ANNONS
Annons

Porträtt människor

Produkter
(logga in för att koppla)

pitepalten

Medlem
Har bara en undrad. Hur brukar ni göra då ni tagit en porträttbild av någon, eller råkat få ett jättefint kort då en annan människa är med på bilden. Är det ok att lägga upp bilden utan att fråga om lov från personen? Utomlands med människor man aldrig mera kommer att träffa, och som förmodligen aldrig är inne på den här sidan och ser att de ligger ute " för allmän beskådan" tycker jag är ok. Men med bekanta som man inte har så mycket kontakt med, hur gör man då? jag har aldrig frågat om lov, och vet vilka av mina vänner som vägrar vara med på internet, dom låter jag ligga kvar på hårdisken...
Försöker alltid lägga ut bilder som ger en så fördelaktigt bild av människan i fråga (råkar det finnas en finne nån stans retucherar jag bort den mm..

Alltså är det ok att lägga ut kort på människor som inte gett sitt medgivande?
 
Re: Re: Porträtt människor

ErlandH skrev:
Ja, det är lagligt -- så länge bilden (eller sammanhanget) inte kan uppfattas som kränkande.
Tveksamt.Frågan har varit upp tidigare,och fått många svar..Om jag minns rätt så är det ok att fotografera folk hur mycker som helst,men att lägga upp bilden på internet ,där hade hade många medlemmar synpunkter på.Någon jämförde med att sätta upp en bild affisch på stan till allmänt beskådande utan lov av personen på affischen.
 
Man få sätta upp en sådan affisch också. Så länge det inte handlar om reklam.

PUL tolkades i början som att det inte var lagligt att publicera bilder av personer på internet. Men den tolkning av PUL som gäller i dag innebär att det är fritt att publicera bilder utan motivets tillstånd. Så länge publiceringen inte kan uppfattas som kränkande, alltså.

När det gäller att använda bilderna i reklam gäller andra regler.
 
Se där.Alltid bra att veta.Således lite lättade regler.På tal om detta,i Tunisien, av den inhemska befolkningen var det många som vifta avvärjande så fort en kamera riktades mot dom.Men konstigt nog,några kronor i samband med förfrågan och allting löste sej.Business i allt..
 
Tack för era svar, då vet jag att det är lagligt iallafall...Men hur känner ni rent moraliskt/etiskt? Ska man fråga om lov först? Ibland har ju faktiskt inte personen i fråga en aning om att hon/han råkat fastna i mitt minneskort.
 
ErlandH skrev:
Man få sätta upp en sådan affisch också. Så länge det inte handlar om reklam.

PUL tolkades i början som att det inte var lagligt att publicera bilder av personer på internet. Men den tolkning av PUL som gäller i dag innebär att det är fritt att publicera bilder utan motivets tillstånd. Så länge publiceringen inte kan uppfattas som kränkande, alltså.

När det gäller att använda bilderna i reklam gäller andra regler.
Erland!
Det är inte tolkningen av PuL som har förändrats. Lagen skrevs om / ändrades för att bättre motsvara verkligheten. Ändringarna började gälla 1/1 2007. Tidigare baserades lagen på en förlegad verklighetsuppfattning. I bland är verkligheten snabbare än lagstiftarna.
---/Thomas
 
Om man vänder på steken:
Finns det inte en lag/regel nånstans som säger att om man ser en bild på sig själv nånstans (som man inte givit sitt medgivande att den får användas) så har man laglig rätt att kräva att bilden tas bort omgående (utom eventuellt i journalistiskt syfte, där är det väl pressfriheten som går in en hel del.. vad vet jag...)? Vad säger ni?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.