Annons

Porträtt/objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Flickvännens student vankas och jag har fått förfrågan att fota henne.
Jag hade tänkt mig en fin sommardag nära något vattendrag. Har även tillgång till flickvännens trädgård som har en damm som blir jättefin på somrarna.
Nu undrar jag, vad behöver jag för objektiv? Just nu har jag ett allroundobjektiv 18-135 mm. Jag är inne på ett 50 mm 1:8 har även tittat på ett 85mm men lite för dyrt om jag inte hittar ett äldre och billigare.
Reflexskärm har jag hört är bra om man ska fota utomhus.Behöver jag blixt? Jag har en Nikon SB-24 äldre modell.
Berätta hur jag ska gå till väga.
Fotar med en Nikon D90.
Glada hälsningar Johan

Nikons 85/1.8 och nikons 50/1.8 är givna vinnare.
Många av mina bästa bilder har jag tagit med Canons 50/1.8, så jag gissar att du kan ta minst lika bra med ett 50mm.
Jag kan dessutom rekommendera Sigma's 50mm 1.4. Helt underbart. Stort, lagom tungt, och underbart!

Flickvännens student vankas och jag har fått förfrågan att fota henne.
Jag hade tänkt mig en fin sommardag nära något vattendrag. Har även tillgång till flickvännens trädgård som har en damm som blir jättefin på somrarna.
Nu undrar jag, vad behöver jag för objektiv? Just nu har jag ett allroundobjektiv 18-135 mm. Jag är inne på ett 50 mm 1:8 har även tittat på ett 85mm men lite för dyrt om jag inte hittar ett äldre och billigare.
Reflexskärm har jag hört är bra om man ska fota utomhus.Behöver jag blixt? Jag har en Nikon SB-24 äldre modell.
Berätta hur jag ska gå till väga.
Fotar med en Nikon D90.
Glada hälsningar Johan

Tycker absolut du ska skaffa ett 50 mm 1:8 Det är perfekt för porträtt utomhus på en D90 Reflexskärm är bättre än blixt sen får du hoppas på dis den dagen du ska fota annars är ett partytält bra.

/Måns

Nikons 85/1.8 och nikons 50/1.8 är givna vinnare.
Många av mina bästa bilder har jag tagit med Canons 50/1.8, så jag gissar att du kan ta minst lika bra med ett 50mm.
Jag kan dessutom rekommendera Sigma's 50mm 1.4. Helt underbart. Stort, lagom tungt, och underbart!

Ja, det lutar åt ett 50mm/1:8, den är ju trots allt billig och har fått bra kritik! Tack för svaret

SB24an är en bra blixt.
men du måste använda den i manuellt läge till ett digitalhus. Testa mycket. RTFM.

Använd stativ.
Anledningen är inte att det minskar rörelseoskärpan utan att du skall fotografera saktare.
Titta mer på bakgrunden än huvudmotivet när du väljer utsnitt. När alla tennisracketar, telefonstolpar osv är på rätt plats i bilden (normalt utanför bild) så koncentrerar du dig på flickvännens leende.

SB24an är en bra blixt.
men du måste använda den i manuellt läge till ett digitalhus. Testa mycket. RTFM.

Använd stativ.
Anledningen är inte att det minskar rörelseoskärpan utan att du skall fotografera saktare.
Titta mer på bakgrunden än huvudmotivet när du väljer utsnitt. När alla tennisracketar, telefonstolpar osv är på rätt plats i bilden (normalt utanför bild) så koncentrerar du dig på flickvännens leende.

Tack för tipset! Stativet får hänga med alltså!
Ska dyka ner i blixtmanualen då!

Glada hälsningar Johan

Skulle säga 50 f1.8 och en stor frigolitbit som reflexskärm. Billigt och för mig minst lika använt som min fina köpta reflexskärm med femtioelva olika ytbytbara ytor på ;-)

85an har jag också och visst - den är skarpare redan på stora bländare men kostar ett par tusen till.

Tycker absolut du ska skaffa ett 50 mm 1:8 Det är perfekt för porträtt utomhus på en D90 Reflexskärm är bättre än blixt sen får du hoppas på dis den dagen du ska fota annars är ett partytält bra.

/Måns

Reflexskärm håller även jag med om.
En billig investering och är enormt bra på att ta minimalt med befintligt ljus och lätta upp skuggor med samt ljusa upp ögonen med.
Köpte en idag för 260kr/82mm så det är inga stora pengar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar