Annons

Porträttobjektiv..Canon EF 50/1,4 USM vs Tamron AF 28-75/2,8 XR Di

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Porträttobjektiv..Canon EF 50/1,4 USM vs Tamron AF 28-75/2,8 XR Di

Till en Canon 10D då.

Jag använder oftast f/2.8 vid porträtt..sällan större bländare..då borde rimligtvis Tamronobjektivet vara ett bättre val då den är så pass skarp..eller har ni någon annan åsikt?

Faktum är att Tamronobjektivet t.o.m är något billigare..

Senast ändrad:
Av "alla" inläggen att döma så antar jag att ni håller med om mina slutsatser..objektivet är beställt :)

[ironi]
NEJ! Det kommer att bli helt fel! Det kommer aldrig att gå! Du skulle beställt den andra!
[/ironi]

/Pontus

Bra.. då kan du ju utnyttja dem ;)

Ett EF 50/1.4 från B&H, komplett med motljusskydd (inkl. alla avgifter) kostar 3600:-

Du säger själv att du ofta använder f2.8 eller något mindre. Betänk att Tamronet måste jobba på full öppning, medans EF 50/1.4 är nedbländat 2 steg då.. det kommer att visa sig i skärpan (även om jag oxå tycker att det var bra).

Naturligtvis är det mer mångsidigt än ett fast 50mm.. men jag tycker nog inte i detta fallet att tamronet är ett bättre val..

Shit.. du väntade nästan en hel t i m m e på svar... :D

Det jag använder är f/2.8 till f/4..någon enstaka gång har jag använt f/1.8.

Jag kollade på testen du gjorde och på FOTO:s test och Tamronobjektivet var ju riktigt skarp även vid full öppning...det jag skulle sakna tror jag är USM...men åh andra sidan får jag en zoom..och skulle jag behöva f/1.8 har jag ju alltid Canon 50mm f/1.8 att tillgå..en timma javisst, men det var många som kollat på tråden utan att skriva något ;-)

Jag testar givetvis objektivet så fort jag får det..men jag tror nog att jag blir nöjd..mycket objektiv för pengarna..föredrar oxå att köpa den i sverige.

/Kim som nu ska rengöra sensorn..bildexempel på resultatet kommer.

Det blir säkert bra med tamronet oxå.. fast det var visst någon här som hade fått fel på sin glugg.. den vägrade fokusera korrekt på 28mm..och bara där...

Hade en ny EF 50/1,4 från B&H som inte kunde fokusera riktigt och fick då byta till en Tamron 28-75/2.8 istället för en ny 50:a. Har sedan tidigare en EF 50/1.8 I som är något mer gedigen än EF 50/1.8 II. Fokuseringen på Tamronzoomen är ganska tyst (tystare än min 50/1.8). Nackdelen är att den yttersta ringen rör på sig vid fokusering. (Men man har dock plats för vänsterhanden på zoomringen istället).

Har dock inte gjort någon jämförelse skärpemässigt med andra objektiv men jag ska göra ett test framöver.

En prisvärd glugg.

Jag har inte haft några problem med 28:a läget och bländare 2.8 som någon tidigare skrev om.

Fotar visserligen analogt men har köpt ett Tamron i.a.f. och har bara lovord att säga om det. Focuseringen är mycket snabb i kombination med min F100.

/pl

Det låter bra det! jag blir säkert nöjd :)

För de som var intresserad av sensorrengöringen så är tråden om den här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar