Annons

Porträttfotografering - problem

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig ser hennes knä och händer skarpare ut.
För att förvissa dig om att ditt objektiv är justerat mot ditt kamerahus, ställ upp 5 tändsticksaskar så här med en ask mellanrum i djupled:
_
.._
...._
......_
........_
.
.
.
.kamera

Focusera på asken i mitten och se till att din kamera sitter på stativ eller i alla fall mot ett bord så att det itne rör sig. Gå så nära du kan men backa gärna några cm från närgränsen.
Fota med F 1,8 4 och 8 för att se skillnader. På F1.8 ser du förstås enklast om skärpan hamnar just på mittenasken.


Jag använde mig av en tidning för att kolla fokuspunkten med olika bländarvärden och fokuset hamnar precis där jag satt punkten, så det verkar inte vara något fel på kamera eller objektiv i alla fall.
 
Tja, som en liten hjälp på vägen så tycker jag att din bild ser mjuk ut snarare än att den drabbats av rörelseoskärpa. Her sett betydligt skarpare bilder ner på bländare 1,4 (iofs med 50/4,1-objektiv). Det finns ju länkar till t ex dpreview om man vill kolla upp hur objektiv ter sig på olika bländare, men jag tror personligen att du lyckats få fokusplanet på något annat ställe än på modellens ansikte/öga. Testa att vara petnoga och ställa in fokus manuellt på pländare 1,8, som en start. Då vet du om det är ett optiskt fel eller om det är AF som spökar. Du får vara systematisk i din felsökning, helt enkelt.

Lycka till!
 
Du får välja den fokuspunkt som är närmast området du vill ha skärpan på, annars blir det fel.

Dessutom är objektivet skarpt i mitten och oskarpt i kanterna på så låga bländartal. Det märks speciellt med helkropp då ansiktet hamnar där objektivet presterar som sämst.
 
Det mesta har väl redan sagts, men jag vill gärna sammanfatta vad som framförts.

1. Ögon ska vara skarpa, annars blir porträtt dåliga.
2. Skärpedjupet är extremt kort vid så stora bländare.
3. Om du har ögonen i utkanten av en komposition så faller de i objektivets dåliga skärpeområde.
4. Om du måste vrida på kameran efter att ha satt skärpan på ögonen förändras avståndet till ögonen. Om det betyder något beror på skärpedjup och avstånd till modellen.

Din exempelbild tycker jag ser ut att ha skärpan på modellens knä, ungefär. Det vore nog klokt att kolla att autofokusen verkligen fungerar som den ska. Använd t.ex. metoden med tändsticksaskarna, eller något annat du kan komma på.

Detta är inte raketvetenskap, det är klart att du kan ta skarapa modellbilder med din utrustning!

Per.
 
Svårt att se på en så liten bild men har du kollat så att inte skärpan helt enkelt ligger på något annat ställe än ansiktet. Som tidigare skrivet så ger inte 1,8 mycket till skärpedjup så det är väldigt lätt hänt att man svajar lite eller helt enkelt inte riktigt fått fokus där man tänkt sig och därmed missar skärpan på ansiktet i det här fallet. Prova att gå upp till b4 eller ännu hellre 8 och testa så ser du iaf om objektivet ger bra skärpa eller inte..

/Micke

Jag tycker att det ser ut som om skärpan hamnat på knät.
Jag har exakt samma utrustning, men har aldrig upplevt dina "problem".
Prova att välja en en fukospunkt istället för automatisk. Så kan du ju välja var du vill lägga fokusen.
 
På korta avstånd funkar ju autofokusen och jag får skarpa bilder. T ex nära porträtt (men då behöver jag oftast heller inte komponera om). Då hamnar fokus där jag vill ha det.

Jag har även gjort ett litet test på en tidning genom att sätta autofokus på en liten rubrik och sedan fotat med olika bländarvärden, funkar alldeles utmärkt och autofokusen fokuserar på rubriken utan problem. Så det verkar inte vara något fel på kamera eller objektiv.

Men så fort det rör sig om helkroppsbilder så blir det fel! Jag får ju gå rätt så långt bort för att få med en hel kropp med 50 mm om det kan vara det som blir fel??

Jag har börjat använda dom andra fokuspunkterna (jag brukar ha den inställt på fokuspunkten i mitten för enkelhetens skull, men inte automatisk fokuspunkt), men har inte hunnit prova på helkroppsfoto.


Blir galen på detta! Det är sååå irriterande! NÅT är det ju jag gör fel helt enkelt!

Ingen som vill komma hit och hålla fotokurs? hihihihihihi....
 
Du får välja den fokuspunkt som är närmast området du vill ha skärpan på, annars blir det fel.

Dessutom är objektivet skarpt i mitten och oskarpt i kanterna på så låga bländartal. Det märks speciellt med helkropp då ansiktet hamnar där objektivet presterar som sämst.


Men om jag sätter fokuspunkten i ansiktet borde det ju vara det som blir skarpt? Även fast jag komponerar om....eller?
 
Det kanske går att ordna! Har du kollat om det finns någpn fotoklubb i närheten? Var bor du?

Per.


Hmmm, det finns nog i fotoklubb i Köping men jag vet inte om dom håller kurser.

Själv bor jag i lilla Kolsva, 1 mil norr om Köping. (för er som inte har koll på alla städer i Sverige så ligger Köping mellan Västerås och Arboga) hihihihi
 
Men om jag sätter fokuspunkten i ansiktet borde det ju vara det som blir skarpt? Även fast jag komponerar om....eller?

Själva poängen med fokuspunkter är att kunna sätta skärpa utan att komponera om. Precis som nån tidigare skrev i tråden så ändra fokusplanet om du komponerar om. Det blir särskilt tydligt ju kortare skärpedjup/närmare objektet du är.
 
Själva poängen med fokuspunkter är att kunna sätta skärpa utan att komponera om. Precis som nån tidigare skrev i tråden så ändra fokusplanet om du komponerar om. Det blir särskilt tydligt ju kortare skärpedjup/närmare objektet du är.

Hmm, fast jag tycker det märks mer i så fall på längre avstånd, eftersom det är där jag har problem.

*sliter snart mitt hår*
 
Hmm, fast jag tycker det märks mer i så fall på längre avstånd, eftersom det är där jag har problem.

*sliter snart mitt hår*

Kolla då på bilderna om de generellt är skarpa i mitten och oskarpa i ansikten. Som jag skrev i ett tidigare inlägg presterar linsen som sämst i kanterna och vid lågt bländarvärde. Det blir suddigt där ansiktet är vid helkropp.
 
Kolla då på bilderna om de generellt är skarpa i mitten och oskarpa i ansikten. Som jag skrev i ett tidigare inlägg presterar linsen som sämst i kanterna och vid lågt bländarvärde. Det blir suddigt där ansiktet är vid helkropp.

Jo precis så är det!!
Tar jag helkropp så är den tröja/jacka personen har på sig mer skarp än ansiktet.

DÅÅÅ är jag med!......tror jag.....TACK!

Så blända upp är det som gäller alltså för att få ansiktet skarpt också?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.