Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powerbook 12" vs 15"???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder en 12" ibook, och jämför du hur en powerbook och en ibook ligger prismässigt, så är ibooken en självklart val! Den räcker till stort sett allt som powerbooken räcker till...

Storleken är bra, en bärbar dator är ju till för att vara bärbar. Sen kan man ju köra med extern skärm när man är hemma...
 
overtune skrev:
Jag använder en 12" ibook, och jämför du hur en powerbook och en ibook ligger prismässigt, så är ibooken en självklart val! Den räcker till stort sett allt som powerbooken räcker till...

Storleken är bra, en bärbar dator är ju till för att vara bärbar. Sen kan man ju köra med extern skärm när man är hemma...

førutom om jag vill køra på extern skæærm då det kan vara vældigt skønt at ha verktygen på lappen och bilden på den externa... sedan håller jag med om att en bærbar vør bara bærbar, det ær nog det starkaste argumentet, och så ær ju en 15" inte såååå mycket større ændå... ær det ngn som tycker att 12" ær alldelles før lite?
 
Hej Mandi och Elin :)

Alltså, det är stor skillnad på 12" skärmen och 15", jag skulle säga mycket stor, 15" är widescreen så man får ut väldigt mycket mer i sidled vilket känns som en stor skilland. 15" tummaren är även lite tunnare tror jag, iaf den äldre modellen.
Min powerbook 15" är typ 3-4 år och back in those days var det en sjuk skillnad i bildkvalité´mellan 15" och 12" vet inte vad som hänt på den fronten idag, men jag har upplevet att 12" har en ganska dålig skärm i jämförelse: ljustyrka, bildvinkel, färgegenskaper osv, men detta kanske har ändrats? Skall det jobbas med bilder "bärbart" skulle jag inte rekomendera de 12" skärmarna efter mina erfarenheter.


Att bära runt på 15"den är inga problem som att ta med sig en 12" en 200g chokladkaka i jämförelse kanske, alltså inga problem. En oviktig detalj i jämförelsen. Jag säger som så att vill man ha ett en dator som är helt acceptabel att arbeta med var som helst, en fullgod arbetsstation då är det bara 15" som duger men vill man ha en bra bärbar dator billigt och tänker arbeta med bilder till 90% på den stationära skärmen så är en ibook med "rysshacket" gjuten.

Angående processorkraft o minne så är det jämt lopp båda knäcker ju min gamla 667mhz på mitten o den duger.
Det är skärmen som avgör valet, enligt mej.
 
Som Stefan skrev så ryktas det om uppdatering. Jag är själv sugen men klarar mig bra utan också så först vill jag se om det dyker upp nåt nytt på Mac expo i London i slutet av denna månad eller i San Fransisco i Januari.

Efter att ha upplevt skillnaden mellan G4:eek:rna och G5 så vill jag liksom inte tillbaka. Och kanske de kommer med ännu snabbare bärbara med "intel inside"..? :)

Om inte annat för den som vill det så blir de något äldre burkarna något mindre dyra om de släpper nya.
 
12" är den självklara!

Jag har för tillfället en iBook 12", men ifall jag skulle köpt idag så skulle det blivit en PB 12". Har även kört PB 15" och tyckte då att den var smidig, men nu när jag har en 12" så blir det aldrig större än 12".

Portabel ska man va!!!

:D

Daniel
 
Jag har en PB 12" 1,5Ghz och nu när jag har vant mig vid den smidiga storleken skulle jag aldrig byta till en 15". Hade också mina tvivel på skärmen innan jag köpte den, men med en extern skärm hemma så är det inga problem...

Håller med ovanstående inlägg
- En bärbar dator skall vara just bärbar =)
 
j3n5 skrev:


Jag körde screen spanning doctor på min Ibook den drev lätt en 20" skärm i 1600x1200. Detta gjorde jag med Ibooken i clamshell (ihopfälld).


funkar detta programmet på PB med?

jag hørde i en mac butik att man bara kan køra samma uppløsning på den externa skærmen som PB har...
(tænker då på att tolvan bara har 1024 x 768)

funkar clamshell på PB???


hur stor ær egentligen skillnaden på bildkvaliten mellan de olika skærmarna? i butiken sa de att det inte var så stor skillnad. Och de sæger æven att i booken ær mer en leksak æn ett seriøst verktyg, men hær låter det ju inte så?

blir aningen førvirrad....

Hej bjørn och elin:))
 
mandi skrev:
jag hørde i en mac butik att man bara kan køra samma uppløsning på den externa skærmen som PB har...
(tænker då på att tolvan bara har 1024 x 768)
Då fick du fel besked. Jag kör 1680X1050 på Cinema Display och 1024x768 på PB. Inga problem.
 
mandi skrev:
funkar detta programmet på PB med?

jag hørde i en mac butik att man bara kan køra samma uppløsning på den externa skærmen som PB har...
(tænker då på att tolvan bara har 1024 x 768)

funkar clamshell på PB???


hur stor ær egentligen skillnaden på bildkvaliten mellan de olika skærmarna? i butiken sa de att det inte var så stor skillnad. Och de sæger æven att i booken ær mer en leksak æn ett seriøst verktyg, men hær låter det ju inte så?

blir aningen førvirrad....

Hej bjørn och elin:))

Jag har inte hittat något bra sätt att köra pb:n i clamshell. Största anledningen är att den blir så pass varm under hård belastning att det kan bli en fara för den inbyggda skärmen.

Angående skärmarna så kan jag säga tt jag personligen tycker att det är stor skillnad mellan PB 15 och ibook 12. Jag har kört de sida vid sida, samma kalibrering, färgrymd och med PS CS2. PB:n är otroligt mycket bättre på att återge färger. Personligen tycker jag också PB: slår div. vaio-datorer då deras skärmar har för mycket "hemmabio" glans över sig. PB:n visar färger jämnt över hela skärmen. Om man tittar på en helt grå bild på PB:n och Ibooken så ser man skillnad. PB: håller som sagt samma återgivning över hela skärmen, Ibooken visar en smärre variation av gråskalor. Om detta beror på Ibookens dåliga betraktningsvinkel eller skärmens faktiska färgåtergivning vill jag inte säga. Jag upplever dock skillnad.

Att Ibookens prestanda skulle ligga på leksaksnivå kan jag inte hålla med om. Ser man bara till att ha bra med RAM så finns få begränsingar då det gäller foto. Det sitter i princip samma processor i PB:n och Ibooken. Systembussen är det inte heller någon större skillnad på. Grafikkortet pallar bra mycket mer än vad det är strypt till.

Ibookens ända svaghet är skärmen. Men då måste man betänka att man får en Ibook 12" + en 20" cinema display för samma pris som den billigaste PB 15". PB 12" skulle jag avråda att köpa då Ibooken har i princip allt som PB:n kan erbjuda. SÅ tufft är inte ALU-finish. Ibooken är snyggare..;)
 
Björn Jansson skrev:
Hej Mandi och Elin :)

....Att bära runt på 15"den är inga problem som att ta med sig en 12" en 200g chokladkaka i jämförelse kanske, alltså inga problem. En oviktig detalj i jämförelsen. ....



Där håller jag inte med.
15" är visserligen inte mycket tyngre (400g = ca. 4 mobiltelefoner, modell SonyEricsson K700i) men den är storleksmässigt (relativt) mycket större pga. widescreen skärmen. Nämligen hela 7 cm.

Jämför på bilden: http://www.apple.com/se/powerbook/specs.html

Dessutom kanske man inte har råd med en fin extern skärm när man köper 15". Det är stor prisskillnad mellan PB 15" och 12" (om man ska ha SuperDrive, och det är ett måste enl. min mening).
"Jag sitter hällre och jobbar på en 20" Cinema Display ibland än på en 15" PB skärm alltid."

Sen kan man ju alltid diskutera 12" PB eller iBook (men det är ju en annan diskution :) )

Mandi, jag tror du gör bäst i att kika, känna på och jämför PB 12" och 15" i butik!
Berätta om ditt val när du väl bestämt dig, lycka till.

p.s. Glöm inte köpa trådlös mus och tangent bord om du väljer 12" (15") och extern skärm!
 
tack jens och martin før konkreta svar.

nu verkar det som att ibooken ær ganska bra så dærfør drar jag in den i diskussionen, nu...

jag ær just nu i norge och kommer troligen att stanna hær till april, jag skall delta i en utstællning i april/maj och kommer nog inte att køpa en extern skærm innan dess, det jag vill ha ær en dator som håller før det ja vill ha den till:...

en skærm som jag kan lita på, och en lap som inte ær før dyr... kan jag lita på ibooken så køper jag en 14" kan jag inte det så køper jag en 12 eller 15" PB... æven om jag ær hær och jobbar så ær jag inte så intresserad av att lægga pengar på merr æn vad jag behøver, då køper jag helldre en 17-40mm glugg...

Vill gærna høra mer av er som jæmført de olika laparna...

tack.

/Mandi
 
Hej igen Mandi, vad har du tänkt dig använda datorn till? alltså den bärbara utan extern skärm, om du tänker dig redigera bilder på den en hel del tex i Norge eller på resor osv så jämför skärmarna ibook 14" och powerbook 15" i butik, jag skulle inte vilja jobba långa pass på en 12" bara i värsta fall, glöm inte heller att kolla möjligheten till begagnat, det finns en hel del "fynd" på vårt heliga internet. Har sett okej powerbook 15" mellan 7-10 papp.
 
Vet inte riktigt vad jag ska säga om iBooken. När jag gjorde mitt köp hade de inte det de har idag dessutom visste jag inte att Screeen Spanning Doctor fanns. Anledningarna till att du inte ska köpa iBook idag skulle möjligen vara:

Mindre grafikminne.
Ingen DVI utgång. (i ärlighetens namn har jag inte testat kvalitetsskillnaden mellan DVI och VGA. Tänkte faktiskt göra det till helgen!)

Att sitta och jobba på 12" länge är i faktiskt inte så roligt! Jobbar du i photoshop blir du tvungen att gömma alla paletter (tryck på TAB) för att det ska gå.

Då är 15" bättre med tanke på (storleken), upplösningen och att den är något mer "widescreen".

Jag har inte jämfört ljustyrkan mellan 12" och 15".

Jag tycker du går in i butiken och ber att få datorerna uppställda bredvid varandra och jämför. Du märker ganska snabbt vad du tycker passar dina behov. Se till att få köra just det programmet du kommer att arbeta i.
Man brukar få bra bemötande i butiken om man säger att man inte går ut innan man köpt en dator, det handlar bara om att besämma sig för vilken.

/w a s s e designi.se
 
Jag har en 12" powerbook och en Powermac G5.

Powerbooken är suveränt mobil. Kan ha med den överallt i min Crumplerväska. Skärmen är absolut ingenting att redigera bilder på tycker jag. Som alla laptops är även denna svår att kalibrera bra. Betraktningsvinkeln är inte speciellt bra. Det gäller även 15 tummaren vad jag sett.

Alltså, för bildredigering, använd extern skärm.

En anledning till att välja 15" är att man kan installera mer RAM minne i den, vilket kommer väl till hands i bildarbete.

Så min slutsats är att om man bara ska ha en dator- köp 15 tummaren med en bra extern skärm och mycket RAM minne.

Har du en stationär dator med bra kräm i, köp 12 tum för mobiliteten.

mvh/Stefan
 
såg att nån nämde att ibooken saknar DVI-utgång, det är faktiskt rätt viktigt att tänka på. DVI är en digital utgång från datorn till skärm vilket innebär en mycket bättre bild(skarpare, klarare)
Saknaden av detta är en STOR nackdel för ibooken.
På jobbet har jag arbetat med tft DVI-skärm resp analog och skillanden är faktiskt hyffsat stor.
Mycket att ta hänsyn till men nu tycker jag du skall köpa "at least" en PB 12" men som jag sa tidigare kolla beggat, alla powerbooks från 667dvi(min gamla bok, därav modellnamnet) har DVI utgång.
 
Jag skulle råda er till att vänta med köpet till efter APPLEs PhotoPlus Expo i New York den 19/10. Där kommer Apple med en stor uppdatering i hela pro segmentet, "we unveil Apples latest pro innovations". står det på inbjudningskortet.

New faster Powerbook 1.7GHz Freescale MPC7448 G4:
*New High Definition displays.
*DDR2 memory.
*larger hard drives.
*New chipset..

New faster PowerMac G5:
*2+dualcore PowerPC 970MP (total 4 cores).
*DDR2 memory.
*Improved PCI-Express based graphics .
*improved battery life
*dual-layer SuperDrives included with the systems will be Blu-ray drives.

Sources have also hinted at a photography-related announcement, but very few details are known.
 
Är det bökigt att koppla till en extern skärm 20" cinema display till en Ibook 12" och få det att funka bra?

Skärminställningar och så hålls kvar på ett bra sätt oavsett om man byter datorn till skärmen och så?

Det känns som ovanstående borde vara självklart , men jag vill bara förvissa mig, jag går i tankar på att köpa ovanstående kombination.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.