Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressad Tmax 400 i Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!
Kollade för en tid sedan runt lite här på forumet efter tips om man vill ha grovt korn i sina bilder. Fick tipset att pressa TriX eller Tmax i Rodinal.

Nu for jag till New York nyligen och i all hast fick jag inte tag i någon TriX innan jag for så det fick bli en bunt Tmax 400.
Tog "en rövare" och exponerade den sista av dessa efter 1600.
Nu är kruxet vilken tid jag skall köra när jag framkallar..?
Har framkallat de övriga (normalexonerade) rullarna i Rodinal 1+25, 6 min 20 grader och fått fina negativ.

Är det någon som har förslag på framkallningstid för min underexponerade rulle? 9 minuter?

/Andreas
 
Tackar... har redan finkammat den sidan utan att bli ett dugg klokare. Finns grundregler under "push processing" men där sår även att de reglerna inte gäller för tmax..(?)

Har även sökt där på kombinationen tmax-rodinal men då får man bara upp tider för standardframkallning. Annars var det ju en häftig sida!
 
Andreas Andersson skrev:
Tackar... har redan finkammat den sidan utan att bli ett dugg klokare. Finns grundregler under "push processing" men där sår även att de reglerna inte gäller för tmax..(?)

Har även sökt där på kombinationen tmax-rodinal men då får man bara upp tider för standardframkallning. Annars var det ju en häftig sida!

Det beror säkert på att dom inte tycker att kombinationen funkar något vidare. Tittar man på tex tmax400 och xtol så finns tider och spädningar ända upp till 3200. Just tmax400 kornet tycker jag personligen blir väldigt konstigt då det ofta klumpar ihop sig och påminner med om digitalbrus tycker jag. Jag skulle rekommendera dej att även testa en rulle hp5+ då det är den filmen som mest liknar den "gamla äkta" trix och pressad ger det där härligt distinkta kornet. På trix böt man emulsion för några år sedan och det är tyvär bara namnet som är det samma, filmen är mer tmax-lik och har inte alls det "tryck" som fans i den gamla.
 
"Nya" Tri-X upplevs olika. Personligen tycker jag att kornet är snyggare samtidigt som de goda skuggseparationsegenskaperna finns kvar, men det hör ju inte till saken vad jag tycker. Rodinal och T-max 400 är nog ingen bra kombination över huvud taget, såvida man inte är intresserad av att få extremt god kontrast i högdagerdelen medan skuggorna plattas till och vid pressning totalt sotar igen. T-Max 400 ger nämligen bättre kontrast i högdagerdelen samtidigt som snabbframkallare som Rodinal späder på den effekten. Och pressar man dessutom så har man ju underexponerat, vilket innebär detaljlösa skuggor samt att exponeringspunkten hamnar mera på den ljusa sidan i gråskalan och där ytterligare ökar kontrasten.
 
Graal skrev:
"Nya" Tri-X upplevs olika. Personligen tycker jag att kornet är snyggare samtidigt som de goda skuggseparationsegenskaperna finns kvar, men det hör ju inte till saken vad jag tycker.

Självklart är detta en smaksak, dock misstänkte jag att trådskaparen var ute efter den litte "ruffa hårda" känslan som man kan hitta i en del bilder "från förr" och då tror jag att hp5+ funkar bäst. "Nya trix" har ju ett helt annat "finare" korn än hp5+ eller den "gamla" trix och det verkar som om det är ett grovt korn trådskaparen efterlyser.
 
Tack för alla tips.. frågan är ju om jag ska köra den här rullen i Rodinal eller "Safe:a" och köra den i tex D-76 som jag är van vid.
Helt riktigt är iallafall att jag är ute efter den lite "ruffigare" och grovkornigare stilen.

Hörru, Alf. Funkar HP5+ Bra att pressa och framkalla med Rodinal då? Eller vad rekommenderar du för ovan nämnda resultat?
 
alf109 skrev:
Självklart är detta en smaksak, dock misstänkte jag att trådskaparen var ute efter den litte "ruffa hårda" känslan som man kan hitta i en del bilder "från förr" och då tror jag att hp5+ funkar bäst. "Nya trix" har ju ett helt annat "finare" korn än hp5+ eller den "gamla" trix och det verkar som om det är ett grovt korn trådskaparen efterlyser.
Här är ett exempel på en nattbild tagen med hp5+ exponerad efter ei400:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=717752&target=_blank
 
Andreas Andersson skrev:

Hörru, Alf. Funkar HP5+ Bra att pressa och framkalla med Rodinal då? Eller vad rekommenderar du för ovan nämnda resultat?

Skulle nog föredra d76 eller xtol då rodinalen kan ge lite väl häftigt korn, har dock inte testat själv. Men rodinal 1+50 om du kör efter ei400 borde ge ett ganska ruffigt korn, kanske värt att testa?
 
Har just framkallat min första rulle fortepan 400 i xtol och den gav grovt korn, lite som gamla trix men ännu lite grövre. Kanske du skulle testa några rullar? Filmen finns på Photax.
 
Har också testat Fortepan 400 och även "Europan" 200 (Fortepoan 200 tror jag) i X-tol. Kornet blev GROVT mot både nya och gamla Tri-X. Ungefär som gamla Orwo NP27 upplevde jag det och det var snyggt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.