Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pressning
- Trådstartare kosmo
- Start datum
kosmo
Ny medlem
ok, jag tror jag hajar.
jag kanske borde ha nämnt att det rör sig om bilder på en komet tagna på 30 sek till 3 min.
jag tror nog det är klokast att inte pressa filmen eftersom jag vill nå maximal kontrast.
jag har märkt att bilderna gärna får dålig kontrast och blir urblekta när man tar på långa tider. Det är som att filmen mättas med fotoner från ströljus trots att man tycks vara på en mörk plats.
jag kanske borde ha nämnt att det rör sig om bilder på en komet tagna på 30 sek till 3 min.
jag tror nog det är klokast att inte pressa filmen eftersom jag vill nå maximal kontrast.
jag har märkt att bilderna gärna får dålig kontrast och blir urblekta när man tar på långa tider. Det är som att filmen mättas med fotoner från ströljus trots att man tycks vara på en mörk plats.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Du har stött på reprocitetsfelet...
Reaktionerna i filmen är inte lika många efter ett tag när filmen träffats av fotoner.
Jag kan inte all kemi bakom det hela men reaktionerna går baklänges efter en stund och tillbaka... typ.
Reaktionerna i filmen är inte lika många efter ett tag när filmen träffats av fotoner.
Jag kan inte all kemi bakom det hela men reaktionerna går baklänges efter en stund och tillbaka... typ.
mipert
Aktiv medlem
”Jo jag undrar, går det att uppnå samma resultat i ett digitalt bildbehandlingsprogram som att pressa filmen, i detta fall från 800 till 1600 ASA Fuju färgfilm.”
Jo det går eftersom det enda pressningen gör är att höja kontrasten på en underexponerad film.
När du exponerar en 400-film efter 1600 så har du underexponerat filmen vilket ger lägre kontrast.
Därför pressar man filmen för att höja kontrasten, helst till normalvärde.
Exakt lika kanske det inte blir eftersom pressning av en färgfilm ger färgförändringar som kan vara olika i de ljusa och mörka delarna av bilden.
Jo det går eftersom det enda pressningen gör är att höja kontrasten på en underexponerad film.
När du exponerar en 400-film efter 1600 så har du underexponerat filmen vilket ger lägre kontrast.
Därför pressar man filmen för att höja kontrasten, helst till normalvärde.
Exakt lika kanske det inte blir eftersom pressning av en färgfilm ger färgförändringar som kan vara olika i de ljusa och mörka delarna av bilden.
kosmo
Ny medlem
Ja, det låter ju hoppfullt. Jag tycker att man borde kunna uppnå samma, eller tom bättre resultat med bildbehandling där man kan manipulera kontrast, ljus och färgbalans. Informationen finns ju i filmen, det gäller bara att lyfta fram den.
Kom just att tänka på att ett jämförande test vore väl nåt för en fototidning. Kanske redan är gjort?
Kom just att tänka på att ett jämförande test vore väl nåt för en fototidning. Kanske redan är gjort?