Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PorträttDIA-kampen...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Står och velar mellan Provia och Astia för en porträtt-fotografering inomhus med blixt.
Bägge med 100ASA.
Vad skiljer dessa filmer mest åt?
Jag vill inte ha för hög kontrast som negativ film ger. Ändå ska inte bilderna se men-lösa ut.

har fotat en hel del med 100VS i studio, gillar den som fasen..

Provia 100F ger också väldigt fina färger i studio. men lite för kontrastig för min smak

mvh: Adam

Kontrast-omfånget

PerFogelberg skrev:
Jag har inte något svar på din fråga utan undrar bara varför du ska plåta med dia?

Varför DIA? Jo, jag har en del erfarenhet av bägge film-typerna, DIA och neg och har upplevt att DIA har en mjukare kontrast än negativ-film.

teamfoto skrev:
har fotat en hel del med 100VS i studio, gillar den som fasen..

Provia 100F ger också väldigt fina färger i studio. men lite för kontrastig för min smak

mvh: Adam

Är annars 100VS en lämplig/neutral porträtt-film?
Är inte det en ren naturfoto-film?

Magnu, negativa filmer har nästan undantagslöst lägre kontrast än diafilmer. Förmodligen har dina iakttagelser med kopiering att göra, tänk då på att det behövs kopiering även av dia.

Astia har lägre kontrast än Provia som har lägre kontrast än E100VS. Skulle jag använda dia för porträtt så skulle jag välja Astia.

jimh skrev:
Magnu, negativa filmer har nästan undantagslöst lägre kontrast än diafilmer. Förmodligen har dina iakttagelser med kopiering att göra, tänk då på att det behövs kopiering även av dia.

Astia har lägre kontrast än Provia som har lägre kontrast än E100VS. Skulle jag använda dia för porträtt så skulle jag välja Astia.

Annars har jag upplevt negativ film som mycket mer kontrast-rik än DIA. Kontrast-omfånget brukar ju ligga på runt 7-8 gånger medans DIA runt 5. Har då Astia litet högre kontrast än Provia? Vad menar du med att det är ett kopierings-problem som ligger bakom mina erfarenheter?

@lkerdun skrev:
Annars har jag upplevt negativ film som mycket mer kontrast-rik än DIA. Kontrast-omfånget brukar ju ligga på runt 7-8 gånger medans DIA runt 5.

Menar du här att eftersom neg har ett omfång på 7-8 steg så är den mer kontrastrik än dia?

/Henri

Magnus: Jag ska inte berätta för dig hur du ska ta dina bilder, men jag hade aldrig valt att ladda kameran med positiv film under de förhållanden du berättar om.

Vilka negativa filmer har du testat?

Vad ska slutprodukten bli?

Jag har testat Astia. Den fungerar säkert bra till porträtt.

Nackdelen med positiv film är att man måste exponera korrekt när man fotograferar. Speciellt jobbigt blir det när du jobbar med hög motivkontrast. Du får även en extra parameter när du använder blixt.

eatfrog skrev:
Menar du här att eftersom neg har ett omfång på 7-8 steg så är den mer kontrastrik än dia?

/Henri

Det är säkert fel uttryckt av mig, men jag menar att negativ film ger en kraftiga kontrast, att det lätt blir jätte-svart i det svarta och jätte-vitt i det vita, hög- & lågdagrarna blir mer extrema.

PerFogelberg skrev:
Magnus: Jag ska inte berätta för dig hur du ska ta dina bilder, men jag hade aldrig valt att ladda kameran med positiv film under de förhållanden du berättar om.

Vilka negativa filmer har du testat?

Vad ska slutprodukten bli?

Jag har testat Astia. Den fungerar säkert bra till porträtt.

Nackdelen med positiv film är att man måste exponera korrekt när man fotograferar. Speciellt jobbigt blir det när du jobbar med hög motivkontrast. Du får även en extra parameter när du använder blixt.

Oki, intressant. De jag testat hitills är Reala, Superia 400-800-1600, NPC, NPH, Kodak Supra 200.
Slutprodukten ska bli pappers-kopior.
Jo, jag vet att det inte finns någon marginal alls att tala om vid överexponering, det blir bara genomskinlig film kvar. Har provat Provia en gång kommer jag ihåg, inomhus med gott resultat då. Körde en press-blixt mot taket då och kompenserade inte för den alls.

Raka råd...

Om nu någon av er vill ge mig några konkreta råd, inklusive film-val, om deta uppdrag, ljussättning med det jag har, två press-blixtar, en 540EZ bland annat, vore jag mycket tacksam. Liksom första gången för mig det här.

Just att få ett officiellt uppdrag att ta porträtt.

Magnus: Om du inte har testat Fuji NPS eller Kodak Portra så är det dags att göra det.

Fuji Superia ger de effekterna du lider av. Den ger höga kontraster och starka färger. Inte snyggt vid porträttfoto.

Fuji Reala fungerar hyffsat.

Det är även viktigt att lämna filmerna för kopiering på rätt ställe. I den vanliga amatörbutiken drar man gärna på lite extra färg och kontrast. Pröva ett proffslab istället.

PerFogelberg skrev:
Magnus: Om du inte har testat Fuji NPS eller Kodak Portra så är det dags att göra det.

Fuji Superia ger de effekterna du lider av. Den ger höga kontraster och starka färger. Inte snyggt vid porträttfoto.

Fuji Reala fungerar hyffsat.

Det är även viktigt att lämna filmerna för kopiering på rätt ställe. I den vanliga amatörbutiken drar man gärna på lite extra färg och kontrast. Pröva ett proffslab istället.

Kodak Portra är prövad en gång, en god tanke faktiskt.
NPS har jag kollat in men aldrig provat till förmån för NPC/NPH.
Att Superian är färgstark till på gränsen påträngande vet jag, nästan även Realan tycker jag egentligen, Realan är min naturfoto-favorit annars.
Jag har skickat filmerna till ett proffs-labb sedan flera år nu till Crimson här i Stockholm.
De har 30-årig erfarenhet säger de.
Vad jag oroar mig för gällande proffs-filmerna som NPC/NPH gällande porträtt är att jag nyligen fick hem en rulle NPH-400 med, in min smak för kraftig kontrast som jag fick jobba rejält mied i PS efteråt, i och för sig får man alltid dra bilderna genom PS ett varv för slutprodukten, men jag tycker att, ju mer rå-materialet är bra direkt, desto mindre jobb efteråt och med ytterliggare kvalitets-vinst.

Astia har låg kontrast - ser lite trist ut men går lätta att skanna och sedan "piffa upp" i Photoshop.

Provia har medelkontrast och ger naturligast resultat direkt på diat.

Velvia (och Kodak E100VS) har hög kontrast och (för) hög färgmättnad. Direkt olämplig för normala porträtt.

Tackar och bockar för mycket talande exempel du här har hänvisat till. Ett ovant öga ser nog inte det jag faktiskt ser. Realan och Superian verkar vara, i sammanhanget, de "sämsta" porträtt-filmerna i mina ögon, de drar litet åt grönt framförallt tycker jag, jämfört med NPH/NPS. NPS ser bäst ut här, men måste verkligen kontrasten vara så hög som den är i de här bilderna, det går inte att komma ännu längre i knstrast/starka färger? På ett sätt tycker jag att NPS:n ger nästan lika kraftiga färger som Superian, men det var ju i och för sig starka färger i motivet där, med målar-färg på dagiset.

objernulf skrev:
Astia har låg kontrast - ser lite trist ut men går lätta att skanna och sedan "piffa upp" i Photoshop.

Provia har medelkontrast och ger naturligast resultat direkt på diat.

Velvia (och Kodak E100VS) har hög kontrast och (för) hög färgmättnad. Direkt olämplig för normala porträtt.

Astian är intressant som porträtt-DIA, helt klart i min smak. Men är den inte jobbig att hantera exponerings-mässigt, med två press-blixtar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar