Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt i svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej vet inte alls om detta är rätt forum men gör ett försök att lägga det här. Håller just nu på att fota mina arbetskamrater för en presentationstavla för föräldrar och besökare. (Arbetar på en förskola) har börjat ta bilder och har bestämt att göra dom i svartvitt. Det jag nu undrar över är vad ni tror blir bäst med inställningar på bilderna. Använder Lightroom och tar ofta hjälp av Moderskeppet då jag inte är något superproffs. Har testat mig fram och gjort en ljusare typ Highkey och en lite mörkare med kraftigare svärta, la till en liten varmare ton på denna. Men vad tror ni blir bäst på en presentationstavla med massor an småporträtt? Tänker jag rätt med svartvitt då det med färg blir väldigt rörigt med alla färger på kläderna. Tacksam för hjälp./Ing-Marie

Vad är det du frågar efter? Tips på olika s/v eller s/v vs färg?
Man måste nästan se på bilderna först.
LR har faktiskt rätt bra preset att använda. Testa dom.

Vad är det du frågar efter? Tips på olika s/v eller s/v vs färg?
Man måste nästan se på bilderna först.
LR har faktiskt rätt bra preset att använda. Testa dom.

Ops, sorry om jag var otydlig, jo det jag undrar är bra tips på svartvita inställningar. Highkeykänsla vs svärta med kontrast? Vad funkar bäst på små porträttbilder som ska visas med många bilder på en presentationstavla?

Ing-Marie

Jag tycker sånt är svårt att bestämma utan att se bilderna, klädvalet, bakgrund och ljussättning. Är det för highkey så brukat man ljussätta det på plats.

Jag tycker sånt är svårt att bestämma utan att se bilderna, klädvalet, bakgrund och ljussättning. Är det för highkey så brukat man ljussätta det på plats.

Nu är jag bara en glad amatör som fotar mina jobbarkompisar. Bilderna är fotade ute i naturligt ljus och är inte ljussatta på något extra sätt. Kläder just, det olika på varje individ. Ville bara ha lite feedback hur ni tror rent allmänt. Fotona är enkla, närgångna ansiktsportätt som kommer att visas i plånboksstorlek på en större tavla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar