Annons

Pressfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
leokisch skrev:
vad är det för fördelar med det kortet?

Du kan lika gärna göra ett fejkat legg det gäller lika mycket eftersom press inte är skyddad titel.
Fördelaran är att du kan lura folk att du är pressfotograf.

Robin Gyllander skrev:
Du kan lika gärna göra ett fejkat legg det gäller lika mycket eftersom press inte är skyddad titel.
Fördelaran är att du kan lura folk att du är pressfotograf.

Jag har kollat upp allt nu och jag måste komma över 8000:- i inkomst per månad för att kunna registerera mig som frilansare på Journalistförbundet och då får jag ett RIKTIGT kort. :)

Hellberg skrev:
Jag har kollat upp allt nu och jag måste komma över 8000:- i inkomst per månad för att kunna registerera mig som frilansare på Journalistförbundet och då får jag ett RIKTIGT kort. :)

Sånt är livet, för mig med.

Får jag fråga vad du behöver ett presskort till? Det är sällan jag har saknat ett. På tex hockematcher i elitserien är det ackreditering som gäller, och där har jag inte behövt något presskort.

/Markus

markusd skrev:
Sånt är livet, för mig med.

Får jag fråga vad du behöver ett presskort till? Det är sällan jag har saknat ett. På tex hockematcher i elitserien är det ackreditering som gäller, och där har jag inte behövt något presskort.

/Markus

Jag fotar på bilmässor och min uppdragsgivare ombesörjer det ekonimiska, dvs inträde.

Hade problem med en mässa, SCF som krävde pressfoto... Men annars så har det gått bra när jag nämner uppragsgivaren och att jag skall fota samt skriva reportage.

Nu med lite efterforskningar så har jag insett att det kanske inte behövs i den utsträckningen som jag trodde. :)

Jag tycker dessa är bra.
När man fotar åt en mindre tidning/tidskrift (utgivningsvolym) så är det bra att ha ett kort som detta. Man beställer tidningens logga och telefonnummer på kortet samt texten pressfotograf.
Då är det inget problem att sitta på för pressen avsedda sittplatser eller att komma in "backstage" på lokala sammankomster.

Man möts mindre av misstänksamhet från arangörer och liknande. "skum individ med stor kamera i farstun" :)

chinerunner skrev:
Jag tycker dessa är bra.
När man fotar åt en mindre tidning/tidskrift (utgivningsvolym) så är det bra att ha ett kort som detta. Man beställer tidningens logga och telefonnummer på kortet samt texten pressfotograf.
Då är det inget problem att sitta på för pressen avsedda sittplatser eller att komma in "backstage" på lokala sammankomster.

Man möts mindre av misstänksamhet från arangörer och liknande. "skum individ med stor kamera i farstun" :)

Jo jag var med om det i sommras på Bilsports evenemang...

Men då såg jag till att bli godkänd hos Bilsport(mailade vilka jag jobbar för och vem jag är), så dom skickade ut ett "ackrediterings pass" för deras event så slapp folk undra vad det var för galen tjej som sprang överallt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar