Annons

Prajm?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Ett fotografiskt nyord på uppgång i svenskan är "prime". Jag utgår från att det uttalas "prajm" även om alla skriver prime.

Den tidiga betydelsen av engelskans "prime lens" var ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd och speciellt höga prestanda. Idag tycks betydelsen ha degenererat till fasta objektiv i största allmänhet, oavsett ljusstyrka och kvalité. Alla objektiv utom zoomar, alltså. Det är lite galet egentligen, eftersom prime generellt brukar beteckna något som är förstklassigt. Alla fasta objektiv är inte förstklassiga. Samtidigt finns det zoomobjektiv som definitivt är förstklassiga.

Jag välkomnar skapande av nya ord i svenskan, men det är bra om stavningen överensstämmer med svensk praxis. Använd gärna "prime" om du vill, men skriv då hellre prajm. Det följer samma logik som många andra försvenskade ord, till exempel:
tape -> tejp
wire -> vajer
mail -> mejl
site -> sajt
live -> lajv
hype -> hajp
hike -> hajk
strike -> strejk
fake -> fejk
fight -> fajt
timing -> tajmning/tajming
rave -> rejv
date -> dejt
skate -> skejt
dime -> dajm/daim

Överens? :cool:

Vet du förresten vad ett primtal är i fotosammanhang? Jo, det är antalet fasta objektiv som man äger. Vad är ditt primtal? 😉

https://en.wikipedia.org/wiki/Prime_lens

Edit: Lagt till några rader i efterhand.
 
Senast ändrad:
Intressant och annorlunda ämne - i motsats till alla framkrystade trådar, som många i detta forum märkligt nog direkt nappar på och ordbajsar i all oändlighet!

Alla presumtiva trådskapare bör följa Ackes genomtänkta och efterföljansvärda inlägg nästa gång skrivlusten blir för stor för att hålla tillbaka!
 
Till att börja med håller jag med Gunnar sträng om att man i första hand bör undvika "utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel". Jag har inget problem med att kalla det "objektiv med fast brännvidd" i stället för "prime lens", och jag har för övrigt inget större behov av att skilja typerna år. Dessutom skiljer vi på Lins som är en komponent i objektivet vilket inte engelskan gör.

Det beror lite på hur länge orden funnits i svenskan för att jag ska bestämma ifall de ska stavas ned j eller inte.
tejp, vajer, hajk, strejk och fejk väljer jag nog utan att tänka, oftast även mejl och sajt.
live, hype, fight och dime är jag mer tveksam till att stava om.

Och som sagt, finns det redan ett bra ord på svenska så känns det mindre angeläget att låna in ett nytt.

PS
Mitt primtal är för övrigt 2:
  1. EF 50 1.8 STM
  2. EF-S 24 STM
DS
 
Jag säger helst skrivtavla, vattenskoter och krockkudde. 🙂
I övrigt så är väl SAOL ett bra riktmärke. Skrivtavla, vattenskoter och krockkudde finns med där.

Det gör whiteboard och airbag också :)

Även exempelvis mejl och sajt finns med på SAOL. Dock inte prajm. Jag följer inte helt ditt resonemang faktiskt.
 
Det gör whiteboard och airbag också :)

Även exempelvis mejl och sajt finns med på SAOL. Dock inte prajm. Jag följer inte helt ditt resonemang faktiskt.
Varken prime eller prajm finns med i SAOL. Ordet är nischat och inte tillräckligt etablerat i det allmänna medvetandet ännu, och kommer sannolikt inte att bli det. Men det hindrar ju inte att de som använder ordet stavar det så att det bättre följer svenska uttalsregler.

Själv fortsätter jag nog att säga fast objektiv och fast brännvidd. Prime eller prajm tillför inget nytt till min vokabulär. 🙂
 
Varken prime eller prajm finns med i SAOL. Ordet är nischat och inte tillräckligt etablerat i det allmänna medvetandet ännu, och kommer sannolikt inte att bli det. Men det hindrar ju inte att de som använder ordet stavar det så att det bättre följer svenska uttalsregler.

Själv fortsätter jag nog att säga fast objektiv och fast brännvidd. Prime eller prajm tillför inget nytt till min vokabulär. 🙂

Jag säger inte att du gör fel, bara att även du är inkonsekvent! Jag tycker alla får göra precis som de vill :)
 
Jag säger inte att du gör fel, bara att även du är inkonsekvent! Jag tycker alla får göra precis som de vill :)
Alla är vi inkonsekventa då och då, men det hindrar ju inte att man jobbar på att minska sin inkonsekvens.

Folk får göra precis som de vill när de kommunicerar, men gemensamma regler/riktlinjer för kommunikation brukar underlätta. Vi har redan idag massor av regler som folk följer automatiskt, utan att ägna en tanke åt dem. Vad gäller stavning av nyord så underlättar det för de allra flesta om stavning och uttal följs åt enligt etablerad praxis. Det är därför som wire har blivit vajer och tape har blivit tejp.

Språk och språkutveckling är, vid sidan av foto, ett ämne som intresserar mig mycket. 😊

Här är en gammal maratontråd på samma tema, för er som vill fördjupa er i diverse svengelska fotouttryck som roar, förbryllar, irriterar eller skaver:
 
Senast ändrad:
Aj, aj, aj, Ulf! Begreppet "primtal" är för mig, matematikälskare, nästintill heligt...:cool:
Fast de primtal som hittills räknats upp i tråden, mina 2 och pickadollens 3 (Fast jag vet ju förstås inte hur i många objentiv de linserna sitter ;) ) så är det primtal även i matematisk mening. Jag blir för övrigt lite förvirrad ibland när termer som är väl etablerade inom ett fack dyker upp i ett helt annat sammanhang och plötsligt betyder något annat, en bilmekaniker, en fotograf och en bagare har t.ex. lite olika uppfattning om vad en plåt är.
Jag håller med om språk är spännande, och mera intressant än jag trodde från början. Av alla år jag gått i skolan,från grundskolan, gymnasium och teknisk högskola så tror jag att det jag haft mest nytta av efteråt ändå var den där extra kursen jag gick på Göteborgs Universitet i engelska.
Det mest intressanta med språk är att det egentligen inte finns något facit.
 
Det mest intressanta med språk är att det egentligen inte finns något facit.
Precis så är det. Det är vi tillsammans, det stora kollektivet, som bestämmer hur språket utvecklas. När tillräckligt många använder ett ord så blir ordet etablerat och därmed ”korrekt”. När tillräckligt många stavar ordet på ett visst sätt så anses den stavningen ”korrekt”. Osv. 🙂
 
Språket utvecklas eller förändras snabbare och snabbare, kanske både på gott och ont. Jag har lite svårt för att hitta de rätta svenska orden ibland under diskussioner om foto och kameror. I alla fall i talspråk.
Jag tror att vi blir väldigt påverkade av engelska och amerikanska och att dessa språk tar över mer och mer.
Spraket far klara sig utmarkt och bor utvecklas aven utan å, ä och ö

Fasta gluggar 10 st M43 och fullformat
 
Herr Harnstrom, jag kommer osokt att tanka pa Helmer Bryds ”Jag vill kyssa dina lappar, Charlotte” med text av Hasse&Tage. 😉

Om vi alla enas om att skippa a, a och o sa kommer dessa tre bokstaver sa smaningom att forsvinna ur svenska spraket.

Fantastiskt!
För den som vill grotta ner sig i lite lättsam läsning om avarter och anomalier i vårt språkbruk kan varmt rekommenderas Sara Lövestams bok "Handbok för språkpoliser". Mycket underhållande och dessutom väldigt lärorik.
 
Fast de primtal som hittills räknats upp i tråden, mina 2 och pickadollens 3 (Fast jag vet ju förstås inte hur i många objentiv de linserna sitter ;) ) så är det primtal även i matematisk mening. Jag blir för övrigt lite förvirrad ibland när termer som är väl etablerade inom ett fack dyker upp i ett helt annat sammanhang och plötsligt betyder något annat, en bilmekaniker, en fotograf och en bagare har t.ex. lite olika uppfattning om vad en plåt är.
Jag håller med om språk är spännande, och mera intressant än jag trodde från början. Av alla år jag gått i skolan,från grundskolan, gymnasium och teknisk högskola så tror jag att det jag haft mest nytta av efteråt ändå var den där extra kursen jag gick på Göteborgs Universitet i engelska.
Det mest intressanta med språk är att det egentligen inte finns något facit.
Jo, det finns ett facit när det gäller begreppet "primtal". Ett primtal är ett tal som endast kan delas med sig själv och 1. Punkt. ;-)
 
Bortsett från det lika uttalet, "prime number" och "prime lens", så tror jag inte att det finns så värst mycket samband mellan orden, så facit gäller enbart för matematiken, även om jag ibland i skolan hävdade att det stod fel där, tills jag blev överbevisad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.