Annons

Premiera optik istället för pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
kul! behåller de bara IS´n så kommer det att bli en höjdare! Det jag väntar på e ju en A1... borde ha kraschat in den 11 september men icke... nu är det slutet av september som gäller...
 
Damocles skrev:
När den används ja, men finns den där så kan den användas när den behövs.

Så du vill altså ha en meny med 40 olika inställningar, gärna flera olika val, där du inte kan läsa vad det är du ändrar. För en LCD med all denna info kommer bli ganska stor. Det lilla fönstret är väldigt knapphändigt i sammanhanget.
Och det är inte all info som har med exponeringen att göra.

Jag kommer bara ihåg tre custom functions, det är dom enda jag använder, och att ha alla inställninar på motsvarande menyer är i custom functions skulle ta kål på folk.

Faktum är att en bra lcd idag inte är så dyr. Displayen i sig kostar en spottstyver i sammanhanget. Och vad menar du marginal, när det gäller vinst, vem bryr sig, olika delar har olika marginal, menar du prestanda, kräver inte så mycket iaf, och stöttålighet hänger mer på huset i sig än displayen. Utveckling och designkostnader, kostar nästan ingenting då denna display inte anvönds endast i en kamera, utan varje display används i flertalet kameror, samma sak med menysystemen, dessa är triviala att bygga i sammanhanget och så gott som all kod är återanvändbar. Och jag skulle gissa på att både display och styrelektronik för dom flesta displayer köps/lejs ut från underleverantörer eller tredjepartsleverantörer.

Och att ens komma på tanken att göra en liten serie utan display, när den stora majoriteten vill ha det, är verkligen olönsamt och skulle driva upp priserna på denna produkt så displayen troligen blir gratis i sammanhanget.

Förstår inte riktigt vilka 40 inställningar som jag skulle vara intresserad av. Jag nöjer mig med de inställningar som finns som standard på SLR:er på "ratten".

Nästan alla kameror jag har kikat på kräver inställningar via LCD och menysystemet för ex. slutartid, bländare, iso, m.m. m.m. Så OM jag nu vill komponera mina bilder på det sätt jag använder min systemkamera idag så kräver detta att LCD används (på många kameror i alla fall).

Om en LCD inte kostar något kan du väl skicka en till mig omgående. Jag skulle nämligen behöva en i ett elektronikprojekt jag pysslar med för tillfället. Jag har bara hittat mindre LCD skärmar som http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5552.htm för 1500:- Ring upp din kundtjänst och säg att skärmen har gått sönder så skickar dom dig en gladeligen gratis!
 
Förstår inte riktigt vilka 40 inställningar som jag skulle vara intresserad av. Jag nöjer mig med de inställningar som finns som standard på SLR:er på "ratten". Nästan alla kameror jag har kikat på kräver inställningar via LCD och menysystemet för ex. slutartid, bländare, iso, m.m. m.m
Så filformat, uppskärpning, contrast, färgbalans spelar altså ingen roll då eller. Dessa sätter man oftast en gång, och ändrar sedan inte. Men likväl finns saker som man vill ha dispplay till. På samma sätt så finns dom inställningar som man vill ha åtkomliga för att dom berör exponeringen fullt tillgänglia utan displayen. Sen brukar det finnas funktioner som direktutprintning, filöverföring, tillbehör, och även custom functions.

En G5 är ingen dSLR, och kommer aldrig att vara, den är en avancerad kompakt. Inte att jämföra med en DSLR. Inte med varken dSLR eller vanlig SLR, kolla på DSLR kameror istället så ser du ett annat handhavande. Min E-10 kan ändra alla inställningar som har med exponering att göra utom blixtexponeringskompesation direkt utan att använda displayen. Även saker som filformat, macro läge, fjärr/trådutlösar mode.

Om en LCD inte kostar något kan du väl skicka en till mig omgående.
Ahh, du glömde sammanhanget. Utveklingskostnaderna för en liten serie där du måste göra helt nya mini lcd displayer med nya menysystem som inte återanvänder dom andra system kommer bli dyrare pga av detta. Samt att designen för ett nytt hus tillkommer. Jag sa aldrig att displayen i sig var gratis. Och ja, jag vet vad dom kostar på elfa, som tuvärr är dyra... men har allt och lite till nästan.
 
Damocles skrev:
Så filformat, uppskärpning, contrast, färgbalans spelar altså ingen roll då eller. Dessa sätter man oftast en gång, och ändrar sedan inte. Men likväl finns saker som man vill ha dispplay till. På samma sätt så finns dom inställningar som man vill ha åtkomliga för att dom berör exponeringen fullt tillgänglia utan displayen. Sen brukar det finnas funktioner som direktutprintning, filöverföring, tillbehör, och även custom functions.

En G5 är ingen dSLR, och kommer aldrig att vara, den är en avancerad kompakt. Inte att jämföra med en DSLR. Inte med varken dSLR eller vanlig SLR, kolla på DSLR kameror istället så ser du ett annat handhavande. Min E-10 kan ändra alla inställningar som har med exponering att göra utom blixtexponeringskompesation direkt utan att använda displayen. Även saker som filformat, macro läge, fjärr/trådutlösar mode.

Ahh, du glömde sammanhanget. Utveklingskostnaderna för en liten serie där du måste göra helt nya mini lcd displayer med nya menysystem som inte återanvänder dom andra system kommer bli dyrare pga av detta. Samt att designen för ett nytt hus tillkommer. Jag sa aldrig att displayen i sig var gratis. Och ja, jag vet vad dom kostar på elfa, som tuvärr är dyra... men har allt och lite till nästan.

Presis vad jag menar. Jag nöjer mig gott och väl med ett format, RAW. Uppskärpning, kontrast, färgbalans m.m. kan jag göra i PhotoShop. Direktutskrift kommer aldrig att vara aktuellt och displayen behövs knappast för att föra över filerna till datorn!

LCD skärmens pris tål att diskuteras, men jag är övertygad att man utan LCD på en G5:a skulle kunna pressa priset en hel del.

Visst är det kul med features och dyligt men jag lägger helre pengarna på optik, kvalitet på kamerahus vilket var starten på denna diskussion.
 
...som att köpa en Lada med pansarglas, sportkit och 300HK...

En liknelse....

Om jag har 200.000:- att lägga på en bil skulle jag helre köpa en Volvo S60 i orginalutförande än att lägga pengarna på en rostig Lada med pansarglas, sportkit och 300HK. Detta var själva andemeningen med diskussionen...

Visst, jag tar mig snabbare från A till B i Ladan, men komforten och säkerheten (kvaliteten) är inte den samma.

OBS! Denna liknelse är extrem och syftar inte till att ALLA med digitalkameror har "rostiga Lador" :) Jag menar bara att man har allt för stort fokus på MEGA PIXEL.
 
Re: ...som att köpa en Lada med pansarglas, sportkit och 300HK...

lulemarcus skrev:
En liknelse....



OBS! Denna liknelse är extrem och syftar inte till att ALLA med digitalkameror har "rostiga Lador" :) Jag menar bara att man har allt för stort fokus på MEGA PIXEL.

Kanske en rostig japanare på grund av inköp av en D7Hi :)

(Tänkte bara lätta upp stämningen)

MVH Ludde
 
He, kan iofs hålla med om en viss prispress på kompakter utan display, men problemet är inte att du vill ha utan display, utan att så många andra vill ha med display. Är du i minoritet får du vackert sitta ner och ta vad som bjuds eller låta bli. Risken är att på en kamera i det segmentet så ses ändå LCD'n som en nödvändighet och relativt billig i sammanhanget då dom flesta som köper i detta segment har valt att betala lite mer för att få lite mer. Skillnad är det på dom billigare kamerorna.

Det som ändå driver företagen är lönsamhet. Kostar det mer att utvekla och driva en produktionslinje för displaylösa hus, än vad dom får in på att inte göra det, så kommer dom inte göra det.

Samtidigt så är sökarna på dessa kameror inte något jag skulle vilja leva med. Speciellt inte att ens försöka använda till makro, osv. Parallax fel, otillräcklig teckning, osv. Men det är mina åsikter. Men kan du övertyga canon om att det är lönsamt släpper dom nog en displaylös G5.
 
På Rusta mfl ställen säljer de digitalkameror med låg upplösning o utan displayer... de är rätt billiga. Det finns kameror för alla!
 
KGS skrev:
På Rusta mfl ställen säljer de digitalkameror med låg upplösning o utan displayer... de är rätt billiga. Det finns kameror för alla!

Även dom börjar få displayer...

Jag har en digital videokamera som kostar 1300 kronor som har en förbaskat fin display, så dyra verkar inte displayer vara...

Nu är dock displayen det bästa med den kameran också...

Jag håller mig mitt emellan ert resonemang, jag håller med Marcus att det skulle vara kul med en strippad kamera med bra fast optik samt en bra sökare, tror dock Peter har rätt i att det inte går att få lönsamhet på en sådan.

Skärmen vill jag dock inte vara utan...

Larsa
 
...och jag säger bara HISTOGRAM... Enbart denna finess är det absolut bästa som hänt i foto-världen sedan exponeringsmätaren, och enbart den är värd såväl batterier som tusenlappar...
 
Linmajon skrev:
...och jag säger bara HISTOGRAM... Enbart denna finess är det absolut bästa som hänt i foto-världen sedan exponeringsmätaren, och enbart den är värd såväl batterier som tusenlappar...

Jo, & på min kamera så kan jag välja in det i sökaren i realtid! Mycket användbart.
 
Har också ett levande histogram o vet ungefär hur det ska se ut när det är bra... men när det inte är bra, vad gör ni då? startar upp blixten? flyttar solen åt vänster? hugger ner en gran?
 
Välja en annan exponering är ju en bra utgångspunkt, KG ;-)

Om inte problemet är att motivet har för hög kontrast förstås.
 
gör jag... men jag ser i sökaren hur bilden kommer att se ut... histogram eller inte histogram... är det inte det som är poängen med en sökare som visar alla förändringar direkt?
 
Jaaoo, i princip ser man förändringarna direkt, men ganska grovt. I ett histogram ser man lite mer exakt om man har en massa helt över/underexponerade pixlar. Kan vara lite svårt att bedöma på displayen. Bäst är om histogrammet är kombinerat med markering(tex.blinkning) av utfrätta partier. (som Canon10D har)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.