ANNONS
Annons

Porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaseger

Ny medlem
Jag har som intresse att vara hästfotograf och sälja bilder från t.ex. tävlingar, fotouppdrag mm. Kolla gärna www.ebbaseger.webs.com :)
Nu funderar jag om jag även ska börja fotografera "fri porträtt", alltså porträtt ute i naturen. Gillar nämligen inte studio, och har inte tillgång till någon heller. Ska antagligen göra en photoshoot med några vänner som portfolio.

Söker lite idéer på teman mm. Idéer på vad man kan göra som gör att bilden fångar intresse. Har du några tips??

Jag har rätt så begränsad utrustning,
och har inte heller råd med så mycket mer eftersom jag lägg ner nästan all min fritid på hästarna och tävling. Men det jag har just nu är:

Sony a200
Sony objektiv 3.5-5.6/18-70
Hama stativ 160 cm.

Vill gärna ha tips på hur jag ska göra för att få så bra resultat som möjligt.
Brukar stjäla mina småbröder ibland och fotografera dom. Har några riktigt fina bilder på min äldsta lillebror tillsammans med lite olika kattungar :)

Bilagor

• 2009 09 04 uppsala + kaninungar 126red2 kopiera.jpg
    2009 09 04 uppsala + kaninungar 126red2 kopiera.jpg
    60.5 KB · Visningar: 765
Om du har råd så inhandla gärna ett Minolta 50/1.7 eller ett nytt Sony DT 50/1.8! Kommer förenkla porträttfotograferingen väldigt mycket!

Ganska enkelt, man får ju mycket bättre skärpa vid större bländare samt mindre skärpedjup!
Allting är ju nästan bättre än kitobjektivet dessutom!

Ganska enkelt, man får ju mycket bättre skärpa vid större bländare samt mindre skärpedjup!
Allting är ju nästan bättre än kitobjektivet dessutom!

Mer skärpa eller oskärpa ger inte per automatik "bättre" porträttbilder! Komposition och rekvisita tycker jag är viktigare i porträttbilder. Man skall ju beskriva den man fotar på ett bra sätt.

Tack så mycket för alla tips :)
Tror tyvärr inte att jag har råd med dom där objektiven, jag får 1000 kr i månaden och då går 500 kr nästan varje månad till träningar. Men då har jag ju lite att spara till i alla fall ;)

Nu skojar ni väl? Är verkligen rådet till en fjortonåring för att förbättra porträtten att köpa ett dyrare objektiv? Det var ju inte ett enkelt förslag som ens var ett bra förslag.

Jag börjar mer och mer bli övertygad om att alla proffsamatörer fick sina kameror beslagtna en heldag, och få enbart en fotomobil och tvingas plåta med den hela dagen tills det blir bra bilder.

Jag tycker Ebba kollar i videoförslagen och går ut och provar. Mina förslag är att se till att hålla sig i skuggan om det är sol ute, prova att använda inbyggda blixten om det är mycket sol ute (blir det inte bra, sluta med den i så fall), vända upp modellen mot snett mot ljuset men inte direkt solljus. Kolla bakgrunden så det inte blir plåttrigt. Har man en kompis som hjälpreda kanske den kan hålla en stor frigolitskiva som reflektor så det kommer lite ljus på skuggsidan av ansiktet. Mer komplicerat behöver det inte vara (till en början i alla fall). Skit i skärpedjup och sånt till en början, se till att exponera rätt och håll rent i bakgrunden.

Prata och skratta med modellobjektet så denna är på gott humör. Unga modeller tröttnar snart om fotografen försvinner in i inställningar i kameran.

En ljuskälla och en reflektor är mycket lättare att hantera än hundra blixtar, tusen inställningar och noll fokus på modellen.

Visst är det bättre att öva kompositioner och liknande innan, men det tog jag för givet att TS hade gjort med tanke på de tidigare erfarenheterna (hon var ju tydligen väldigt nöjd de tidigare resultaten)!

Bakgrunden som Göran säger är viktigt.
Finns det någon stor enfärgad vägg tex så kan du placera modellen framför den (men kanske inte precis vid väggen).
Det kan vara bra om du kör i teleläget med ditt objektiv för då får du lättare till en bakgrund som inte är störande (det blir ju mindre saker som får "plats" bakom modellen).

Har du någon stor kartongskiva så kan du limma på aluminiumfolie och göra en billig reflexskärm som någon kan hålla vid sidan av modellen för att få lite mer "kräm" i bilderna.

Senast ändrad:
Mats tips med kartong + alu-folie är alldeles utmärkt, problemet är hur man "fäster upp det" i rätt vinkel utan att ha en medhjälpare med sig... Ett annat billighetstips är att inhandla ett vitt/matterat genomskinligt duschdraperi (kan man hitta för en knapp hundralapp på t.ex Jysk!).

Solen snett i ryggen, se till att den lyser genom draperiet på modellen (draperiet ska alltså "skugga" modellen).

Prophoto-länken är ganska bra, där finns en del praktiska tips att ta med sig...

Ett exempel på en "duschdraperi över tvättlina-bild", med vit vägg bredvid:
(tagen med D40+kitobjektiv 18-55! :) )

PS:
Bilden på bror med katt är bra... :) Men det är svårt med "fläckigt" ljus om det inte är speciella effekter man vill framkalla. Det ser ut som om du stått i kuggning av något lövverk eller något - han har en tufs på huvudet som är alldeles utblåst vit.
DS

Bilagor

• portrait.jpg
    portrait.jpg
    65.9 KB · Visningar: 352
Jättebra tips, tack så mycket :D

Bilden på min lillebror var igentligen inte tänkt att vara en sån "bra" bild, utan den tog jag mest för att han tyckte så mycket om katten. Vi stog bland en massa äppelträd och med rätt så starkt solljus, så det är ju inte precis det bästa..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar