Astroscapist
Aktiv medlem
Det belopp som prylen har sålts för är vad den var värd vid försäljningstillfället. Om posten inte godtar det så bör man nog akta sig för att använda deras rekommenderade försändelsetjänst.
Det är ju där vi tycker olika. Om jag skulle sälja min beg 6D till dig för 20.000kr så skulle jag inte anta att posten skulle ersätta mig det beloppet när en ny kostar 12.000kr från affär.
Dessutom är jag av den naturen att inget byta av ägare har skett i detta fall. Hade du köpt min 6D och jag skickat den på posten till dig så ska inte du betala för en vara du aldrig fått. Den fighten bör jag som sålt varan ta med Posten och då gäller inte det framtida affärens uppgörelse. Utan vad jag skulle behöva bli ersatt för att kunna få en likvärdig vara.
Sen när jag fått pengarna får jag leta upp den för det priset och sen sälja för överpris till dig.
Kanske enklare att tänka så här.
Du köper en tavla av mig för 3000kr.
Det kostar mig 220kr med helgens rabatt att producera tavlan. Posten blir bestulen. De ska ersätta mig för att producera en ny som numera kostar 1300kr inkl frakt att tillverka.
Så hade jag tyckt varit rättvist.
Senast ändrad: