Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt - Kort skärpedjup i studio, vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt pröva fota lite med kort skärpedjup i studion för porträtt. Har sett en hel del snygga bilder tagna på det sättet. Tänkte köpa in lite gråfilter idag för att testa i helgen, men jag vill inte köpa in till alla mina objektiv så jag tänkte kolla först vilket objektiv av de jag har som passar bäst för kort skärpedjup i studion.

Canon 50/1.8
Canon 70-200/4 L IS
Canon 24-70 /2.8
Sigma 150/2.8 macro

Rent spontant så skulle jag vilja ha ett 85/1.8 men det har jag inte idag. Blir 50/1.8 bästa valet?

Vilket skulle ni valt för detta ändamål?
Klarar man sig med ett gråfilter med 2 steg?
Jag har Elinchrom BX 250 RI som blixtar
Effekt (Ws): 16-250 Ws
Omfång: 5 Bländarsteg

Tack på förhand!

Beror ju lite på om det är hel, halv eller ansiktsporträtt, hur stor din studio är och vad du har för sensorstorlek på kameran du tänkte använda.

Om vi pratar ff så är 50mm ofta lite för kort för annat än helkropp - självklart så går det, men det kan ge lite konstigt perspektiv. Ansikte så är 85-135 och omkring f/2.8-f/4 snyggt enligt mig, men återigen så beror detta mycket på vad man tycker är snyggt. 70-200 f/4 duger fint på ff hus, med mindre sensor så kan det passa bättre med större bländare och ett mindre brännvidsområde. Canon 24-70 /2.8 låter som ett utmärkt objektiv för studiojobbet på en ff kamera - till ansiktporträtt så skulle jag rekommendera att istället använda antigen 70-200 eller 150/2. Testa och lek - och utvärdera i efterhand vad du tycker om resultatet och vad som är snyggt. I studio tycker jag personligen att man ofta kan skapa en lugn bakgrund med annat än bokeh och att många porträtt i de miljöerna kan vinna på att fotograferas med lite större skärpedjup, men det är en åsikt bara.

Beror ju lite på om det är hel, halv eller ansiktsporträtt, hur stor din studio är och vad du har för sensorstorlek på kameran du tänkte använda.

Det är ansikts eller max halvkropp som jag har i åtanke. Studion är 6-8m lång beroende på om jag kliver ut genom dörren och fotar snett in som jag brukar göra.

Om vi pratar ff så är 50mm ofta lite för kort för annat än helkropp - självklart så går det, men det kan ge lite konstigt perspektiv. Ansikte så är 85-135 och omkring f/2.8-f/4 snyggt enligt mig, men återigen så beror detta mycket på vad man tycker är snyggt. 70-200 f/4 duger fint på ff hus, med mindre sensor så kan det passa bättre med större bländare och ett mindre brännvidsområde. Canon 24-70 /2.8 låter som ett utmärkt objektiv för studiojobbet på en ff kamera - till ansiktporträtt så skulle jag rekommendera att istället använda antigen 70-200 eller 150/2. Testa och lek - och utvärdera i efterhand vad du tycker om resultatet och vad som är snyggt. I studio tycker jag personligen att man ofta kan skapa en lugn bakgrund med annat än bokeh och att många porträtt i de miljöerna kan vinna på att fotograferas med lite större skärpedjup, men det är en åsikt bara.

Låter som att 85-135 skulle vara det jag ska sikta på, men tyvärr har jag bara 70-200/4L IS som ligger där och jag skulle helst vilja blända ned kanske ett steg för att få ännu skarpare. Då tappar jag lite utav effekten med korta skärpedjupet :/
Kanske 150/2.8 skulle fungera bättre i så fall. Vet inte hur extremt kort skärpedjup det blir med det objektivet på 2.8 då det är ett macro?

