** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Porträttobjektiv

Tinab66

Ny medlem
Hjälp!!
Om man ska välja endast ett porträttobjektiv till Nikon D300.
Vilken av följande är bästa alternativet - eller fins det ett annat som är ännu bättre?/prisvärt och i så fall varför

50 mm f/1.8 Nikkor
AF 85 mm f/1.4 Nikkor 85mm f/2.0 AI-S or AI:
85mm f/2.0 AI-S or AI:
AF 105 mm f/2 DC Nikkor
105 mm f/2.5 Nikkor (Gauss design)
85 mm f/1.4 Nikkor (MF, AIS)

Ticktack

Hjälp!!
Om man ska välja endast ett porträttobjektiv till Nikon D300.
Vilken av följande är bästa alternativet - eller fins det ett annat som är ännu bättre?/prisvärt och i så fall varför

50 mm f/1.8 Nikkor
AF 85 mm f/1.4 Nikkor 85mm f/2.0 AI-S or AI:
85mm f/2.0 AI-S or AI:
AF 105 mm f/2 DC Nikkor
105 mm f/2.5 Nikkor (Gauss design)
85 mm f/1.4 Nikkor (MF, AIS)

Ticktack

jag har själv använt:
Af nikkor 50mm f/1.8
AF nikkor 85mm f/1.8
Nikkor 85mm f/2.0 AI-S
Nikkor 105 mm f/2.5 AI-s

som porträttlins skulle jag i första hand välja någon av 85mm-linserna. antingen den med manuellt fokus för dess lilla storlek och bra prestanda, eller med autofokus för bekvämlighetens skull.
En begagnad 85/2,0 AI-s borde du kunna hitta för ca 2000 kr.

å andra sidan får du en mycket bra lins för mindre pengar med AF 50/1,8 också. den är också mycket mindre och lättare än AF 85/1,8.

det bästa rådet jag kan ge är att gå till en kamerabutik och testa dem på din d300 och se hur de känns och vilken du föredrar.

Ingetdera. Välj 18-2oo, ställ in bländare 8 och kör. För övrigt...AIK är mästare..vem f..n bryr sig om porträttobjektiv hit eller dit...
JB

jag har själv använt:
Af nikkor 50mm f/1.8
AF nikkor 85mm f/1.8
Nikkor 85mm f/2.0 AI-S
Nikkor 105 mm f/2.5 AI-s

som porträttlins skulle jag i första hand välja någon av 85mm-linserna. antingen den med manuellt fokus för dess lilla storlek och bra prestanda, eller med autofokus för bekvämlighetens skull.
En begagnad 85/2,0 AI-s borde du kunna hitta för ca 2000 kr.

å andra sidan får du en mycket bra lins för mindre pengar med AF 50/1,8 också. den är också mycket mindre och lättare än AF 85/1,8.

det bästa rådet jag kan ge är att gå till en kamerabutik och testa dem på din d300 och se hur de känns och vilken du föredrar.

85/2 är väl inte känt för att vara det skarpaste objektivet i kameraväskan? Begagnatpriserna brukar dock vara högst beskedliga, runt 800 upp till tusenlappen på tradera.

Personligen trivs jag väldigt bra med min 105/2,5 ais. Skarpt redan på full öppning, mycket fin bokeh och i min smak bra brännvidd. Går att hitta runt tusenlappen om man har lite tur.

50/1,8 har jag använt en del, litet och lätt.. men ack så tråkigt på DX. Direkt ful bokeh och lite för kort brännvidd.

• 50 mm f/1.8 Nikkor - Litet, nätt och skarpt som attan
  • AF 85 mm f/1.4 Nikkor - Förstahandsvalet om plånboken är stinn
  • 85mm f/2.0 AI-S or AI - Nja, inte det bästa Nikon producerat
  • AF 105 mm f/2 DC Nikkor - Tillverkas inte längre men riktigt bra
  • 105 mm f/2.5 Nikkor (Gauss design) - Prisvärt budgetalternativ till 1,4:eek:rna
  • 85 mm f/1.4 Nikkor (MF, AIS) - Gediget byggd och ruggigt skarp, dock svårfokuserad på de största bländarna

Nu kommer jag få mothugg direkt men jag tycker ändå att det är otroligt svårt att fokusera korrekt med manuell optik på D300. Det är mycket lättare om man byter till en mattskiva med snittbild men det kräver fortfarande en del träning. Skärpedjupet på standardmattskivan motsvarar f/2,8-3,5 någonting och det förslår inte långt när man arbetar på f/1,4-2. För min del var inte heller "gröna pricken" exakt nog, det enda som fungerade var snittbild och gott om tid.

Den uppenbara frågan är egentligen vilken ekonomi du har. En AF 85/1,4 kostar 15000kr ny och en 50/1,8 1600kr, det är nästan en faktor 10 i pris. En annan intressant fråga är varför du inte tagit med AF85/1,8 som förmodligen är det mest prisvärda i det här brännviddsområdet (ca 2500kr beg, 4000kr ny).

Om du bestämmer dig för att köpa en 85/1,4 AIS får du gärna höra av dig, jag har länge tänkt sälja min utan att komma till skott.

Jag har bägge 85:eek:rna...

Tycker att 1,4 är grym alltså, även om priset nytt (billigaste stället för ett tag sedan en bra bit över 13 000 i sverige är väldigt högt)

Jag fick ta i det begagnat, nästan halva det priset då kändes de ändå värt det. Även om de också är högt...

Medan 85 1,8 är också grymt bra. Jag har fått för mig att den inte är så mycket "sämre" på en småformatskamera än 1,4. Även om bygg kvalitén är ju ännu högre på 1,4an

Hur mycket kör du porträtt?

Tyvärr blir de där objektiven väldigt begränsade, fast 50 är ju mera flexibelt, men jag älskar verkligen dom porträtt objektiven. Så de är värt för mig att de är lite "snäva"

Vet inte om du blev nå klokare av detta...

De enda minuset för mitt förslag för dig 85 1,8 är att vid autofokus rör sig "vredet" på objektivet, så man får hålla handen nån annanstans, men de är mer en vanesak än ett jättefall.

Är du intresserad av fasta 85 1,8 så kan jag vara beredd att sälja det jag har.

Lycka till...

Återigen tipsar jag om 105/2.8 VR som enligt mig är en jättebra porträttglugg som kan fås för ca 6500kr begagnat. Dessutom får du ju makrofunktionen på köpet! :)

60/2.8 är väll inte helt fel heller?

"Nya" 60/2.8G är helt OK för porträtt också, även om fokus ibland letar lite på min D300 (den gamla har ful bokeh och är inte så bra om man inte har bra koll på bakgrunden). Jag använder faktiskt dock helst min AF-S 105/2.8 VR för porträtt om jag har möjlighet att backa så mycket som krävs. Den har hyfsat snabb AF och snygg bokeh. Jag har faktiskt också AF 85/1.8D som jag använde till porträtt tidigare, men sedan jag skaffade AF-S 105/2.8 VR har jag faktiskt inte använt den mycket alls. Jag föredrar helt enkelt 105:an, både handhavandemässigt och bildmässigt.

Det nya 85/3.5-makrot kan ju också vara intressant, även om det kan vara lite begränsande med att bara ha 3.5 som största bländare. Det beror ju på vilken typ av porträtt du tar dock. Jag brukar ligga mellan bländare 4 och 5.6 ändå för att få skärpedjup över de delar jag vill. Hur bokehn ser ut på den vet vi ju inte än dock, utan det återstår att se.

Jag skulle hålla fram 105/2,5 eller 85/1,8 som de prisvärdaste.
50/1,8 är ännu prisvärdare men lämpligheten som porträttoptik kan man ju givetvis fråga sig.

Skillnaden mellan 85/1,8 och 1,4 är markant men inte i närheten av försvarbar om du inte har väldans massa pengar över!

105/1,8 går att få tag i och är en toppenglugg även om den är i dyraste laget kanske. I mjukt ljus är den oslagbar dock!

Glöm inte Samyang 85/1,4. Det är lika bra som de allra dyraste 85:eek:rna vid full glugg, men kostar bara tretusen spänn, nytt.

Personligen skulle jag hellre byta till en D700 och köra med manuella billiga objektiv än köpa snordyra AF-objektiv, såsom 85/1,4 AF-D. Det är ungefär samma prisskillnad, men bildresultatet är något helt annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar