Annons

Pressa Kodak BW400CN till 800Iso?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan lika gärna underexponera ett steg. Det blir väl något grynigare antar jag. Men jag tvivlar på att du hittar ett labb som gör en riktig pressning av den. De framkallar den som vanligt bara.

Mvh
Maverick
 
Inte då. Bra labb som Crimson pressar. Jag har gjort mycket konstiga beställningar där. Tror också vanliga fujilabb och liknande kan gå med på sånt, men kanske till en extra kostnad.

Kan tyvärr inte svara på hur just den filmen beter sig, men jag har pressat rätt mycket färgneg med ok resultat, och en monokrom film borde klara sig bättre.
 
japp. frågade crimson och de hade den stora fördelen att de inte ens tog extra betalt för den pressade framkallningen.

Problemet med underexponering är att min kamera är så basic att jag inte kan underexponera. Tänkte då att man lika gärna kan underexponera med iso-inställningen. Detta kan väl inte vara någon skillnad i praktiken?
 
Jag vet flera butiker som säger att de pressar utan att de i verkligheten gör det. Hur det är med Crimson vet jag inte. Men alla vet att negativ film är så tolerant att de flesta inte skulle se skillnaden mellan en pressad rulle och en underexponerad rulle när det handlar om ett steg.

Men en pressning av en film innebär att man måste höja eller sänka temperaturen på framkallningsbadet. En framkallningsmaskin innehåller väl åtminstonde tio liter vätska och ett driftstopp för pressning borde då hamna på åtminstone en timma. Ni får själva fundera över sannolikheten att någon företag tar det stoppet utan kompesation.

Crimson har väl iofs kanske två maskiner men antagligen har de i så fall tillräckligt med jobb för att inte vilja ha driftstopp på nån av dem.

De enda som verkligen pressar en rulle är diaframkallarna eftersom det där skulle bli rätt uppenbart om de inte gjorde det. Fast de tar väl normalt dubbel upp i avgift för det.

Om du kan ställa in kameran på ISO800 så är det samma sak om att underexponera ett steg. Det vet handlarna också om och framkallar normalt därefter.

Mvh
Maverick
 
Nja, det kan innebära en temperaturhöjning, men det kan också innebära att man ökar tiden. Så funkar maskinen jag kör. Det innebär iofs ett litet driftstopp eftersom man måste vänta tills den pressade filmen är helt ute ur maskinen tills man kan stoppa i nästa som ska normalframkallas.

Du borde kanske byta labb, Fredrik? Där jag framkallade innan jag kunde göra det själv (Dox och Crimson) kostade det samma oavsett format och pressning. Jag har bland annat lämnat in halvformats diafilm pressad två steg i C41-process utan att betala en krona extra.

Jag tycker nog man ser skillnad på underexponerad och pressad film.
 
Senast ändrad:
hmm... okej så låt säga att labbet inte pressar på riktigt utan bara ljusar upp bilderna antar jag (det kommer väl bli väldigt mörka bilder om jag låter kopiera filmen som råkopior?)

Då har man ju fortfarande valet att bara underexponera enskilda rutor hos negativet. Det är ju en fördel. Dock är ju frågan hur stor skillnaden blir mellan en underexponerad bild kontra en pressad i framkallningen.

hmmm jag tror jag tar och underexponerar enskilda rutor så får jag se hur det blir. Jag har ju aldrig testat denna film innan så det kan ju vara bra att ha en korrekt exponerad referens.
 
Njae, jag behöver inte byta labb eftersom jag mestadels kör digitalt numera. Det är ju bra dock att det finns labb som faktiskt gör en riktig pressning, och är det utan extra kostnad så är det ändå bättre för konsumenten.

Visst ser man skillnad mellan pressad och icke pressad film. I synnerhet om man har båda att jämföra med. Men har man inte det så ser de flesta inte skillnaden på en negativ film. Med de flesta är vanliga konsumenter inräcknade som även de läst/hört att man kan pressa en film utan att de för den skull fattat vad det innebär.

När det gäller råkopior så är det enda du kan vara säker på att alla kopiorna är framkallade lika dant. Troligtvis så justeras densiteten och ibland nått färgstick. Dock lika på alla kopior.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.