Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttplotter?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Copy_Con

Aktiv medlem
Fler och fler porträttfotografer går över till att fota digitalt, oftast med bakstycken till div. mellanformatskameror. Många av dessa vill själva kunna göra "papperskopior" till sina kunder utan att ha tillräcklig ekonomi för att köpa sig ett labb. Detta resulterar i att många köper en "billig" bläckstråleskrivare som de använder till att skriva ut sina bilder på. Enligt olika tester och undersökningar så skall bläcket hålla "minst lika länge som en konventionell kopia", men detta är jag väldigt tveksam till.
Jag vill absolut inte ha mina bröllopsbilder utskrivna med bläck!

Vore intressant att höra lite synpunkter om detta.

Jag håller med dig!

Jag plåtar både digitalt och analogt.
De gånger jag vill ha ut en digital bild på papper så vänder jag mig till mitt labb som kör ut den på "riktigt" fotopapper.

Däremot så tror jag att bläckskrivarna snart är uppe i hållbarheter som motsvarar silverpapper, och då menar jag inte vad tillverkarna skryter med utan IRL.

/Micke

Är antagligen en kostnadsfråga för fotografen som vill överleva och betala hyran innan månadsskifter. Går ju att fråga vilken metod som används om man vill vara säker,och då ev.välja annan hovfotograf..Fast å andra sidan verkar skilsmässorna stå som spön ibacken så bilden kanske överlever både ex 1 och ex 2..
mvh/gunte..

?\i]gunte skrev:[/i]
Är antagligen en kostnadsfråga för fotografen som vill överleva och betala hyran innan månadsskifter. Går ju att fråga vilken metod som används om man vill vara säker,och då ev.välja annan hovfotograf..Fast å andra sidan verkar skilsmässorna stå som spön ibacken så bilden kanske överlever både ex 1 och ex 2..
mvh/gunte..
[/QUOTE]

Självklart är det en kostnadsfråga, då det är väldigt svårt att få upp en ordentlig lönsamhet enbart genom att fota porträtt.
Men det som oroar mig i förlängningen är att mer och mer fotografer levererar kopior på detta sätt som jag inte anser vara tillräckligt beprövat. Jag har haft tillgång till ett flertal Epsonskrivare, med hållbarhet mellan 5-100 år, och med tanke på deras (och andras) tidigare missar, där det visat sig att bläcket inte var ordentligt pigmenterat, papperskvaliteten för dålig osv så har jag väldigt svårt att tro att en utskrift håller lika bra som en kopia. Sen är ju inte lika bra kvalitetsmässigt, man ser ju fortfarande "bläckprickarna".

usch va dåligt om det finns porträttfotografer skriver ut sina bilder på skrivare.
jag har dock inte hört någon i min bekantskapskrets som gör det och själv ser jag alltid till att göra riktiga fotokopior på bilderna.
självklart ska kunden ha samma kvalité som vanligt på sina kopior även om man plåtat digitalt!!
eftersom det inte är dyrt att göra fotokopior så är det riktigt lamt av fotografer att göra så mot kunderna, tycker jag.

förresten, riktiga fotokopior på de digitala bilderna är på just riktiga fotopapper.. det behövs inga fnuttar runt ordet riktiga.. ;o)

Kanske man kan använda det för att visa vilka hur bilderna blev och ge kunden chans att beställa enskilda kopier, men inte som färdigt resultat.
Totalt oacceptabelt!!!

Att ge kunderna sämre varor och hänvisa att det beror på utrustningen (digitalt) är både korkat och oprofessionellt!!!

Byt fotograf om ni hamnar hos en sådan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar