Annons

Powerbook 12" vs 15"???

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
Jag har bestæmmt mig før att køpa en powerbook G4, men kan inte bestæmma vad jag behøver en 12" eller en 15"???? jag har bestæmt mig før att køpa versionen med dvd brænnare, och kommer att køpa till en extern skærm. men min fråga ær om en 12" ær alldelles før tajt før att arbeta i ps med, det ær fræmst det jag vill ha den till, sen ær det ju en prissillnad på næstan 6000:- mellan de båda, før det kan jag ju få en juste extern skærm... hur funkar det før er, ni som har tolv tummare får gærna dela med er av vad ni tycker.

Ær de kallibrerade nær de ær færska?

Tack.
/Mandi
 
Jag har en 12-tummare med extern Apple Cinema Display 20". Det fungerar perfekt, datorn är liten och behändig. För Photoshop-arbete har jag bilden på den stora skärmen och Filläsaren eller paletter på PowerBooken. 15-tummaren har förvisso en bättre skärm, men är inte lika "bärbar".

Kalibrering av bärbara datorer fungerar inte så bra, omgivningsljuset varierar i styrka och färgtemperatur, och skärmarnas återgivning varierar med betraktningsvinkeln.
 
12-tummaren är smidigare att bära med sig men väl på plats har den enligt min åsikt för liten skärm. 15-tummaren är lite mer att släpa på, men det vägs upp av den större skärmen. Dessutom har 15-tummaren upplyst tangentbord och det är riktigt trevligt.


Johan
 
Fördelen med 12" är dess storlek. Alltid lätt att ha med går lätt ned i en ryggsäck/väska. Det gör att den är ofta med när man är ute och rör på sig. 15" är lite större och otympligare, men som sagt tidigare bättre skärm, bättre grafikkort, har firewire 800 utgång, och en del andra små grejer som 12" inte har.
Jag valde 12" för dess smidighet och tummade där med lite på skärmkvalitet och prestande men fick å andra sidan en utmärkt liten dator som jag har med mig nästan överallt.
Å andra sidan siter jag på en G5 på kontoret och en Imac G5 hemma och jobabr på dessa om jagbehöver en bättre skärm.
15" kanske är ett bättre val om det är den enda dator du tänker använda. 12" är ett lysande bärbart komplement till din stationära dator.
 
Finns det förresten några belägg för att skärmen på en 15" är bättre (inte bara större) än en 12"?

Jag skaffade en Powerbook G4 med 12" och superdrive och är helnöjd med den. När jag är ute och reser är den mycket smidig att bära omkring. Väl hemma kopplar jag den till en extern skärm och tangentbord.

Jag har absolut inte saknat 15".

Dock kan du inte ansluta den allra största Apple Cinema Display med en 12". För det ändamålet behöver du en 15" med speciellt grafikkort, eller en 17".

Frågan är ju också om det är värt att vänta på framtida Intel-baserade laptops. Det borde bli åtminstone 50% mer fart på datorn (?)
 
Personligen kör jag på en 12". När jag arbetar på kontoret ansluter jag en 20" Cimena Display. Är helnöjd.

Personligen ville jag kunna vara mobil och då är alternativet 12". Går inte att jämföra med en 15" enl. min mening. Innan körde jag på en 15" (visserligen PC) och den var inte ett dugg bärbar i jämförelse.

När du jobbar stationärt med en extern skärm ser jag inte att det skulle vara så mycket bättre med en 15" istället för en 12".

Jag tycker att du utan tvekan ska köpa en 12" och komplettera med en bra extern skärm för kontoret.

Varför ska man köpa en bärbar om man inte kan bära med sig den.
 
Jag kör en PB 12" kopplad till en ViewSonic VP191s 19" TFT. Fungerar riktigt bra.

Har Apples trådlösa bluetooth tangentbord och en Microsoft Intellimouse.

Har även en 250GB WesternDigital USB2/FW-disk kopplad till den.
Har satt i lite extra minne, numera är det 1280MB i PowerBooken.


Denna setup fungerar alldeles utmärkt till bildredigering!
Vill jag bära med mig datorn så gör det lilla formatet på 12" allt till ett nöje med sin låga vikt.

Kör på 12" säger jag! Och skaffa en bra extern skärm!
 
"Överlag är Powebook bra Macar, särskilt 15- och 17-tummarna som är fullkomliga arbetsstationer i bärbar form. [...] Powerbook G4 med 12-tumsskärm är och förblir en dyr iBook. Det är främst tre saker som skiljer där Powerbooken har ett bättre chassi, en riktig bildskärmsutgång och lite bättre prestanda. Fast där glömde jag berätta det viktigaste: en prisskillnad på 5000 kronor och bättre batteritid hos iBooken. Apple måste ge 12-tummaren en bättre skärm och kraftfullare elektronik. Som det är nu (april 2005) är detta Apples blekaste Mac. 15-tummaren är en komplett arbetshäst att ta med sig eller flytta mellan olika arbetsplatser. Du har samma anslutningar som på en stationär Mac och det kompromissas ingenstans. [...] 15-tums Powerbook är en bra Mac. [...] Som synes är det minimala skillnader mellan samtliga tre Powerbookar. Låt därför inte klockfrekvenser och tekniska specifikationer vara det som styr ditt inköp. Välj Powerbook utifrån det användningsområde du har i åtanke."

Av Thomas Ytterberg, svenska MacWorld nummer 3, sidorna 48-52, april 2005.

Har ju hänt en del sen dess, bland annat uppgraderades iBook-serien me bättre hårdvara, visst var det i somras det skedde? Sen ryktas det som vanligt att Powerbook-serien ska uppgraderas inom det närmaste, kolla 99mac.se för mer information.
 
Jag kör på en 12" iBook. Tycker den funar perfekt. Jag köpte en bärbar dator, just därför att den skulle vara BÄRBAR. Ska du sen ändå skaffa en större skärm tycker jag helt klart du kan köra på en 12"...

Sen kan du ju fundera över vilken dator som är mest prisvärd, Powerbooken eller ibooken...

en smaksak, jag kör ibook och känner inte att det begränsar mig alls. har kört de flesta program i creative suite på den och har till och med kört lite 3d-program som maya... Funkar alldeles utmärkt!

M.V.H Johan Runesson
 
Tack før svaren!

jag var inne på en mac butik i går och frågade vad skillnaden var på skærmarna han sa att det knappt var någon større skillnad mer æn att 15" var ljusstarkare.... det lutar væll åt en 12" nu nær jag læst era inlægg, vad jag har førstått så ær PB bra mycket stabilare att arbeta med stora bilder på æn iBooken... eller?

/Mandi
 
Fördelen med en Powerbook är att du kan ansluta en extern skärm och ha två olika bilder på skärmarna.

Exempelvis, om du använder Photoshop, så kan du ha verktygspaletten på din Powerbook och själva bilden på din externa skärm.

På en iBook kan du bara visa vad som syns på din laptop på din externa skärm.
 
kpt skrev:
Fördelen med en Powerbook är att du kan ansluta en extern skärm och ha två olika bilder på skärmarna.

Exempelvis, om du använder Photoshop, så kan du ha verktygspaletten på din Powerbook och själva bilden på din externa skärm.

På en iBook kan du bara visa vad som syns på din laptop på din externa skärm.

Nej det stämmer inte riktigt. Den möjligheten är avstängd på iBook och måste aktiveras med gratisprogrammet Screeen Spanning Doctor.
 
divander skrev:
Nej det stämmer inte riktigt. Den möjligheten är avstängd på iBook och måste aktiveras med gratisprogrammet Screeen Spanning Doctor.

Precis. När man använder det programmet stänger man av vissa spärrar i ibooken så den funkar mer som en powerbook. Ibook har stöd för högre upplösning än 1024x768, och har stöd för att ansluta en extern skärm och ha olika bilder på den externa och den inbygda skärmen.

Apple har stängt av dessa funktioner för att göra powerbooken mer attraktiv. Men bara man sätter på funktionerna så finns fullt stöd! :)

M.V.H Johan Runesson
 
Jag är totalt Apple-novis, men tänkte fråga en sak. Jag har en stationär PC men tänkte införskaffa en begagnad bärbar dator också, med vilken jag kan surfa, maila och köra Photoshop. Funderar på en iBook, som ju är så mycket snyggare än de flesta bärbara PC, men undrar lite hur det funkar tillsammans med en PC. Det vore ju bra om man kunde köra trådlöst nätverk mellan dem för att flytta över filer osv. Kommer det att bli några problem? Funkar det att dela extern hårddisk mellan dem (en dator i taget)?

Och en iBook G3, är det nåt att ha i dagsläget? Funkar det att köra nya Tiger OS på en sån?
Nån som vet vikten på en iBook G3 med 12" skärm?

Som ni märker kan jag inte så mycket om Mac, men alla säger ju att det är så mycket bättre än PC, så det kanske är värt ett försök? Eller vad tror ni?

(kanske hade platsat bättre på något mac-forum den här tråden, men jag försöker ändå)

/Daniel
 
Tidigara e hade jag en Ibook 12", bytte den mot en powerbook 15". Jag tycker inte datorn blivit mer otymplig att ta med mig. Iof. har jag den oftast i min LowePro comutrekker. Det enda minus jag kan komma på med PB:n är att den blir varmare när den jobbar. Allt annat är plus. Och då menar jag inte att Ibooken är dålig, tvärt om är det en jättebra dator som orkar mycket och tål en hel del oömm behandling. Min Ibook G4 800Mhz/640Mb ram, körde jag CS2 på. Jag körde också Final Cut Express HD. Men pga. all filmredigering och förmånligt Hem pc-avtal fick det bli en powerbook.

Jag körde screen spanning doctor på min Ibook den drev lätt en 20" skärm i 1600x1200. Detta gjorde jag med Ibooken i clamshell (ihopfälld).

Skulle jag köpa dator utan Hempc-avtal skulle det lätt bli en Ibook 14" på 1.42Mhz. Den känns i princip lika mobil som 12" och den kar lite bättre skärm. Den kan ta 1,5Gb i minne. Det kommer man LÅÅÅNGT med. Även i filmredigering....
 
Min förra iBook var en G3 på 800Mhz med 384MB. På den går det utmärkt att köra OSX 10.4 Tiger. Jag körde även en del enklare Photoshop CS vilket fungerade hyffsat bra. Klart det gick lite segt ibland men det var inget som direkt störde mig.

Jag har för mig att en iBook 12" ligger på ganska exakt 2kg.

Det går utmärkt att använda Mac och pc i samma nätverk. Det finns dock några begränsningar om du vill dela hd. Om du vill partionera med Apples egna filsystem så behöver du ett program på din Windows-pc för att kunna läsa och skriva på den. Det jag använder heter Macdrive och fungerar hur bra som helst. Använder du i stället FAT32 går det utan problem att läsa och skriva från både Mac och pc.
 
Jag kör Tiger och CS2 på en Pismo... 0,4 GHz... och 768 MB RAM... en bunt externa hårddiskar, två skärmar och många program igång samtidigt. Funkar. Vad kan man då inte göra med en ny iBook? En vacker dag ska jag byta, men det har inte högsta prioritet... Byter jag så blir det nog en 12" för att kunna ha den i fotoryggsäcken smidigt o bra...
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag kör Tiger och CS2 på en Pismo... 0,4 GHz... och 768 MB RAM... en bunt externa hårddiskar, två skärmar och många program igång samtidigt. Funkar. Vad kan man då inte göra med en ny iBook? En vacker dag ska jag byta, men det har inte högsta prioritet... Byter jag så blir det nog en 12" för att kunna ha den i fotoryggsäcken smidigt o bra...


Skønt att høra nån tala varmt om 12", har just detta datordilemma sjælv. 12" eller 14", Ibook eller Powerbook? Jag undrar hur stor betydelse det har EGENTLIGEN, jag kan nog bli nøjd med båda modellerna. Det ær svårt att vara konsument... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.