Just nu så ville jag testa fota med lite kortare skärpedjup för att testa och se hur det funkar och hur jag trivs med det :)

Fast din 70-200 ska väl ändå vara redigt skarp redan på f4? För antingen skulle jag köra på den på 200mm o maxbländare, eller kanske Sigman på full bländare (om det är kort skärpedjup som är viktigast iaf).

Fast din 70-200 ska väl ändå vara redigt skarp redan på f4? För antingen skulle jag köra på den på 200mm o maxbländare, eller kanske Sigman på full bländare (om det är kort skärpedjup som är viktigast iaf).

Ja, den ska vara rätt skarp redan på F4 om jag inte läst helt fel vad andra tyckt, men jag har själv inte testat fota så mycket på den bländaren (än).
Full bländare = 2.8 = Maxbländare ?

Ser inte nånstans vad du har för kamera, gör ju en viss skillnad.

Jag körde länge på 50mm 1.8 för porträtt, men har nu skaffat ff ( 5d ) och en 50mm 1.4. Tycker det fungerar bra ( se mina porträtt på i miportfolio här ) , men på ff vore det optimalt med 85mm 1.4 tex tror jag, Det är svårt att hitta den perfekta blandningen av kort skärpdjup och oskarp bakgrund på objektiven. För oskarp bakgrund måste man gå upp i brännvidd och då får man gå ner i skärpedjup ( tele har ju inte så låga bländartal ).

Ser inte nånstans vad du har för kamera, gör ju en viss skillnad.

Jag körde länge på 50mm 1.8 för porträtt, men har nu skaffat ff ( 5d ) och en 50mm 1.4. Tycker det fungerar bra ( se mina porträtt på i miportfolio här ) , men på ff vore det optimalt med 85mm 1.4 tex tror jag, Det är svårt att hitta den perfekta blandningen av kort skärpdjup och oskarp bakgrund på objektiven. För oskarp bakgrund måste man gå upp i brännvidd och då får man gå ner i skärpedjup ( tele har ju inte så låga bländartal ).

Sorry, glömde det.
Jag har en Canon 5D MKII som jag fotar med :)
En fullformatare med andra ord.
Ska kika på din portfolio få se. Kanske hittar nån bild där så jag kan visa ungefär vad jag tänkt för bilder
Har Canon ens ett 85/1.4? Är det inte 85/1.8 och 1.2 ?

Sorry, glömde det.
Jag har en Canon 5D MKII som jag fotar med :)
En fullformatare med andra ord.
Ska kika på din portfolio få se. Kanske hittar nån bild där så jag kan visa ungefär vad jag tänkt för bilder
Har Canon ens ett 85/1.4? Är det inte 85/1.8 och 1.2 ?

Ett enkelt sätt att ta bilder med kort skärpedjup i studio är att bara köra på blixtarnas inställningsljus. Iallafall för att testa sig fram innan man plöjer ner större summor. Skruva upp isot och kör på största bländare.

Sigma och Samyang har prisvärda 85 1.4 för Canon.

Ett enkelt sätt att ta bilder med kort skärpedjup i studio är att bara köra på blixtarnas inställningsljus. Iallafall för att testa sig fram innan man plöjer ner större summor. Skruva upp isot och kör på största bländare.

Sigma och Samyang har prisvärda 85 1.4 för Canon.

Du tänkte istället för att köpa ett 85/1.4a ?
Annars så kostar ett gråfilter inte alltför mkt :)
Nya objektiv ligger inte aktuellt just nu dock.
Men intressant tanke iaf.. det är ett sätt att lösa det på. Om det är det bästa eller "rätt" sätt för mig vet jag inte förrän jag testat.

Du tänkte istället för att köpa ett 85/1.4a ?
Annars så kostar ett gråfilter inte alltför mkt :)
Nya objektiv ligger inte aktuellt just nu dock.
Men intressant tanke iaf.. det är ett sätt att lösa det på. Om det är det bästa eller "rätt" sätt för mig vet jag inte förrän jag testat.

Ja, om du vill ha riktigt kort skärpedjup med dina befintliga objektiv så är det ju bara 50an som gäller. Att den bara funkar för helkropp håller jag inte med om, men det är ju personliga preferenser så klart.

Köp ett gråfilter till din 50a och exprimentera med det, Kaffebrus har variabla gråfillter som kanske kan vara intressanta. Kolla på deras webb.

Ja, om du vill ha riktigt kort skärpedjup med dina befintliga objektiv så är det ju bara 50an som gäller. Att den bara funkar för helkropp håller jag inte med om, men det är ju personliga preferenser så klart.

Köp ett gråfilter till din 50a och exprimentera med det, Kaffebrus har variabla gråfillter som kanske kan vara intressanta. Kolla på deras webb.

Då ska jag testa med ett till mitt 50mm.
Har inte möjlighet att beställa nu då jag tänkte testfota med det i helgen så jag ska knalla in på Cyberphoto här på lunchen och kika.
Får bli att investera i ett 85/1.8 här i framtiden sen när budgeten tillåter det :)

Då ska jag testa med ett till mitt 50mm.
Har inte möjlighet att beställa nu då jag tänkte testfota med det i helgen så jag ska knalla in på Cyberphoto här på lunchen och kika.
Får bli att investera i ett 85/1.8 här i framtiden sen när budgeten tillåter det :)

Köp bara inte de absolut billigaste Hoya filtrerna, Kenko som är typ 150:- dyrare är mycket bättre. har provat båda och Hoya filtrerna gav konstiga färgstick. Kenko är något bättre. Har du råd köper du B+W.

Köp bara inte de absolut billigaste Hoya filtrerna, Kenko som är typ 150:- dyrare är mycket bättre. har provat båda och Hoya filtrerna gav konstiga färgstick. Kenko är något bättre. Har du råd köper du B+W.

Ah, jag hade faktiskt tänkt ett Hoya. Visste inte det var sån skillnad.
Finns Kenko inne så då får det bli ett sånt istället =)

Ah, jag hade faktiskt tänkt ett Hoya. Visste inte det var sån skillnad.
Finns Kenko inne så då får det bli ett sånt istället =)

Skall rätta mig själv, det var ett Dörr gråfilter som jag hade inte Hoya. Så jag vet inte om det är någon kvalitets skillnad på Hoya vs. Kenko.

Men Dörr flitret var riktigt dåligt.

Skall rätta mig själv, det var ett Dörr gråfilter som jag hade inte Hoya. Så jag vet inte om det är någon kvalitets skillnad på Hoya vs. Kenko.

Men Dörr flitret var riktigt dåligt.

Dörrfiltret var iaf lika dyrt som Kenko så det lär det inte bli :) hehe
Ska höra vad dem på Cyberphoto tycker.

Räcker 2 steg kanske?

Jag har kört med Hoya 8x ( 3 steg ) på alla mina porträtt med kort skärpedjup. Har inget att jämföra med, men tycker det fungerat bra.

Är det inte svårt att ställa focusen om man kör med 3 steg grå filter? Om du ska ta en ansiktsbild som du visade är väll ändå 150 2,0 det bästa alternativet? Han lär ju få väldigt kort skärpedjup med det särskilt på en ansikts bild. Visa gärna när du fotat så man får se resultatet :)

Är det inte svårt att ställa focusen om man kör med 3 steg grå filter? Om du ska ta en ansiktsbild som du visade är väll ändå 150 2,0 det bästa alternativet? Han lär ju få väldigt kort skärpedjup med det särskilt på en ansikts bild. Visa gärna när du fotat så man får se resultatet :)

Var in på cyberphoto nu och det blev ett Kenko 4 stegs gråfilter. Får se hur pass bra de bilderna blir. Jag skulle få byta till ett 2 steg som det inte fungerade med 4stegs.
Och det blev till mitt fasta 50mm/1.8 som jag köpte.

Jag återkommer med lite synpunkter efter fotograferingen här :)

ANNONS