sara/Lars.

Aj, mitt hjärta. Det ska ju vara tvärtom. Så länge som möjligt i ACR. ;-)

Haha. Missförstå mig inte, jag led fruktansvärt när jag under några månader var tvungen att använda DPP under en tid ACR helt enkelt var för dålig för den nysläppta Canonmodell jag hade (brusbild mm). Saknade helt enkelt den råstyrka som ACR ger, även om jag sällan drar i mer än 8-10 reglage fördelat på flik 1 samt skärpa/brus och kanske kurva. Att jag är så ivrig komma till PS är för att separera behandlingen på olika delar av bilden för att fullända mina verk ;-)

Har inte riktigt sett kraften i den trevliga - men för mig trubbiga - adjustment brush. Fast det där kanske du har något matnyttigt om att länka till på moderskeppet?

Haha. Missförstå mig inte, jag led fruktansvärt när jag under några månader var tvungen att använda DPP under en tid ACR helt enkelt var för dålig för den nysläppta Canonmodell jag hade (brusbild mm). Saknade helt enkelt den råstyrka som ACR ger, även om jag sällan drar i mer än 8-10 reglage fördelat på flik 1 samt skärpa/brus och kanske kurva. Att jag är så ivrig komma till PS är för att separera behandlingen på olika delar av bilden för att fullända mina verk ;-)

Har inte riktigt sett kraften i den trevliga - men för mig trubbiga - adjustment brush. Fast det där kanske du har något matnyttigt om att länka till på moderskeppet?

Nja, styrkan med adjustmentbrush är att den är trubbig och därmed snabb. Jag har lite "på g" kring det där med raw (utöver min stora dvd), men nån månad till tar det innan release.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto