ANNONS
Annons

Praktica LTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Linneamars

Ny medlem
Är det någon här som vet hur man andvänder en Praktica LTL?
Jag vill veta hur man ser så att man har rätt inställningar och så, Har hört att man ska kolla i sökaren och därefter ställa in bländare, slutartid osv, så skall en liten cirkel röra sig mot ett streck, och när cirkeln är mot strecket har man rätt inställningar. problemet är att min cirkel rör sig inte. Så är det någon som vet om man ska göra på något annat sätt? Eller är det min kamera som är sönder?
Ni får gärna komma med andra tips och sådant om kameran.

Gissningsvis behöver kameran ett nytt batteri för att ljusmätaren ska fungera.

Okej, tack! Det hade jag inte ens tänkt på. Jag är inte så van vid att fota med analoga kameror så jag var itne säker på om de hade batteri eller så. Men ska se om det finns något batteri att få tag på.
Tror du att de finns i vanliga fotoaffärer, eller är det några extra speciella batterier an behöver?

Batteriet som behövs enbart för själva exponeringsmätaren hette PX625 och liknande beroende på tillverkare. Det innehöll kvicksilver och tillverkas därmed inte längre. LP Foto i Stockholm sålde tidigare ett motsvarande ersättningsbatteri i sin butik. De ägnar sig dock numera enbart åt auktioner, men det skadar ju aldrig att kolla med dem. Annars kanske de kan leda dig vidare i jakten på ett batteri. Gissar att LP Foto tycker det är kul om någon försöker hålla sina mekaniska klenoder igång och hjälper gärna till.
Manual för LTL3 (kolla på sid 43 för batteriinfo): http://www.cameramanuals.org/praktica_pdf/praktica_ltl3.pdf
Ersättningsbatteri för PX625: http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mrb625.htm
LP Foto: http://www.lpfoto.se/

Mvh
Magnus

.... Har hört att man ska kolla i sökaren och därefter ställa in bländare, slutartid osv, så skall en liten cirkel röra sig mot ett streck, och när cirkeln är mot strecket har man rätt inställningar. problemet är att min cirkel rör sig inte. .....

Jag hade en Praktica Super TL på 70-talet (det är nog en snarlik modell) och i den var ringen fast och strecket som rörde sig när man mätte ljuset.

Som andra har skrivit; du måste ha rätt batteri. Jag vill minnas att mätarbatteriet räckte i många många år.

Är det någon här som vet hur man andvänder en Praktica LTL?
Jag vill veta hur man ser så att man har rätt inställningar och så, Har hört att man ska kolla i sökaren och därefter ställa in bländare, slutartid osv, så skall en liten cirkel röra sig mot ett streck, och när cirkeln är mot strecket har man rätt inställningar. problemet är att min cirkel rör sig inte. Så är det någon som vet om man ska göra på något annat sätt? Eller är det min kamera som är sönder?
Ni får gärna komma med andra tips och sådant om kameran.

Hej!

Kul att du har hittat en Practica! Det var den första spegelreflexkameran jag köpte en gång i tiden. Som de andra svarat så behöver du ett nytt batteri. Exponeringsmätaren funkar sedan så att du ska få nålen att passa in i cirkeln. Vrid bländare och tid till de sammanfaller. Står nålen över cirkeln så får du överexponering och står den under så får du underexponering. Kom ihåg att du måste ställa in filmens ISO(ASA)-tal manuellt för att mätningen ska bli rätt. Det finns ett reglage för det någonstans.

Jag gillade speciellt avtrycket på den där kameran. Placeringen på fronten där man trycker snett nedåt och inåt är faktiskt bättre än vad andra kameror har. Det är lättare att hålla kameran stilla på länga tider med det.

Det är möjligt att använda nyare batterier på 1,5 volt i kameran. Då kommer ljusmätaren inte att mäta riktigt rätt, men det går att kompensera med asa/din inställningen som ofta sitter vid tidsinställningen på kamerans ovansida. Sedan minns jag inte hur LTL mäter ljuset. På många Praktika ska man trycka in en knapp så att kameran bländar ner under ljusmätningen. Lätt att visa detta om man har kameran framför sig, men det blir lite teoretiskt när man ska förklara i en text.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar