Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Praktica Super TL1000 - nåt att spara på?

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberT

Aktiv medlem
Hej.

Min far dog och jag städar upp i villan. Hittade en "tyg" väska där det snyggt och pryligt låg en Praktica Super TL100 med 3 objektiv och blixt.

Frågan är om det ligger något värde i att spara den, eller sälja den eller om man lika gärna kan hiva det i soptunnan?

Ska själv skaffa digital systemare, men anar att dessa objektiv inte är användbara till dagens prylar iaf såsom canonen eller de andra.

Tack på förhand.
 
Hej.

Min far dog och jag städar upp i villan. Hittade en "tyg" väska där det snyggt och pryligt låg en Praktica Super TL100 med 3 objektiv och blixt.
Tråkigt med din far.

Tror tyvärr inte det är något större ekonomiskt värde i utrustningen du nämner. Nuförtiden är det väldigt låga priser på analoga kameror, även på de som för några år sedan var dyra toppmodeller (vilket denna kamera inte kan sägas ha varit).

Men varför "hiva den i soptunnan"? Kanske spara den som ett minne av din far, och kanske ta en rulle film då och då, bara för att det är kul?
 
Tråkigt med din far.
Men varför "hiva den i soptunnan"? Kanske spara den som ett minne av din far, och kanske ta en rulle film då och då, bara för att det är kul?

Tror faktiskt han bara köpte den och lät den bli liggandes. Så det är inga minnen kopplade till den. Fast visst, kanske kan ha som slags prydnad eller något, iofs finns det så mycket annat man kan ha som prydnad...

Nåväl, det fanns en sån behållare för rullarna i väskan, hur hanterar man sånna, hur vet man om den är använd, hur kollar man utan att skada negativen. Kanske finns något i kameran också.
 
Beklagar förlusten av din far. Men jag antar att du har människor omkring dig som stöd. Medmänniskor som bryr sig.

Objektiven till Praktican går att använda på Canon, manuellt förståss, om du skaffar en adapter för M42. Slänga vore ju dumt. Kameran har mekanisk slutare, och funkar alltså t o m utan batteri till ljusmätaren. Men som sagt inget högre värde på beg. marknaden.
 
En rätt trevlig kamera - objektiven fugerar utmärkt även på moderna hus och det är faktist kul att ta en film då och då också. Du får som sagt inte många kronor för huset, lite mer troligen för optiken, men gammal öststats M42 optik men havkass ar-behandling har inget större värde då få använder dem trots att de mycket väl duger än i dag.
 
för skoj skull kollade jag vad det stod på dessa tre;

multi coating pentacon auto 2,8/89
multi coating pentacon auto 1,8/50
pentacon auto 2,8/135 mc

vilket inte säger mig något men.. hehe
 
för skoj skull kollade jag vad det stod på dessa tre;

multi coating pentacon auto 2,8/89
multi coating pentacon auto 1,8/50
pentacon auto 2,8/135 mc

vilket inte säger mig något men.. hehe

135an och 50an har jag haft någon gång i forntiden - båda var bra objektiv, om jag inte missminner mig vinjeterade dock 135an en del och var rätt lik presendamässigt med min nuvarande M42 135mm f/2,8 ( Prost Tele 135mm 1:2,8 auto ) http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13033

50an är en snarlik konstruktion med många andra ljusstarka äldre 50or - inte mycket förutom ar som har hänt där sedan 1969... Konstruktionen var bra då, och fungerar än idag. Canons nuvarande 50or är rätt lika...
 
Jag blir bara sååå nostalgisk då denna kamera kommer på tal! Det var min första egenhändigt inhandlade kamera och den finns fortfarande i min ägo. Jag köpte den som 14-åring 1983 och tog min sista bild med den 1989. Kan tipsa om följande sida för den intresserade....http://www.praktica-users.com
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.