Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Praktica B200
- Trådstartare bengt-re
- Start datum
chinerunner
Aktiv medlem
Benganbus
Aktiv medlem
Finns det någon sådan att få tag i tro? Bara ren nostalgi, men vore kul att få leka med en gammal Praktica igen... Finns det någon här på forumet som fortfarande använder Praktica?
Klart jag använder en Praktica B200!
Med bla. Zeiss-objektiv!!
Då det är en liten kompakt SLR-kamera,
så har jag haft den även till gatufoto!
/Bengan
Benganbus
Aktiv medlem
Skall spana - inte för att den var så bra, men nostalgi är aldrig helt logisk...
Inte så bra??
Mycket av den inställningen tror jag bottnar i okunskap om kameran,
och att vi va i det kalla kriget vid den tiden, "inget från öst va bra!"
De är klart, det va ingen Nikon F3 (eller liknande),
men med tanke på priset, och optiken, som i vissa fall va Zeiss, så va den kompetent och prisvärd!
Slutaren på tex B200 var av mycket intressant konstruktion, den som har en B200 kan kolla detta genom att öppna "bakluckan" och spänna slutaren!
Rör sig slutaren då man spänner den??
Hur som helst, det är en kul, och billig kamera, och mycket kompetent! Så upplever jag den i alla fall!
/Bengan
Måns H
Aktiv medlem
Funkade bra 1960
En kompis och jag gjorde ett exjobb på KTH arkitekturskola kring 1960. Vi tog tusentals foton från olika bostadsmiljöer med två kameror. Minns kompisens Practica (vet inte vilken modell) som en aning fyrkantig i både utseende och funktion men pålitlig, absolut. Jag hade en Pentax S1, lite smidigare kanske, och japansk kvalite hade blivit ett positivt begrepp, men bilderna var likvärdiga.
Nu då nostalgin ändå väller fram kommer jag ihåg att vi lärde oss underexponera en aning för att få ljusare negativ för att spara lite tid per bild i förstoringsapparaten - med så många bilder gjorde det skillnad.
En kompis och jag gjorde ett exjobb på KTH arkitekturskola kring 1960. Vi tog tusentals foton från olika bostadsmiljöer med två kameror. Minns kompisens Practica (vet inte vilken modell) som en aning fyrkantig i både utseende och funktion men pålitlig, absolut. Jag hade en Pentax S1, lite smidigare kanske, och japansk kvalite hade blivit ett positivt begrepp, men bilderna var likvärdiga.
Nu då nostalgin ändå väller fram kommer jag ihåg att vi lärde oss underexponera en aning för att få ljusare negativ för att spara lite tid per bild i förstoringsapparaten - med så många bilder gjorde det skillnad.
Lucanus
Aktiv medlem
Finns det någon sådan att få tag i tro? Bara ren nostalgi, men vore kul att få leka med en gammal Praktica igen... Finns det någon här på forumet som fortfarande använder Praktica?
Jag använder inte Praktica-kamerahus men prakticas Pentacon 50mm/1.8 som bakvänt objekktiv till makrofoto. En av de skarpaste 50mm-gluggar.
//Stanislav Snäll
Benganbus
Aktiv medlem
Här är en annan "Praktica"!
Tillverkades för den engelska marknaden som Jenaflex!
Man bytte namn, satt på ett handgrepp...
Här med den utmärkta Zeiss-gluggen på 20 mm!
Engelsmännen va inte så "konservativa" för övrigt när det gäller Praktica, den såldes mycket i England!
Bilagor
bengt-re
Aktiv medlem
Jag har en Practica LTL med 50 1,8 som skall säljas om det kan vara av intresse.
Det kan det, hade en med silverhus också, men kan inte minnas vilken modell det var - bilderna finns dock kvar, alla med 135mm objektivet...
bengt-re
Aktiv medlem
Inte så bra??
Mycket av den inställningen tror jag bottnar i okunskap om kameran,
och att vi va i det kalla kriget vid den tiden, "inget från öst va bra!"
/Bengan
Mitt exemplar vat tappat och faktist inte så bra på riktigt....