jo för att LCD:n suger batterier utan dess like. En stor nackdel de gånger man inte har möjlighet att ladda....
När den används ja, men finns den där så kan den användas när den behövs.
Så du vill altså ha en meny med 40 olika inställningar, gärna flera olika val, där du inte kan läsa vad det är du ändrar. För en LCD med all denna info kommer bli ganska stor. Det lilla fönstret är väldigt knapphändigt i sammanhanget.
Och det är inte all info som har med exponeringen att göra.
Jag kommer bara ihåg tre custom functions, det är dom enda jag använder, och att ha alla inställninar på motsvarande menyer är i custom functions skulle ta kål på folk.
Obetydligt billigare...? Klart att den blir billigare, hur mycket är svårt att sia men en bra LCD är inte billig. OBS! Du kan inte bara räkna vad en LCD kostar att köpa från tillverkare utan måste ta med i beräkningarna att denna ska ha samma marginal som överiga kameran, liknande utveckling/design kostnader att garantier ska gälla även för denna samt att den kräver att ett grafiskt interface programmeras (menyer m.m.)
Faktum är att en bra lcd idag inte är så dyr. Displayen i sig kostar en spottstyver i sammanhanget. Och vad menar du marginal, när det gäller vinst, vem bryr sig, olika delar har olika marginal, menar du prestanda, kräver inte så mycket iaf, och stöttålighet hänger mer på huset i sig än displayen. Utveckling och designkostnader, kostar nästan ingenting då denna display inte anvönds endast i en kamera, utan varje display används i flertalet kameror, samma sak med menysystemen, dessa är triviala att bygga i sammanhanget och så gott som all kod är återanvändbar. Och jag skulle gissa på att både display och styrelektronik för dom flesta displayer köps/lejs ut från underleverantörer eller tredjepartsleverantörer.
Och att ens komma på tanken att göra en liten serie utan display, när den stora majoriteten vill ha det, är verkligen olönsamt och skulle driva upp priserna på denna produkt så displayen troligen blir gratis i sammanhanget.