Hej Mandi och Elin
Alltså, det är stor skillnad på 12" skärmen och 15", jag skulle säga mycket stor, 15" är widescreen så man får ut väldigt mycket mer i sidled vilket känns som en stor skilland. 15" tummaren är även lite tunnare tror jag, iaf den äldre modellen.
Min powerbook 15" är typ 3-4 år och back in those days var det en sjuk skillnad i bildkvalité´mellan 15" och 12" vet inte vad som hänt på den fronten idag, men jag har upplevet att 12" har en ganska dålig skärm i jämförelse: ljustyrka, bildvinkel, färgegenskaper osv, men detta kanske har ändrats? Skall det jobbas med bilder "bärbart" skulle jag inte rekomendera de 12" skärmarna efter mina erfarenheter.
Att bära runt på 15"den är inga problem som att ta med sig en 12" en 200g chokladkaka i jämförelse kanske, alltså inga problem. En oviktig detalj i jämförelsen. Jag säger som så att vill man ha ett en dator som är helt acceptabel att arbeta med var som helst, en fullgod arbetsstation då är det bara 15" som duger men vill man ha en bra bärbar dator billigt och tänker arbeta med bilder till 90% på den stationära skärmen så är en ibook med "rysshacket" gjuten.
Angående processorkraft o minne så är det jämt lopp båda knäcker ju min gamla 667mhz på mitten o den duger.
Det är skärmen som avgör valet, enligt mej.