Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
pressa digitalt?
- Trådstartare boon
- Start datum
Permont
Aktiv medlem
Fast om man fotograferar i RAW så är rekommendationen att "överexponera" ngt, pga linjär gamma, för att inte tappa detaljer i lågtoner. Allt enligt Bruce Fraser och "Camera Raw with Adobe Photoshp CS2".
Tvinga mig inte att förklara, jag förstår det knappt själv logiskt, men någorlunda intuitivt.
Men, det finns säkert andra som kan förklara !
Tvinga mig inte att förklara, jag förstår det knappt själv logiskt, men någorlunda intuitivt.
Men, det finns säkert andra som kan förklara !
Carl Hellman
Aktiv medlem
Har du dragit isot till max och vill ha kortare tider är det bara underexponera och köra raw så kan du dra upp exponeringen i datorn.
Men brusigt blir det...
Men brusigt blir det...
jorgene
Aktiv medlem
Detta lär ska vara helt korrekt, efter vad jag har hört och läst. Men det kräver ju att man faktiskt har ett utrymme att överexponera! I verkligheten är det ju tyvärr oftare så, att man redan kört ISO i topp, men *ändå behöver* kortare slutartider pga skakningsoskärpa eller snabba förlopp. Då återstår bara att underexponera (dvs använda en *för kort* slutartid) och sedan kompensera så gott det går i efterbearbetningen...Permont skrev:
Fast om man fotograferar i RAW så är rekommendationen att "överexponera" ngt, pga linjär gamma, för att inte tappa detaljer i lågtoner. Allt enligt Bruce Fraser och "Camera Raw with Adobe Photoshp CS2".
MNA
Medlem
Att ändra nivåer i photoshop är *i princip* som att pressa i ett fotolabb..
Du kan pressa på många olika sätt. antingen med 'levels' eller välja 'kurvverktyget'. vänta. ska kolla upp i PS vad det egentligen heter ok. Image->Adjustments->Curves eller CTRL+M
Använder du RAW bilder och importerar i PS så kommer exponerings inställning + vitbalans upp automatiskt. Rekommenderar annars att använda ett dedikerat program för RAW som ex. Capture one.
Hoppas du fick svar på frågan.
Du kan pressa på många olika sätt. antingen med 'levels' eller välja 'kurvverktyget'. vänta. ska kolla upp i PS vad det egentligen heter ok. Image->Adjustments->Curves eller CTRL+M
Använder du RAW bilder och importerar i PS så kommer exponerings inställning + vitbalans upp automatiskt. Rekommenderar annars att använda ett dedikerat program för RAW som ex. Capture one.
Hoppas du fick svar på frågan.
Permont
Aktiv medlem
Instämmer helt, det är en helt annan ny värld när man går till digitalt.
Det finns många fördelar, men också saker som har blivit mer komplicerade, samtidigt finns det nya möjligheter att styra och bestämma över exponering, färger etc som inte fanns tidigare. Men det kräver nya kunskaper.
Vad gäller exponering så har jag hört att digitalt ska man:
"Exponera för högdager och framkalla för skuggor.
Efter ett år digitalt fotande och och ett antal artiklar och websiter samt böcker börjar man få någorlunda kläm på det.
Det finns många fördelar, men också saker som har blivit mer komplicerade, samtidigt finns det nya möjligheter att styra och bestämma över exponering, färger etc som inte fanns tidigare. Men det kräver nya kunskaper.
Vad gäller exponering så har jag hört att digitalt ska man:
"Exponera för högdager och framkalla för skuggor.
Efter ett år digitalt fotande och och ett antal artiklar och websiter samt böcker börjar man få någorlunda kläm på det.
dumbo
Aktiv medlem
ISO1600, underexponerad 1 steg, korrigerad +1EV i RAW-konvertern, dvs motsv. ISO3200:
http://dumbo.mine.nu/bilder/LW.jpg
Det ser helt okej ut i A4-storlek.
http://dumbo.mine.nu/bilder/LW.jpg
Det ser helt okej ut i A4-storlek.
Scratchen
Aktiv medlem
ISO3200 pressat 2 steg till ISO12800 med min 20D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/531230.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/531230.htm?set=lp
dumbo
Aktiv medlem
ohls skrev:
vad för kamera?
Om du menar min bild så är det med en D70.
Står även i EXIF-infon. ;-)