Annons

Porträtt - Kort skärpedjup i studio, vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte svårt att ställa focusen om man kör med 3 steg grå filter? Om du ska ta en ansiktsbild som du visade är väll ändå 150 2,0 det bästa alternativet? Han lär ju få väldigt kort skärpedjup med det särskilt på en ansikts bild. Visa gärna när du fotat så man får se resultatet :)

1.8 ger kortare skärpedjup än 2.0 oavsett brännvidd om man nu tar ett porträtt och har samma bildutsnitt.
150mm ger dock en suddigare bakgrund då den blir förstorad, och därmed också oskärpan i den.

Med hyfsad belysning fungerar det ok med gråfiltren. Jag har dock ganska svag belysning hemma så får hjälpa autofokusen på traven med en ficklampa ibland. Också bra för att få ner pupillstorleken.

1.8 ger kortare skärpedjup än 2.0 oavsett brännvidd om man nu tar ett porträtt och har samma bildutsnitt.
150mm ger dock en suddigare bakgrund då den blir förstorad, och därmed också oskärpan i den.

Med hyfsad belysning fungerar det ok med gråfiltren. Jag har dock ganska svag belysning hemma så får hjälpa autofokusen på traven med en ficklampa ibland. Också bra för att få ner pupillstorleken.

Det visste inte jag. Hur stor skillnad är det på skärpe djupet på 2,8 och 2,0?

Que?

Det är ansikts eller max halvkropp som jag har i åtanke. Studion är 6-8m lång beroende på om jag kliver ut genom dörren och fotar snett in som jag brukar göra.

Låter som att 85-135 skulle vara det jag ska sikta på, men tyvärr har jag bara 70-200/4L IS som ligger där och jag skulle helst vilja blända ned kanske ett steg för att få ännu skarpare. Då tappar jag lite utav effekten med korta skärpedjupet :/
Kanske 150/2.8 skulle fungera bättre i så fall. Vet inte hur extremt kort skärpedjup det blir med det objektivet på 2.8 då det är ett macro?

Just nu så ville jag testa fota med lite kortare skärpedjup för att testa och se hur det funkar och hur jag trivs med det :)

70-200 täcker ju in omfånget 85-135 och det objektivet är dessutom skarpt på srörsta öppning! behöver du kortare skärpedjup är det bara att köpa in ett 50/1,8 eller en 85:a. Varför behöver du filter? Men en så pass stor studio kan du väl flytta blixtarna bakåt eller sätta en mjölkfärgad plastpåse över dem om du inte får ner effekten tillräckligt?! Filter blir ju alltid en försämring av skärpan! Var lite kreativ och prova med det du har!

PS oops. såg nu att du köpt filter i onödan (Helt onödigt enligt mig - dessutom mindre skarpa bilder)

70-200 täcker ju in omfånget 85-135 och det objektivet är dessutom skarpt på srörsta öppning! behöver du kortare skärpedjup är det bara att köpa in ett 50/1,8 eller en 85:a. Varför behöver du filter? Men en så pass stor studio kan du väl flytta blixtarna bakåt eller sätta en mjölkfärgad plastpåse över dem om du inte får ner effekten tillräckligt?! Filter blir ju alltid en försämring av skärpan! Var lite kreativ och prova med det du har!

PS oops. såg nu att du köpt filter i onödan (Helt onödigt enligt mig - dessutom mindre skarpa bilder)

Jag kan alltid testa med det jag har och så ser vi. Behöver jag skruva på filtret så är det ju bra.
Behöver jag inte så är det ju alltid öppet köp och jag får tillbaka pengarna :) Smidigt.
Då har jag inte förlorat något. Men när jag väl testar så är det ju bra att ha alla alternativ möjliga helt enkelt.

Mvh Fredrik

Aha jag trodde du hade provt så det var mer den erfarenheten ja ville ha. Själv har jag bara 2,8 objektiv så jag har aldrig provat Störrebländare. Var lite nyfiken för jag fundera att köpa ett 135 2,0. Självklart har avståndet betydels men vi snackar ju om ansikts porträtt så det var det jag menade på.

Siffror säger inte så mycket som bilder men på en meters avstånd med 50mm på f/2 är skärpedjupet 3cm och mer f/2.8 så är det 4cm

Med en fullformats kamera kan du gå närmare motivet och ha samma bildutsnitt, då får du mycket kortare skärpedjup. jag har precis skaffat en 5d och kör med en 50mm 1.4. då blir det rejält kort skärpedjup.

Bilagor

• wp_2_400.jpg
    wp_2_400.jpg
    72 KB · Visningar: 167
Det är ju inte jätte stor skillnad. Jag har en 5dmk2 så det blir ju ändå kortar. Jag har märkt med nya kameran att det kan bli lite problem när man tar på 2 personer så kan det bli för kort skärpe djup på bl8 det broblemet tycker jag inte jag hade innan ricktigt. Tack för att du tog dig dit att visa ett exempel

ANNONS