Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Vad innebär det att pressa ISO? Jag vet att många systemkameror erbjuder möjligheten att pressa ISO både upp och ner. Till exempel min Nikon D300 som har lägsta "standard" ISO på 200. Jag kan pressa ner den till 100. Varför är då inte 100 standard? Vad händer när man pressar ISO? Är det samma effekt om man pressar upp och ner?

Istället för att ändra effekten på sensorn så över-/underexponerar kameran ett steg och sänker/lyfter sedan bilden ett steg i efterbehandlingen.

Ungefär som om du själv underexponerar ett steg och sedan justerar exponeringen ett steg uppåt i råkonverteraren i datorn.

Istället för att ändra effekten på sensorn så över-/underexponerar kameran ett steg och sänker/lyfter sedan bilden ett steg i efterbehandlingen.

Ungefär som om du själv underexponerar ett steg och sedan justerar exponeringen ett steg uppåt i råkonverteraren i datorn.

Det var något nytt. Är det här en funktion som fungerar bra eller har den sina nackdelar? Jag antar att det inte påverkar bruset i så fall.

Att höja ISO innebär en förstärkning, och därmed även en förstärkning av bruset. Vilket i allmänhet fungerar ganska bra, upp till en viss gräns. Var den gränsen ligger varierar mellan olika kameror, samt var varje fotografs toleransnivå för brus ligger.

Att sänka ISO under det nominella värdet innebär däremot att man faktiskt överexponerar, vilket borde innebära att man ökar risken för att mätta en del pixlar på sensorn. Jag har aldrig riktigt fattat hur det där fungerar.....

Att sänka ISO under det nominella värdet innebär däremot att man faktiskt överexponerar, vilket borde innebära att man ökar risken för att mätta en del pixlar på sensorn. Jag har aldrig riktigt fattat hur det där fungerar.....

Kameran kanske räknar med fler bittar som skall ner i RAW filen, eller flyttal. Då slipper man onödig saturering i delberäkningarna. Inte för att jag har någon aning om hur man löst det - eller ens om man löst det - men det låter som ett ganska enkel problem.

Hur som helst har man 12 eller 14bit sensor och pressar ISO-100 till ISO-50 känns som en rätt försiktig pressning om det skall ner till 8bit. Supa bort 1 av dina 4-6 bitars överprecision är nog helt okej.

ANNONS