Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv - D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel B

Aktiv medlem
Är ute i köpas tankar och i detta fall leder forum läsning till mer osäkerhet och frågor. Jag är ute efter ett ljusstarkt porträttobjektiv till min Nikon D60, har kännt efter lite med mitt nuvarande Sigma 18-200 OS HSM och 50-60mm känns som en bra bränvidd. Vid lägre brännvidder känns det som om näsan blir lite stor, men kanske har fel.

Av den läsning jag har från forumen verkar det som nedanstående objektiv är de som uppskattas och hurras av användarna. Jag har svårt att välja
så all hjälp är av tacksamhet.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G
Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S 60/2,8 G ED Micro

Sigma EX 30/1,4 DC HSM
Sigma EX 50/1,4 DG HSM

(utesluter Nikon AF 50/1,8 då den saknar autofokus på D60, vilket är frugans enda krav)

Jag har precis köpt ett 35/1.8G och är mycket nöjd än så länge (bara haft det i fyra dagar), men jag hade nog satsat på lite längre brännvidd om jag bara skulle använda det till porträtt. Tror att 60/2.8 macro är ett väldigt bra val, då får du lagom portättbrännvidd plus att du får macrofunktion, vilket kan vara väldigt roligt. 50/1.4G kan vara ett alternativ om du vill ha möjlighet till väldigt kort skärpedjup.

Är Sigmas 50/1,4 att välja framför Sigmas? Stora skillnaden verkar vara filterdiametern på Nikons 58mm vs Sigmas 77mm.

Har filterdiametern någon effekt på avseende ljus eller är det bara en kosmetiskt funktion?

Sigmas ska vara något skarpare än Nikons, men mycket tyngre, 505g mot 290g. Sigma har ibland problem med front och bakfokus. Sen är ju Nikongluggen nästan tusenlappen billagre.
Filterdiametern har mest med själva konstruktionen att göra, om jag inte fått fel för mig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto