Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Premiera optik istället för pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alfons2 skrev:
Håller med dig avseende pixelhysterin.
Men en digital kamera med bra optik o signalbehandling vänder sig inte till en kundgrupp som nöjer sig med 2-3 mb pixlar.
Tyvärr.

Kan då inte förstå hur man för bara 2 år sedan lovordade en 3MP kamera som Canon G1. Menar du att INGEN använde denna kamera för mer avancerad fotografering? Har sett tester där man sparat bilder i en mängd olika upplösningar och smällde upp foto på ett A4. Ingen i testet (tryckare, fotografer m.fl. var med) kunde avgöra vilken bild som var i 2 respektive 3MP upplösning.
 
Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:
Tack för ditt förslag på kamera. Tycker det är onödigt att betala för en LCD man inte kommer att använda. Liknelse kan göras med de databack som finns för SLR:er. Jag har ingen och saknar inte heller denna funktion. Hade jag viljat ha denna funktion hade jag pröjsat lite extra. DVS. Kunden har ett val!

Jag har fotat analogt i över 20 år men använder nu uteslutande digitalt. Jag använder skärmen ofta för att i efterhand kontrollera exponering mm.

Bröllopsfotograferade för några veckor sedan & tyckte det var fantastiskt att i efterhand kunna kolla ansiktsuttryck mm på brudparet så att jag kunde ta om bilder om nåt inte stämde.

Ingen tillverkare kommer att bygga en kamera utan skärm, du får ta den vare sig du vill eller inte...

Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

larsaz skrev:
Jag har fotat analogt i över 20 år men använder nu uteslutande digitalt. Jag använder skärmen ofta för att i efterhand kontrollera exponering mm.

Bröllopsfotograferade för några veckor sedan & tyckte det var fantastiskt att i efterhand kunna kolla ansiktsuttryck mm på brudparet så att jag kunde ta om bilder om nåt inte stämde.

Ingen tillverkare kommer att bygga en kamera utan skärm, du får ta den vare sig du vill eller inte...

Larsa

Jag håller med om att skärmen kan vara bra ibland. Men samtidigt så tycker jag att det borde finnas en marknad för kameror UTAN LCD. Många av mina vänner använder uteslutande sökaren för att fota, detta pga. att batteriet slukas allt för fort. Dessa gånger svär man bara åt skärmelendet som faktiskt kostar en hel del på kameran.
 
Re: Leicaoptik 12x zoom IS!!

KGS skrev:
lite drygt 4000... men bara två megapixel... så struntar du i pixlarna o prioriterar optik så...

http://www.cyberphoto.se/pana/fz2.php

finns en z1 också som ser väldigt lik ut, men den verkar ha utgått, den kanske reas nånstans...

obs! den har optisk bildstabilisering...
hade den haft 4 megapixel åtminstone så hade min D7 rykt all världens väg... Leica smäller högt...

/kg som väntar o väntar o väntar

Ser jättefin ut. Vet du om den har testats någonstans? Utan LCD kanske den hade klarat 4000:- strecket!
 
lulemarcus skrev:
Har sett tester där man sparat bilder i en mängd olika upplösningar och smällde upp foto på ett A4. Ingen i testet (tryckare, fotografer m.fl. var med) kunde avgöra vilken bild som var i 2 respektive 3MP upplösning.

Kanske är för litet hopp mellan 2 & 3 mp.

Jag vet dock att skillnaden är mycket stor mellan 2 & 5 MP i A4-storlek.

Antar att skillnaden mellan 2 & 4 även bör märkas om optik mm är likvärdiga, ska du dessutom dra upp bilden till A3 så rekomenderar då inte jag en 2 MP.

Nu är det ju också skillnad på pixlar & pixlar, en D30 ger ju med sina 3MP enligt många ett mycket gott resultat.

Larsa
 
Börja spara nu så kanske du har råd när/om Leica släpper ett digitalt M-hus. Vore en höjdare tror jag, och snarare 4000 euro än kronor, men men!
 
larsaz skrev:
Kanske är för litet hopp mellan 2 & 3 mp.

Jag vet dock att skillnaden är mycket stor mellan 2 & 5 MP i A4-storlek.

Antar att skillnaden mellan 2 & 4 även bör märkas om optik mm är likvärdiga, ska du dessutom dra upp bilden till A3 så rekomenderar då inte jag en 2 MP.

Nu är det ju också skillnad på pixlar & pixlar, en D30 ger ju med sina 3MP enligt många ett mycket gott resultat.

Larsa

Jo visst, vid förstorningar är det givetvis bra med lite extra pixlar. Men om jag nu vet på förhand att 99,9 bilder jag knäpper ska vara i normalformat eller rent av publiceras på internet så tycker jag det är onödigt med en 5MP.

Har en SLR som jag kommer att knäppa porträtt och naturfoto, kan inte tänka mig att jag någonsin kommer att smälla upp en A3:a på mina vänner som sitter och groggar (extrem jämförelse iof.)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:
Men samtidigt så tycker jag att det borde finnas en marknad för kameror UTAN LCD.

Den marknaden är förmodligen alldeles för liten...

lulemarcus skrev:
Många av mina vänner använder uteslutande sökaren för att fota, detta pga. att batteriet slukas allt för fort. Dessa gånger svär man bara åt skärmelendet som faktiskt kostar en hel del på kameran.

Jo, jag använder aldrig skärmen när jag fotar, däremot ofta efteråt.

Tyvärr så har ju i princip alla kameror med genomsiktssökare ganska så dåliga sådana, vill man slippa paralaxfel samt få med hela utsnittet så är man ofta tyvärr hänvisad till skärmen.

Larsa
 
mganga skrev:
Börja spara nu så kanske du har råd när/om Leica släpper ett digitalt M-hus. Vore en höjdare tror jag, och snarare 4000 euro än kronor, men men!

Jo tack, det skulle vara något. Men jag kommer aldrig att lägga sådana pengar på mitt fotograferande.

En Canon G1:a (eller G2:a) med utbytbar (fast bränvidd) objektiv och utan LCD. Jo tack!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

larsaz skrev:
Den marknaden är förmodligen alldeles för liten...



Jo, jag använder aldrig skärmen när jag fotar, däremot ofta efteråt.

Tyvärr så har ju i princip alla kameror med genomsiktssökare ganska så dåliga sådana, vill man slippa paralaxfel samt få med hela utsnittet så är man ofta tyvärr hänvisad till skärmen.

Larsa

Jo, man prioriterar fel enligt min mening! En bra sökare och väck med LCD:n, tack!
 
larsaz skrev:
Då är det ju lugnt, 2-3Mp räcker.

Larsa

Presis! Och jag tror nog att åtminstone 90% av dagens digitalkamera användare utnyttjar kameran på detta sätt. Många jag känner har fotat hundratals kort utan att printa ut något (lägger på internet eller på CD-ROM). vad är det då för mening att som säljare slänga på dessa människor en 5MP:are utan någon kvalitet vad gäller optik eller hus?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:
Jo, man prioriterar fel enligt min mening! En bra sökare och väck med LCD:n, tack!

LCD´n drar bara ström när den används... och är inte det digitalfotots största fördel, att man kan se bilden omgående o se att man inte fick den där förhatliga lyktstolpen rakt upp genom huvudet, eller att kusin Albert råkade sticka in en fot just när slutaren var öppen?

Men en riktigt bra sökarbild är också nåt vi vill ha!

/kg som ofta kollar bilderna i sökaren
 
* Bra sökare.
* Riktigt bra optik (gärna fast o ljusstark)
* Hyfsat med pixlar (4mb).
* Bra signalbehandling.

Kommer man väldigt långt med....

Borde finnas marknad tycker man.
Men, analoga motsvarigheten (Konica Hexar med fast optik) lades ju ner....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:
Jag håller med om att skärmen kan vara bra ibland. Men samtidigt så tycker jag att det borde finnas en marknad för kameror UTAN LCD.
Nej, nej och nej 100ggr. Det kommer nog aldrig digitalkameror utan LCD, av minst 4 anledningar.
1) Att kunna se bilden efteråt i sökaren, ev. med histogram för exponeringen är en av digitalkamerans allra största fördelar...
2) Många, många inställningar gör man med menyer som visas på skärmen.
3) En kamera utan LCD skulle bli obetydligt billigare.
4) Bara de minsta kamerorna idag har problem med batteritiden. Köper du tex. En Canon G3 är det inget större problem, även om du använder displayen för jämnan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

Linmajon skrev:
Nej, nej och nej 100ggr. Det kommer nog aldrig digitalkameror utan LCD, av minst 4 anledningar.
1) Att kunna se bilden efteråt i sökaren, ev. med histogram för exponeringen är en av digitalkamerans allra största fördelar...
2) Många, många inställningar gör man med menyer som visas på skärmen.
3) En kamera utan LCD skulle bli obetydligt billigare.
4) Bara de minsta kamerorna idag har problem med batteritiden. Köper du tex. En Canon G3 är det inget större problem, även om du använder displayen för jämnan.

Verkar som att vi har olika uppfattning om LCD:ns vara eller icke vara. Jag delar dock inte din uppfattning.

