Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Posters-interpolering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Jag har en Canon 30D med 8 megapixlar. Storleken på bilderna blir 2336x3605 pixlar. Bilderna är satta i upplösning 300.

Nu är det så att jag skulle vilja kunna få dem utskrivna upp till storleken 100x70 cm. Jag har hört att det tydligen inte ska vara något större problem. Kan det stämma?

Grejen är att om jag nu tex. laddar upp min bild till Crimsons canvastjänst så säger den att det blir dålig kvalité så fort jag överstiger storleken 40x30.

Blev nästan lite besviken nu när jag fotat så snygga bilder och så kan jag inte få dem större.

Men jag hörde att det finns något som heter Interpolering som man tydligen kan göra i photoshop. Hur gör man det?

Tacksam för hjälp!
 
Hej!

I Photoshop går du in under Image>Image Size och väljer en ny storlek. Du kan ju t.ex. sätta upplösningen till 300 DPI och välja 100x70 cm som slutstorlek (kom ihåg att kryssa i rutan 'Resample image' så att Photoshop interpolerar upp bilden). Det finns lite olika alternativ hur interpoleringen ska göras, t.ex. brukar Bicubic smoother rekommenderas när man gör bilden större. Lägg sedan på lite skärpa på bilden när du är klar så blir det nog bra. Jag har utan problem gjort bilder i 50x70 cm från min gamla 6-megapixel Nikon D70 där jag interpolerat upp på det sättet. På normalt betraktingsavstånd ser det alldeles utmärkt ut.
 
Och jag har dragit upp bilder till 2 x 1,4 meter tagna med mina 12,någonting Nikonkameror. Funkar finfint.

Det som är viktigt att komma ihåg är dessa jätteförstoringar inte behöver vara i 300dpi. Betraktningsavståndet gör att du klarar dig utmärkt med en avsevärt lägre uppösning. Printen jag har tillgång till (HP designJet 10000Z tror jag den heter) klarar av 2,5 meter brett material. Oändligt långt :) och för mina 2 metersförstoringar brukar jag landa på 120-150dpi. I något fall har jag även gått nedåt 100dpi. Det räcker finfint med denna i vanliga fall alldeles för låga upplösning.

På en 70 x 100 så klarar du dig med runt 200 dpi enligt min smak. Du bör dock komma ihåg att bilden blir mjukare när du interpolerar den. Dvs skärpan avtar. Dessutom blir eventuella artefakter ännu tydligare efter en interpolering. Det gör att du måste/bör efterbehandla bilderna på ett annat sätt för att bli så pass bra som möjligt när de skall dras upp så pass stort

Det är alltså viktigt att bilden är så pass bra som möjligt. För mig så funkar det absolut bäst om originalet är en råfil. En jpg tagen i högsta kvalitet brukar också fungera. Du kommer också att märka att en eventuell felaktigt lagd skärpa mommer att synas tydligare.
 
* Vad är 'Resample image' i den svenska verisionen?

* "Man måste/bör efterbehandla bilderna på ett annat sätt..."
På vilket sätt då?

* Sedan när det gäller skärpan, hur mycket/vilka värden är att * rekommendera? Kör man med oskarp mask då eller smart skärpa?

* Bör man spara bilden i 16bitars Adobe RGB när man skickar den till labbet sedan eller räcker det med 8 bitars sRGB? i .tif-format? Då blir ju bildfilen lite mindre och lättare att skicka.
 
Gjorde för några år sedan en förstoring (100 x 70 cm) av en bild som jag hade tagit med en Nikon D70. En kamera som har 6M-pixlar. Metoden jag använde var den som Scott Kelby beskriver i sina böcker, d v s sätta upplösningen till 360 och använda Bicubic sharper. Han pladdar på som vanligt att det inte är klokt att sätta upplösningen till 360, men testa och se resultatet. Jag testade och blev mycket nöjd med resultatet.

/Gunnar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.