** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pressbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenpen

Medlem
Hejsan, jag försöker på nätet hitta mer och mindre kända pressbilder. Vet ni någon bra sida?
Letar efter en bild som jag såg för flera år sedan: Tagen unde rngn av världskrigen vid en avrättning. En soldat ställer sig i ledet tillsammans med de som skall avrättas. Någon som vet vilken jag menar?

Oh ja, det är en rätt känd bild. Tror den är tagen vid tyskarnas östfront under andra världskriget. Alltså bara tror. Och vem som är fotograf har jag dessvärre ingen bra gissning på heller.
Dock är jag lika intresserad som du av att hitta en bra sajt med pressbilder. Masters of Photography som jag nyss kollade igenom verkade inte innehålla några bra uppslag i den vägen.

Bilden är tagen under en upprensningsaktion i jugoslavien (balkanfronten) av en okänd tysk soldat, troligen plutonskamrat med han som ställer sig bland Titos partisaner som strax skall avrättas. Har hört namnet på soldaten i fråga men glömt bort det, har ett svagt minne av att han var präststuderande innan han blev inkallad och frivilligt avrättad.

Hej Jenny!

Ledsen att svaret kommer lite sent, men bättre sent... osv.

Har ingen aning om var du kan hitta den, men jag gissar att någon av tyska statens museum som behandlar andra världskriget har den, en inte helt vild gissning är att det bör vara ganska lätt att hitta den då den är minst sagt känd.

Lycka till!

-Har för mig att jag såg bilden i boken "lyckad nedfrysning av hr Moro" kan tyvär inte hitta den bland mina bokhyllor just nu, men du kan ju alltid kolla på närmsta bibliotek.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar