Annons

pressa film med agfa rodinal?

Produkter
(logga in för att koppla)

windowlicker

Ny medlem
hittade inget annat passande forum för den här frågan... hoppas att jag inte hamnat helt fel bara.

hur som hellst... jag har ett problem.
tänkte pressa två trix 400 rullar i agfa rodinal. en till 1600 och till 800. nu är saken den att jag inte kan hitta någon bra tidsanvisning/förslag för detta varken på nätet eller i medföljande bruksanvisning.
så nu undrar jag om det möjligtvis är någon som sitter och håller på en sådan anvisning/har tips om hur man kan göra.

tack på förhand :)
//windowlicker

Rodinal är en framkallare som har den "negativa" egenskapen att den ger en filmkurva av lång-tå-typ och det ger i praktiken försämrad separation i skuggpartierna än andra framkallare. Att pressframkalla en film (vilket ger försämrad skuggåtergivning) i Rodinal borde då vara en mindre lyckad kombination? Skulle vilja rekommendera en normal utjämningsframkallare istället. Men sedan beror det givetvis på motivtypen. Är högdagrarna viktigare och skuggorna kanske ska vara helt svarta och utan detaljer kanske Rodinal kan passa ändå?

tack så jätte mkt för länken magnus! ( varför hittade inte jag den!? :) )

är medveten om 'sideffekterna' med att pressa filmen med rodinal, är inte ute efter att få ett finkornigt negativt utan grovkornigheten och kontraserna är precis det jag vill åt genom att använda den. men tack för tipset nils :)

Har själv framkallat pressade Tri-x i Rodinal för en viss effekt. Rodinal kan ge ett otroligt snyggt korn om man bara förlänger tiden och kör med en svag blandning.

Denna kombination av tid och blandning har jag fastnat för:

1+100 (använd ca 6-7 dl vätska trots att det kanske bara är 1 film), 20 grader, 30 min. Agiterar kontinuerligt första 30 sec, sedan 1 ggr/minut.

ANNONS