1) Visst är det en fördel, men detta betyder inte att man inte klarar sig utan denna egenskap. Har idag inga problem med det faktum att jag får vänta till efter framkallning för att se vad jag fotat.

2) Detta är en av de största NACKDELARNA med en digitalkamera. Varför ska jag måste göra inställningarna LCD:n? De funktioner som har med signalbehandling att göra kan jag lika gärna fixa till på datorn och de som har med exponeringen att göra vill åtminstone jag ha lättare åtkommligt.

3) Obetydligt billigare...? Klart att den blir billigare, hur mycket är svårt att sia men en bra LCD är inte billig. OBS! Du kan inte bara räkna vad en LCD kostar att köpa från tillverkare utan måste ta med i beräkningarna att denna ska ha samma marginal som överiga kameran, liknande utveckling/design kostnader att garantier ska gälla även för denna samt att den kräver att ett grafiskt interface programmeras (menyer m.m.)

4) Min erfarenhet, säger raka motsatsen. Men det är klart....om man bara fotar under en dag och sedan laddar batteriet så går det ju bra. Men köper man vanliga alkaliska batterier och drar iväg utomlands så använder man inte gärna LCD:n

Varför tror du är anledningen till att ALLA som kör Digitalkameror har laddningsbara batterier? jo för att LCD:n suger batterier utan dess like. En stor nackdel de gånger man inte har möjlighet att ladda....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:

Varför tror du är anledningen till att ALLA som kör Digitalkameror har laddningsbara batterier? jo för att LCD:n suger batterier utan dess like. En stor nackdel de gånger man inte har möjlighet att ladda....

Det är förstås av miljöskäl... för min del tillkommer ekonomin, det skulle kosta mej ca 60x5 spänn om dagen vissa dagar att köra med Duracells bästa batterier som snällt räknat räcker till 50-60 exponeringar... 100 spänn om dan i snitt o jag kan köpa en 1DS om två år bara för det jag sparar på batteriinköp. Det du! Men alla de som har råd tänker ändå på miljön... o så ere ju lite trist att byta batteri var 60:e bild, nästan som att byta film ju *s*
 
jo för att LCD:n suger batterier utan dess like. En stor nackdel de gånger man inte har möjlighet att ladda....
När den används ja, men finns den där så kan den användas när den behövs.

Så du vill altså ha en meny med 40 olika inställningar, gärna flera olika val, där du inte kan läsa vad det är du ändrar. För en LCD med all denna info kommer bli ganska stor. Det lilla fönstret är väldigt knapphändigt i sammanhanget.
Och det är inte all info som har med exponeringen att göra.

Jag kommer bara ihåg tre custom functions, det är dom enda jag använder, och att ha alla inställninar på motsvarande menyer är i custom functions skulle ta kål på folk.

Obetydligt billigare...? Klart att den blir billigare, hur mycket är svårt att sia men en bra LCD är inte billig. OBS! Du kan inte bara räkna vad en LCD kostar att köpa från tillverkare utan måste ta med i beräkningarna att denna ska ha samma marginal som överiga kameran, liknande utveckling/design kostnader att garantier ska gälla även för denna samt att den kräver att ett grafiskt interface programmeras (menyer m.m.)
Faktum är att en bra lcd idag inte är så dyr. Displayen i sig kostar en spottstyver i sammanhanget. Och vad menar du marginal, när det gäller vinst, vem bryr sig, olika delar har olika marginal, menar du prestanda, kräver inte så mycket iaf, och stöttålighet hänger mer på huset i sig än displayen. Utveckling och designkostnader, kostar nästan ingenting då denna display inte anvönds endast i en kamera, utan varje display används i flertalet kameror, samma sak med menysystemen, dessa är triviala att bygga i sammanhanget och så gott som all kod är återanvändbar. Och jag skulle gissa på att både display och styrelektronik för dom flesta displayer köps/lejs ut från underleverantörer eller tredjepartsleverantörer.

Och att ens komma på tanken att göra en liten serie utan display, när den stora majoriteten vill ha det, är verkligen olönsamt och skulle driva upp priserna på denna produkt så displayen troligen blir gratis i sammanhanget.
 
Re: Leicaoptik 12x zoom IS!!

KGS skrev:
lite drygt 4000... men bara två megapixel... så struntar du i pixlarna o prioriterar optik så...

http://www.cyberphoto.se/pana/fz2.php

finns en z1 också som ser väldigt lik ut, men den verkar ha utgått, den kanske reas nånstans...

obs! den har optisk bildstabilisering...
hade den haft 4 megapixel åtminstone så hade min D7 rykt all världens väg... Leica smäller högt...

/kg som väntar o väntar o väntar

Det kommer KG se här:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1001&message=6098106
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.