Annons

Powershot S1 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=220620#post220620

Fortfarande inte bestämt mig, som vanligt i framtiden.

Dimage z2 verkade ju ok på pappret, men bilderna var grymt mycket sämre än olympus c-760, så c-760 verkade vara ett ok val. Den kommer ju snart i 4megapixel variant som c-765 för ca 3.800.
Andra kameror jag har funderat på är A80 för 3.200, S50 för 3.700 och S1 för 4.500. Eventuellt kan man väl fundera på Pentax Optio 555 också.

Vad jag vill ha är i första hand bra bild till lågt pris. c-765 såg ut att ge allt detta, men med xd-kort blir den lika dyr som s1. Och s1 har bildstabilisator vilket troligtvis ger bättre bilder med 10x zoom. Frågan är dock om objektivet är lika bra, om 3.2 megapixel räcker osv.

Ett annat alternativ skulle kunna vara sonys pdc(?)-w1 som väl också skall släppas snart, samma problem som olympusen där dock med memory stick som är vansinnigt dyrt. Nikon har ju sina coolpix med men jag har inte upfattat det som att man kan leka manuellt tillräckligt mycket på dessa.

Så om man helst vill hamna på ett pris på ca 4.000kr med minneskort, men ett högre pris är ok om prestandan ökar, vad väljer man då?
Fler megapixlar är kanske inte så intressant om man inte tänker göra a4 förstorningar eller större regelbundet ändå. Allt jag vet är att jag vill ha en kamera, och jag vill bli nöjd efteråt. Nöjdast hade jag nog blivit om jag hade köpt A80 i julas men nu känns den inte aktuell längre med tanke på att det har gått 4månader och den är lika dyr/billig.

Tyvärr verkar inte technikdirekt ha några microdrives längre heller, vilket är trist då det hade varit en poäng till åt s1.
 
Och hur störigt var det inte när G5 egentligen bara kostar några hundra mer.

s1 med 512mb minne och väska kostar 5.8, g5 med 1gb microdrive kostar 6.3.
 
Gå in i en butik och känn på kameran..jag tror du kommer bli "kär" :)
S1 IS är en mycket trevlig kamera..bra mycket trevligare än G5 enligt min mening.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.